دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6214

به گفته یک فوق تخصص روانشناسی بالینی، استرس و مسایل روحی می ‌تواند بیماری دیابت ایجاد کند و دیابت نیز می ‌تواند باعث تنشهای عصبی شود.

پروفسور علیرضا چاوشیان، استاد دانشگاه نیوکالج سانفرانسیسکو آمریکا، در گفتگو با مهر، بر تاثیر متقابل دیابت و استرس ‌های عصبی بر یکدیگر، تاکید کرد.

عضو کمیته علمی انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور، خواستار توجه به ارتباط متقابل بین بروز دیابت و استرهای عصبی شد و گفت: استرس و مسایل روحی می ‌تواند بیماری دیابت ایجاد کند و همین طور دیابت نیز می ‌تواند باعث تنشهای عصبی و عوارض روانی شود.

به گفته این فوق تخصص روانشناسی بالینی، باید شرایطی فراهم شود که تمامی بیماران دیابتی در سراسر کشور بتوانند از خدمات و آموزش ‌های لازم در زمینه کنترل دیابت بهره ‌مند شوند.

چاوشیان اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از بیماران دیابتی به دلیل عوارض روحی و روانی این بیماری ، از ادامه درمان منصرف می ‌شوند و به همین علت باید به موضوع درمان های روانشناختی توجه کرد.

وی، پرداختن به موضوعاتی چون بهداشت روان، تغذیه و علوم تربیتی را در کاهش و جلوگیری از بروز بیماری دیابت مورد تاکید قرار داد و افزود: در اغلب مواقع، خانواده درمانی نیز برای دستیابی به سلامت فرد بیمار ضروری خواهد بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha