سلامت نیوز :بیش از 48‌ساعت از حادثه دلخراش آتش‌سوزی در کلاس درس مدرسه انقلاب‌اسلامی روستای شین‌آباد می‌گذرد، در این مدت 4 نفر دیگر به دانش‌آموزانی که حالشان وخیم اعلام شده بود، افزوده شد و بدین ترتیب تعداد آنها را به 12 نفر رساند. گفته می‌شود تمام این دانش‌آموزان به‌دلیل کمبود امکانات درمانی، به بیمارستان‌های تبریز منتقل شدند. این حادثه ساعت 8:25 روز چهارشنبه گذشته در پی شعله‌وری بخاری نفتی رخ داد و کلاس 37 نفره را به آتش کشید. رسول خضری ، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس، حادثه آتش‌سوزی روز چهارشنبه در دبستان انقلاب‌اسلامی، روستای «شین‌آباد» را اینگونه تشریح می‌کند: «بخاری کلاس نفتی و آن روز نفت آن بیش از میزان لازم بوده است، یک‌بار بخاری خاموش می‌شود و معلم از سرایدار می‌خواهد که آن را روشن کند اما چند دقیقه بعد دوباره بخاری خاموش می‌شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ او ادامه می‌دهد: «سرایدار بخاری را روشن می‌کند اما چند دقیقه بعد از رفتن او، بخاری دود می‌کند و معلم کمی دستپاچه می‌شود، او به جای آنکه دانش‌آموزان را ابتدا از کلاس خارج کند، سرایدار را صدا کرده و به همراه او، تلاش می‌کنند تا بخاری را بیرون ببرند اما بخاری سنگین بوده، از این رو معلم می‌رود که کپسول آتش‌نشانی را بیاورد، در همان‌هنگام نفت اضافی روی موزاییک‌ها می‌ریزد و از سویی باد شدید آن روز، (در و پنجره کلاس به‌دلیل دود‌کردن بخاری باز بوده است) باعث می‌شود، آتش شعله‌ور شود.» خضری به فارس می‌گوید: «در پی شعله‌ور شدن کلاس، دانش‌آموزان به پنجره کلاس هجوم می‌برند اما حفاظ‌های پنجره طوری طراحی شده که امکان خروج دانش‌آموزان از پنجره نبوده است. سرانجام با کمک مردم، پنجره از دیوار جدا می‌شود و دانش‌آموزان از این راه نجات یافتند.» به گفته نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای‌اسلامی، از 36 دانش‌آموزی که در کلاس چهارم ابتدایی دبستان «انقلاب‌اسلامی» درس می‌خوانند، یک نفر در زمان وقوع حادثه خارج از کلاس بوده است. پس از وقوع حادثه، 7 دانش‌آموز درمان سرپایی می‌شوند و 28 دانش‌آموز به بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه انتقال می‌یابند؛ در بیمارستان ارومیه، 11دانش‌آموز به دلیل مشکلات تنفسی شدید و وضعیت سوختگی به بیماری سینای تبریز اعزام می‌شوند. این دانش‌آموزان عمدتاً از ناحیه سر، صورت، دست و پا دچار سوختگی شده‌اند.

هزینه وکالت شکایت از آموزش‌وپرورش را می‌پردازم

وقوع این حادثه و اعلام وخیم‌بودن حال 5 دانش‌آموز این روستا، با واکنش قابل‌توجه نماینده مردم سردشت و پیرانشهر همراه شد. رسول‌خضری که از ساعت‌های بعد از حادثه بر استعفای وزیر آموزش‌وپرورش و تذکر به او تاکید داشت، این‌بار از خانواده‌های دانش‌آموزان آسیب‌دیده خواست تا از این وزارتخانه شکایت کرده و نگران حق‌الوکاله نباشند. او پرداخت حق‌الوکاله را به عهده گرفت و به ایلنا می‌گوید: «وزیر آموزش‌وپرورش برای احترام به افکار عمومی و دلجویی از خانواده‌هایی که عزیزان آنها در این حادثه آتش‌سوزی مصدوم شده‌اند باید استعفا دهد.» او با تاکید بر اینکه استعفا کم‌ترین کار ممکن از سوی وزیر آموزش‌وپرورش است، اضافه می‌کند: «اگر او درحادثه آتش‌سوزی چابهار و سایر حوادث دیگر برای دانش‌آموزان موضعش را مشخص می‌کرد و قاطعانه مسائل را پیگیری می‌کرد شاید دیگر شاهد وقوع آتش‌سوزی مدرسه در پیرانشهر نبودیم.» نماینده مردم سردشت و پیرانشهر از اقدام معاون‌وزیر در منطقه حادثه انتقاد می‌کند. «معاون وزیر آموزش‌وپرورش که برای حادثه آتش‌سوزی به پیرانشهر اعزام شد دنبال مقصر می‌گشت و می‌خواست یکی از معلمان را مقصر کند البته اگر معلم با دیدن دود، دانش‌آموزان را به بیرون هدایت می‌کرد شاید در پیشگیری وقوع این حادثه موثر واقع می‌شد.» نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس درباره آخرین وضعیت دانش‌آموزان مصدوم تاکید می‌کند «با توجه به اینکه امکانات و ظرفیت بیمارستان ارومیه محدود بود 11‌نفر از دانش‌آموزان مصدوم به تبریز اعزام شدند.»

خطر در انتظار 150‌هزار کلاس درس

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش که پیش از این بارها بر استاندارد بودن وسایل گرمایشی مدارس تاکید کرده بود، در پی وقوع این حادثه، این مسئول در آموزش‌وپرورش نه تنها بر استاندارد‌بودن بخاری نفتی تاکید می‌کند بلکه از ممنوعیت استفاده مستقیم از بخاری گازی در کلاس خبر می‌دهد. «استفاده از گاز دو خطر شامل آتش‌سوزی و گازگرفتگی دارد. این در‌حالیست که بر اساس مقررات ملی ساختمان، استفاده از بخاری نفتی کاربراتوری در مدارس مجاز است.» رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، پیش از این اعلام کرده بود که بخاری مشکلی نداشته و به‌دلیل اینکه از دست یکی از پرسنل مدرسه افتاده، شعله‌ور و منجر به وقوع حادثه شده است. او که برای بررسی حادثه به پیرانشهر سفر کرده بود درباره علت حادثه به ایسنا می‌گوید:«هنوز مشخص نیست به چه دلیل این حادثه رخ داده، دو احتمال وجود دارد، یکی سوخت ناقص بخاری و دیگری سهل‌انگاری سرایدار مدرسه.» رئیسی تاکید می‌کند: «مصدومان این حادثه 30نفر بوده‌اند و نه 37 تن. از این 30‌نفر، یک دانش‌آموز در بیرون از کلاس بود که البته به او آسیبی نرسید. یک‌نفر دیگر از مصدومان نیز به‌صورت سرپایی مداوا شد. 28 دانش‌آموز دیگر از این مصدومان هم‌اکنون تحت مداوا هستند 16‌تن از آنان در ارومیه بستری‌اند و 12نفر دیگر به تبریز منتقل شده‌اند.»

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور ادامه می‌دهد: «روز چهارشنبه 6مصدوم به علت وخامت مصدومیت‌شان به بیمارستان سینای تبریز منتقل شده بودند که امروز نیز 6تن دیگر به علت وخامت به این بیمارستان انتقال یافتند.» این مسئول در آموزش‌وپرورش در شرایطی استفاده از سیستم حرارتی مرکزی در این مدرسه را فاقد ارزش اقتصادی می‌داند که وقوع چنین حوادثی صدها برابر هزینه مادی و معنوی بر‌جای می‌گذارد. همانند آتش‌سوزی مدرسه ورزقان که با گذشت بیش از 6 سال هنوز هم هزینه‌های فراوانی برای درمان دانش‌آموزان آسیب‌دیده می‌شود. در‌حالی که رئیسی، تاکید می‌کند این مدرسه در سال 61 تاسیس و 8 سال پیش نیز بازسازی شده بود، پدر یکی از دانش‌آموزان آسیب‌دیده، به آرمان می‌گوید:« مدرسه انقلاب‌اسلامی، از 5سال پیش قرار بوده بازسازی شود اما این اتفاق رخ نداده بود.» به گفته رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، 30درصد از 500 هزار کلاس درس کشور، از بخاری نفتی استفاده می‌کنند، بر این اساس با توجه به تکرار حوادث آتش‌سوزی، دانش‌آموزان 150 هزار کلاس درس، با خطر وقوع حادثه ناگوار مواجه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha