دبیر ستاد پزشك خانواده وزارت بهداشت گفت: برای رفع مشكلات حقوقی پزشكان خانواده این افراد به صورت شبه پیمانی با وزارت بهداشت مرتبط می‌شوند و از خدمات بیمه، مرخصی، پاداش و آموزش تخصصی بهره‌مند می‌شوند.

حسن كرانی، دبیر ستاد پزشك خانواده و نظام ارجاع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس‌ افزود: در گذشته پزشكان فعال در طرح پزشك خانواده از وضعیت قراردادها و حقوق خود راضی نبودند و قراردادهای پاره وقت، كوتاه مدت و متفرقه را در شأن خود نمی‌دانستند به همین علت در وزارت بهداشت تصویب شد كه از این پس فرم قرارداد با این افراد تغییر كند.
وی گفت: در قراردادهای جدید وزارت بهداشت با پزشكان خانواده، این افراد مانند همه كاركنان دولت از مرخصی 5/2 روز در ماه، بیمه درمان، بازنشستگی و عیدی و پاداش آخر سال برخوردار می‌شوند ضمن اینكه تأمین پزشك جایگزین آنان در مواقع مرخصی، بیماری یا آموزش حین خدمت به عهده وزارت بهداشت شد.
كرانی افزود: بر همین اساس امسال هزار پزشك عمومی دیگر به عنوان پزشك خانواده و 500 ماما یا پرستار دیگر به عنوان اعضای تیم سلامت در این طرح بكارگیری می‌شوند تا در مواقع لزوم مانند مرخصی، بیماری و به خصوص در مواقعی كه پزشكان خانواده در دوره‌های آموزش اجباری پزشك خانواده شركت می‌كنند، جایگزین آن‌ها شوند.
وی گفت: البته نیروهای جدید فقط به عنوان نیروهای ذخیره طرح پزشك خانواده محسوب نمی‌شوند بلكه با آنان نیز مانند اعضای اصلی تیم سلامت پزشك خانواده قراردادهای مشابهی منعقد می‌شود به طوری كه در عمل دو یا سه نفر به طور مشترك یك مركز پزشك خانواده روستایی را پوشش می‌دهند.
دبیر ستاد پزشك خانواده وزارت بهداشت اضافه كرد: برنامه این است كه پزشكان خانواده حتماً در دوره‌های رزیدنتی پزشك خانواده شركت كنند و در واقع به متخصص طب خانواده ارتقا یابند و بتوانند در آینده به مراكز پزشك خانواده شهری منتقل شوند و این سیكل به طور دائم چرخش خواهد داشت.
وی گفت: هنوز فاز شهری طرح پزشك خانواده شروع نشده است اما در نظر است به زودی طرح پزشك خانواده در شهرها نیز اجرا شود، البته نظام ارجاع برای فاز روستایی این طرح اجرایی شده و برخی استان‌ها به خوبی مكانیزم ارجاع بیماران را به سطح تخصصی و فوق تخصصی اجرا كرده‌اند و برخی دیگر عقب‌تر هستند.
كرانی افزود: در زمان حاضر استاندارد هر پزشك برای پوشش یك جمعیت 4 هزار نفره اجرایی شده است كه ایده‌آل نیست به همین علت دانشگاه‌های علوم پزشكی موظف به افزایش نیرو و جذب تعداد بیش‌تر پزشك در این طرح شده‌اند، تلاش ما این است كه جمعیت تعریف شده هر پزشك خانواده به حدود 2 هزار نفر و در نهایت به حدود 1500 نفر كاهش یابد تا كیفیت خدمات ارتقا یابد و بسته خدمات بهداشتی و درمانی به طور كامل برای هر فرد تحت پوشش پزشك خانواده اجرا شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha