شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 62151

سلامت نیوز : زلزله‌ای که چهارشنبه شب زهان را لرزاند، مردم ‌‌این شهر را چندان غافلگیر نکرد! اهالی‌‌این شهر و روستاهای مجاورش در استان خراسان‌جنوبی، سال‌هاست که سر بر زمینی می‌گذارند که هراز چندگاهی به لرزه می‌افتد و خسارت‌های مالی و جانی‌اش را روی دست مردم ‌می‌گذارد. تا ‌‌اینجای کار پرونده زلزله اخیر زهان هم که با شدت 5/5ریشتر‌‌این شهر را لرزانده بود از زاویه کمک‌های اولیه بسته‌شده با 6 کشته، 5 روستای کاملا ویران‌شده، تخریب 12 روستای دیگر و بی‌خانمانی 180 خانوار!

مقاوم‌سازی 15‌سال پیش، زهان را نجات داد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ سال 76 زلزله‌‌ای زهان را لرزاند که شدت خرابی‌هایش به‌حدی بود که چند شهر را برای همیشه ویران کرد. در آن زمان، به‌جای بازسازی شهر، شهرک‌هایی در اطراف هر شهر و روستا ساخته شد که مقاوم‌تر بودند و شهر به‌کلی تخلیه و به محل جدید منتقل شد. شاید اگر‌‌این اتفاق 15 سال پیش نیفتاده بود حالا زهان هم با 5/5 ریشتر لرزه به کام مرگ و تخریب ‌می‌رفت. اما اگرچه که زهان به یمن خانه‌های مقاومش در شهرک جدید، خسارت چندانی از زلزله چهارشنبه ندیده، اما روستاهای اطرافش که هنوز مقاوم‌سازی نشده بودند دچار آسیب‌های فراوان شده‌اند. عباسی از اهالی زهان در گفت‌وگو با خبرنگار آرمان نام‌‌این روستاها را ‌‌اینچنین ‌می‌گوید: «شاج، حسین‌آباد و نخرود روستاهایی بودند که در بخش زهان بیشترین آسیب را دیده‌اند. البته روستاهایی همچون عباس‌آباد و شیرخون نیز آسیب دیده‌اند، مثلا در شیرخون به هنگام زلزله، چراغ نفتی روی یکی از اعضای خانواده افتاده و او دچار سوختگی شده است اما به‌طور کلی آن سه روستا بیشترین خسارت را داشته‌اند.»

زلزله‌زدگان گاز ندارند

اگر قرار باشد خدماتی امداد و نجاتی زلزله زهان را براساس آمارهای رسمی‌مورد بررسی قرار دهد باید گفت که در‌حال حاضر سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر 1000 تخته چادر برای زلزله‌زدگان برپا کرده است. سگ‌های جست‌و‌جوگر همچنان در حال ردیابی اجساد احتمالی هستند و همچنین دو محموله کمک‌های امدادی شامل چادر، پتو، موکت، موادغذایی، وسایل گرمایشی و ... به‌‌این مناطق ارسال شده است. زهان و روستاهای آسیب‌دیده اما با یک مشکل مهم مواجه‌اند و آن سرمای سخت کویری در روزهای پایانی ماه آذر است. جمعیت هلال‌احمر برای رفع ‌‌این مشکل تا به‌حال 550 تخته پتو میان زلزله‌زدگان توزیع کرده و 600شعله والور. عباسی اما به آرمان از مشکل دیگری در‌‌این‌باره ‌می‌گوید که حالا بی‌خانمانی روستائیان هم به آن دامن زده:«متاسفانه در طول‌‌ این سال‌ها زهان و دیگر روستاهای اطراف از نعمت گاز برخوردار نشده‌اند که همین موضوع گرم‌کردن زلزله‌زدگان را در شرایط فعلی با مشکل مواجه خواهد کرد.

روستاهای کم‌جمعیت

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر اعلام کرده‌است که حداکثر 15‌روستا در همسایگی زهان بین 20 تا 80 درصد آسیب دیده‌اند و برای 2500 آواره زلزله اسکان اضطراری ترتیب داده شده است. عباسی که خود یک‌ساعت پس از زلزله به روستاهای اطراف سر زده است در توصیف آن شب ‌می‌گوید: «زلزله در ساعت 8‌ و 38دقیقه چهارشنبه شب اتفاق افتاد و ما کمتر از یک ساعت بعد به روستاهای اطراف سرزدیم. در آن‌موقع تنها آمبولانس‌های مناطق اطراف توانسته بودند خود را به‌سرعت به محل حادثه‌ها برسانند.» وقتی که از عباسی درباره کیفیت امداد‌رسانی به زلزله‌زدگان سوال ‌می‌شود او با اشاره به‌‌این که «معمولا چیزی که گفته ‌می‌شود از چیزی که هست پررنگ‌تر خواهد بود»، ‌می‌گوید:«روستاهای زهان بر‌خلاف روستاهایی که در جریان زلزله آذربایجان‌شرقی دچار آسیب شده‌اند، کاملا کم‌جمعیت هستند. ‌‌این 12‌روستا معمولا 20خانوار و حدود صد نفر جمعیت دارند. مسئولان وقتی که ‌می‌خواهند آماری ارائه کنند چون‌‌این آمار را به‌صورت درصدی اعلام ‌می‌کنند معلوم نمی‌شود که جمعیت کم روستاها باعث‌شده که کار امداد و نجات تا پیش از صبح تمام شود.» اما عباسی که زلزله سال 76 زهان را نیز تجربه کرده ‌می‌گوید «از حق نباید گذشت که کیفیت خدمات امدادی از آن زمان تا به حال افزایش خوبی داشته‌است.»

تخریب صددرصدی 5 روستا

این زلزله 5 روستا را به‌طور کامل تخریب‌کرده و 8 نفر از اهالی‌‌این روستاها را به کام مرگ کشانده است. آمارها در زمینه مجروحان حادثه اما متفاوت است. بعضی از 23 تن خبر ‌می‌دهند و گروهی دیگر‌‌این آمار را تا 50 نفر مجروح عنوان ‌می‌کنند. به گفته عباسی؛ مجروحان سرپایی به مرکز خدمات‌درمانی زهان و آنهایی که مشکل خاص‌تری داشته‌اند به بیمارستان قائن اعزام شده‌اند. عباسی که خود از اهالی زهان است وضعیت‌‌این شهر را هم‌‌این‌گونه توصیف ‌می‌کند:« در زهان جز ترک‌خوردن دیوارها و سقف‌ها و ریزش احتمالی چند دیوار اتفاق خاصی نیفتاده است. پس از چهارشنبه 2پس‌لرزه احساس کرده‌‌ایم که آن‌ها هم چندان شدید نبوده‌اند.» به گفته او در حال‌حاضر گروه‌های امدادی روبه‌روی بخشداری زهان چادر زده‌اند و کنترل عملیات‌ها از طریق‌‌این مکان انجام ‌می‌شود. برای افرادی که نگران زلزله‌های احتمالی بعدی هستند نیز چادرهایی در خیابان‌ها و کوچه‌ها نصب‌شده که ‌می‌توانند برای شب در آنجا بخوابند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین قول داده است که به تمام خسارت‌دیدگان زلزله زهان، 5/2میلیون تومان کمک بلاعوض و 12 میلیون تومان تسهیلات بانکی با کارمزد 4درصد و اقساط 15‌ساله از سوی دولت تعلق بگیرد که احتمالا جزئیات آن نیز به‌زودی منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha