سنگ کلیه و دردهای ناشی از آن یکی از بیماری‌هایی است که کم و بیش در خانواده و یا اطرافیان همه ما مشاهده می‌شود. شاید برای شما هم علت وجود این سنگ‌ها، عوامل تاثیر گذار بر آن و سوالاتی دیگر پیش بیاید.

شیوع سنگ کلیه در غرب و جنوب غربی ایران
سلامت نیوز : سنگ کلیه و دردهای ناشی از آن یکی از بیماری‌هایی است که کم و بیش در خانواده و یا اطرافیان همه ما مشاهده می‌شود. شاید برای شما هم علت وجود این سنگ‌ها، عوامل تاثیر گذار بر آن و سوالاتی دیگر پیش بیاید. به همین دلیل با دکترعباس بصیری، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری با سینا به گفتگو نشسته است.

سنگ کلیه بیشتر در چه سنینی به وجود می‌آید؟
«شیوع سنگ کلیه بیشتر بعد از دهه سوم زندگی یعنی بعد از ۳۰ سالگی است. البته درصدی از سنگ کلیه‌ها در اطفال به وقوع می‌پیوندد که اختلالات هورمونی، آنزیمی و یا مادرزادی در آن نقش دارد.»

شیوع سنگ کلیه بیشتر در چه مناطقی است؟
«در مناطق غرب و جنوب غربی ایران بیشترین شیوع سنگ کلیه وجود دارد. در کل ایران منطقه سنگ سازی است. وجود این سنگ‌ها ارتباط تنگاتنگی با وضعیت جغرافیایی، مناطق گرمسیری، تابش آفتاب، مصرف کم مایعات و ترکیبات آب دارد. در بررسی‌ها مشخص شده که هر چه منیزیم ادراری بیشتر شود ایجاد سنگ در آن مناطق کمتر خواهد بود این موضوع نسبت عکس نیز دارد. البته در این راستا پروژه‌ای در دست داریم تا با تغییر ترکیب آب از بروز سنگ کلیه پیش‌گیری کنیم.»

تغذیه تا چه اندازه در بروز این بیماری نقش دارد؟
«نقش تغذیه را نباید فراموش کرد. مصرف زیاد نمک نقش اساسی در بروز سنگ کلیه دارد و باید میزان آن تا حدود زیادی کاهش یابد. همچنین گوشت قرمز و مواد پروتئین حیوانی نیز در بروز این بیماری موثر هستند ولی به دلیل کمبود سرانه مصرفی پروتئین در کشور مصرف آن را محدود نمی‌کنیم.»

چه عوامل دیگری در ایجاد سنگ کلیه موثر است؟
«عوامل شغلی در بروز سنگ کلیه بسیار موثر است. در بررسی‌ها مشخص شده افرادی که شغل فعالی ندارند به خصوص در شغل‌های اداری بیشترین میزان سنگ را تولید می‌کنند ولی افرادی که فعال بوده و حرکت فیزیکی داشتند میزان تولید سنگشان کمتر بوده است. همچنین ژنتیک نیز نقش موثری در ایجاد سنگ کلیه دارد. به طوری که در برخی از سنگ‌ها ژنتیک تاثیر صددرصدی دارد.»

چه نکته‌ای از نظر شما اهمیت دارد که بیماران کمتر به آن توجه می‌کنند؟
«شایع‌ترین علامت سنگ کلیه درد است ولی متاسفانه تعداد زیادی از افرادی که سنگ کلیه دارند این درد‌ها را عادت طبیعی که همیشه در آنها وجود داشته است فرض می‌کنند و در ‌‌نهایت با علائم نارسایی کلیه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.»

در پایان توصیه‌ای برای کسانی که در معرض سنگ کلیه قرار دارند دارید؟
«کسانی که در خانواده خود سابقه سنگ کلیه دارند و یا در مناطقی زندگی می‌کنند که ریسک سنگ سازی در آنان نیز وجود دارد بهتر است به صورت دوره‌ای کنترلی از وضعیت کلیه بخود به صورت سونوگرافی و یا آزمایش ادرار داشته باشند تا به سنگ کلیه دچار نشوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha