یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 62163
سلامت نیوز : تعلل در تامین ارز دارویی توسط بانك مركزی از جمله مشكلاتی است كه گریبانگیر وزارت بهداشت شده و باعث شده تا این وزارت‌خانه در تامین ارز دارویی كشور دچار مشكلات شود. مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت با اشاره به این نكته كه وزارت بهداشت با تمهیداتی توانسته نقل و انتقال ارز در خارج از كشور را از طرق غیررسمی جبران كرده و به اصطلاح تحریم‌ها را دور بزند می‌گوید: «مشكل اصلی ما تخصیص ارز توسط بانك مركزی در داخل كشور است و وزارت بهداشت نمی‌تواند بانك مركزی را دور بزند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته وی دارو وابسته به جان مردم است و نمی‌توان با جان مردم شوخی كرد و وزارت بهداشت به هر طریقی كه شده داروی مورد نیاز مردم را تامین می‌كند. تحریم‌هایی دارویی كشورمان باعث شده تا مشكلات زیادی گریبانگیر بیماران و خانواده‌های آنها شود. كمتر از دو ماه گذشته كمبود دارو در كشور باعث شد تا طیف وسیعی از بیماران خصوصا بیماران خاص دچار مشكلات شوند اما مسئولان وزارت بهداشت با تمهیداتی خاص توانستند مقداری از داروهای مورد نیاز را به كشور وارد و برای چند ماه آینده ذخیره كنند؛ با این حال كارشكنی‌هایی كه در داخل كشور در خصوص تامین ارز مرجع برای تهیه داروها می‌‌شود باعث شده تا وزیر بهداشت از بانك مركزی گلایه كند. به‌گفته وی مسئولان بانك مركزی باید به تعهدات خود در این زمینه عمل كنند و تعلل‌های صورت گرفته در تخصیص ارز دارو را از این به بعد جبران كنند. اما تعلل در تخصیص ارز دارو می‌تواند باعث از دست رفتن زمان و مشكلات بیشتر هم برای وزارت بهداشت و هم برای بیماران شود. این در حالی است كه تاكنون تنها یك سوم ارز مورد نیاز داروهای مورد نیاز تخصیص یافته است. به گفته وزیر بهداشت میزان ارز مورد نیاز برای تامین دارو امسال 2 هزار و 500 دلار است كه بانك مركزی فقط 600 میلیون دلار ارز به وارد كنندگان دارو اختصاص داده و مابقی این مبلغ هنوز پرداخت نشده است. وزیر بهداشت ابراز امیدواری می‌كند كه دو سوم باقی مانده ارز دارویی تا پایان سال تامین شود تا بیماران و خانواده‌های آنها مشكلات بیشتری را تحمل نكنند. با وجود تمام این تعلل‌ها، وزارت بهداشت دست روی دست نگذاشته و هفته‌ای سه بار در خصوص داروهای مورد نیاز تشكیل جلسه می‌دهد. به گفته وحید دستجردی، ‌در هر جلسه درخصوص داروهای كمیاب یا نایاب صحبت و تصمیم گیری می‌شود. تك تك داروهایی كه در كشور دچار كمبود هستند در این جلسه بررسی شده و داروهای مورد نیاز از راه‌های ممكن وارد كشور می‌شود.»

داروها در گمرك مانده‌اند

چندی قبل نیز محمد رضا شانه‌ساز،‌ معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به این نكته كه بسیاری از اقلام دارویی در گمرك انبار شده‌اند،‌گفت:‌ برای ترخیص این داروها از گمرك منتظر تخصیص ارز هستیم. وی ابراز امیدواری كرده بود اگر ارز مرجع برای دارو تامین و یارانه‌ها پرداخت شود سازمان‌های بیمه‌گر بهتر از چند ماه گذشته انجام شود كمبودی درخصوص تهیه داروها نخواهیم داشت و تحریم‌ها نیز روی داروها اثر نخواهند گذاشت.» به گفته دكتر شانه‌ساز این وزارت‌خانه برای تامین ارز به‌طور مرتب با مسئولان بانكی جلسه می‌گذارد و وزیر بهداشت نیز هفته‌ای چند جلسه در دفترشان با بانک‌ها دارند یا به بانک مرکزی می‌روند، ولی به‌دلایل خاصی آنچه موردنظر ما بوده از نظر تامین ارز و جابه‌جایی پول تاکنون انجام نشده است. وی تاکید کرد: شرکت‌های تولیدی و وارداتی دارویی فقط کمبود ارز و ریال دارند وگرنه هیچ کمبودی نداریم و اگر ارز و ریال تامین شود نمی‌گذاریم کمبود به وجود بیاید.

تولید 90 درصد داروها در كشور

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این نكته كه دولت قول مساعد برای دادن ارز مرجع به وزارت بهداشت جهت خرید داروهای مورد نیاز را داده است، گفت:‌کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از دو ماه پیش با دعوت رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، تذکرات لازم را برای خرید داروهای مورد نیاز کشور داده بود تا داروهایی که لازم است خریداری و انبار شود و در آینده با مشکل کمبود دارو مواجه نشویم.وی با اشاره به اینکه خوشبختانه اكنون 90 درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار كرد: مابقی داروهای مورد نیاز عمدتا مربوط به بیماران خاص، سرطانی، تولید واکسن‌ها و مواد اولیه داروهای تولیدی داخل کشور است که البته باید با ارز مرجع تامین شود. وی ادامه داد: توضیح سازمان غذا و دارو در این خصوص به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این بود که بانک مرکزی طی سال‌جاری تنها یک پنجم ارزی را که باید برای خرید دارو می‌داد در اختیار وزارت بهداشت و این سازمان قرار داده است. ما پیگیر هستیم تا ببینیم مابقی ارزی که باید در این خصوص در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت، کجا رفته است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوه‌بر کم بودن ارز مرجع داده شده به وزارت بهداشت، اکنون مشکل انتقال ارز از کشور به شرکت‌های خارجی نیز وجود دارد، افزود: با توجه به تحریم‌های غیرانسانی استکبار علیه کشور، اکنون تنها سه بانک در سه کشور ترکیه، چین و هندوستان مبادلات ارزی با ایران دارند که ما به سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم با همکاری این بانک‌ها نسبت به خرید داروهای مورد نیاز اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha