یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
سلامت نیوز : «حال سه نفر از دانش‌آموزان مدرسه شین آباد وخیم است و سه دانش‌آموز دیگر نیز به علت شدت جراحات از بیمارستان ارومیه به بیمارستان تبریز انتقال داده شده‌اند.» هنوز مراحل اولیه درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی در حال انجام است كه خبر می‌رسد مدرسه اتحاد در بخش ملحم سلماس دچار آتش سوزی شده است. سانحه‌ای كه یك روز پس از ‌آتش‌سوزی مدرسه انقلاب اسلامی اتفاق افتاد اما خوشبختانه به علت تعطیل بودن مدرسه در روز پنج‌شنبه تلفاتی نداشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ حادثه‌ای كه اگر در روزی غیرتعطیل اتفاق می‌افتاد می‌توانست منجر به بروز حادثه‌ای همانند مدرسه شین آباد شود. 4 روز از وقوع حادثه آتش سوزی در مدرسه انقلاب اسلامی روستای شین آباد می‌گذرد و هنوز هیچ صحبتی از خانواده‌های دانش‌آموزان مخابره نشده است؛ شاید سكوت خبری خانواده‌ها به علت شدت حادثه‌ای است كه برای فرزندانشان پیش آمده و دیگر رمقی ندارند برای انجام مصاحبه با رسانه‌ها و گلایه از مسئولان آموزش و پرورش كه حتی زحمت یك عذرخواهی را هم به خود نمی‌دهند. گلایه از مسئولانی كه به‌دنبال مقصر می‌گردند و می‌خواهند تقصیرها را از گردن خود باز كرده و به گردن دیگران بیندازند. اما حتی پیدا شدن مقصر هم نمی‌توانند مرهمی برای زخم ماندگار دانش‌آموزان شود، زخمی كه تا پایان عمر بر چهره آنها نشسته و مداوایی ندارد. در این میان آنچه خانواده‌های این دانش‌آموزان را آزار می‌دهد سخنان مسئولانی است كه توپ را به زمین یكدیگر می‌اندازند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌كنند. روز گذشته بود كه رسول خضری، نماینده مردم سردشت در مجلس از وخامت حال سه دانش‌آموز شین‌آبادی خبر داد و از مردم خواست برای سلامت آنها دعا كنند. به گفته وی سه دانش‌آموز دیگر نیز از بیمارستان ارومیه به تبریزمنتقل شده‌اند تا ادامه درمان آنها در این بیمارستان پیگیری شود.

همه چیز استاندارد بود

نخستین اظهارنظرها در خصوص مقصر اصلی این حادثه از سوی حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پروش مطرح شد. حاجی‌بابایی در بازدید از دانش‌آموزان سانحه دیده اشاره‌ای به مصوبه قانونی مجلس كرد و گفت: «وظیفه گازرسانی به مدارسی که در شهر یا روستا انشعاب گاز دارند بر عهده وزارت نفت است.» به گفته وزیر آموزش و پرورش بخاری موجود در این كلاس استاندارد بوده و کاستی‌ای از این بابت متوجه آموزش و پرورش نیست.اما آقای وزیر هیچ اشاره‌ای به این نكته نكرد كه مدرسه انقلاب اسلامی جزو مدارس نوساز محسوب شده و تنها 8 سال از تاسیس آن می‌گذرد با این حساب این مدرسه باید از حداقل‌ استانداردها برخوردار باشد. موضوعی كه ظاهرا در ساخت این مدرسه به آن توجهی نشده است. پبیرانشهر و روستای شین‌آباد از سال 84 به شبكه ملی گاز ایران وصل شده‌اند اما مدرسه انقلاب اسلامی با قدمت 8 سال هنوز به این سیستم مجهز نشده است. روز گذشته سخنگوی شركت ملی گاز ایران درخصوص گازرسانی نكردن به این مدرسه با اشاره به مبحث 17 مقررات ملی ساختمان،‌گفت: بر این اساس ایجاد انشعاب گاز برای تمامی مدارس و كلاس‌های درس غیراستاندارد غیرممنوع است و گازرسانی به تمامی ساختمان های مسکونی، تجاری و به ویژه آموزشی باید دارای استانداردهای بالایی باشد. وی با اشاره به غیراستاندارد بودن كلاس درسی كه در آتش سوخت، گفت: «بر اساس اعلام شرکت گاز استان آذربایجان غربی این کلاس درس کمترین میزان استاندارد و ضوابط ایمنی برای گازرسانی را داشته و از این‌رو براساس مبحث 17 نظام ملی مهندسی ساختمان عملیات گازرسانی به این واحد آموزشی انجام نشده است.»

هزینه كردن به صرفه نیست!

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پروش نیز در حالی كه سعی می‌كند آموزش و پرورش را مبرا از هر نوع تقصیری جلوه دهد، از استاندارد بودن وضعیت كلاس و وجود كپسول آتش نشانی در مدرسه خبر می‌دهد و تاكید می‌كند: «طبق آیین نامه، بخاری‌های نفتی کاربراتوری استاندارد هستند و بخاری که در این مدرسه مورد استفاده قرار گرفته نیز ساخت یکی از شرکت‌های معتبر و کاملا استاندارد بوده است.» به صرفه نبودن هزینه ساخت سیستم حرارت مركزی برای مدارس كوچك باعث شده تا آموزش‌وپرورش نیازی به ساخت این سیستم در مدارس احساس نكند چرا كه به گفته رئیسی «برای تجهیز همه کلاس‌های درسی کشور به سیستم گرمایشی حرارت مرکزی هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که این رقم بسیار بالایی است. از سوی دیگر استفاده از موتورخانه یا سیستم پکیج که نیازمند یک موتورخانه کوچک است، در مدارس با تعداد کم کلاس‌ها مقرون به صرفه نیست.»

تصمیم نمایندگان آذربایجان غربی

امروز قرار است نمایندگان آذربایجان غربی برای طرح سوال یا استیضاح وزیر آموزش و پرورش تصمیم‌گیری كنند. رسول خضری می‌گوید: «آقای حاج بابایی مسئول این قضیه است و قطعا باید نسبت به وقوع چنین حوادث تلخی پاسخگو باشد.» وی بر استفاده از تمامی ابزارهای قانونی برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی تاکید كرده و می‌گوید: «هدف ما این است که نمایندگان استان به صورت جمعی درباره چگونگی برخورد با وزیر آموزش و پرورش تصمیم بگیرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha