یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴

مجلس و کمیسیون قضایی و حقوقی به طور جدی پیگیر علل و عوامل حادثه آتش سوزی پیرانشهر بوده و در صورت نیاز و نیز قانع نشدن از توضیحات وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس از تمامی ابزارهای قانونی خود از جمله استیضاح استفاده خواهد کرد.

سلامت نیوز : حوالی ساعت8:30 صبح روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه بود که بخاری نفتی کاربراتوری کلاس چهارم دخترانه دبستان «انقلاب‌اسلامی» روستای «شین‌آباد» دچار آتش‌سوزی شد و در حین خروج بخاری از کلاس درس، این بخاری از دست خدمه مدرسه‌‌ رها شده و کلاس درس را به آتش کشید. موضوع قابل توجه در این اتفاق و اتفاقات مشابهی که چندی است در حوزه وزارت آموزش و پرورش به دلیل بی‌کفایتی و بی‌توجهی مسئولان ذی ربط نسبت به موضوعات پیرامون خود و اجرای وظایفشان در حال وقوع است این است که حوادث ناگواری در سطح حوزه تحت مسئولیت حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش رخ داده ولی تاکنون هیچ واکنش قابل توجهی در این خصوص از سوی وی مشاهده نشده است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازقانون ؛ اتفاقاتی که منجر به کشته شدن تعدادی از دانش آموزان دختر، به بهانه‌های مختلف شده است. از این میان می‌توان به آتش‌سوزی مدرسه ابتدایی روستای درودزن استان فارس که ۶ سال پیش اتفاق افتاد، سانحه رانندگی راهیان نور و مرگ ۲۶ دانش‌آموز دختر بروجنی، حوادث آتش‌سوزی در مدارس سفیلان چهار محال ‌و بختیاری والمنی ‌نورآباد لرستان و خوابگاه زاهدان و حادثه کمربندی شهر شاهرود که ۲ کشته و ۱۵ زخمی را به همراه داشت اشاره کرد. حالا نوبت دانش آموزان مدرسه پیرانشهر آذربایجان غربی است که در آتش بی‌تدبیری و ندانم کاری مسئولی بسوزند که بی‌خبر از همه جا در واکنش به انتقادهای برخی نمایندگان و مردم نسبت به عملکرد نامناسب و غیر مسئولانه خود، به جای اینکه از اتفاقات رخ داده عذرخواهی کرده و از سمت خود استعفا دهد با شوخی و مزاح موضوع را رفع رجوع کرده و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص امکان استیضاح وی از سوی مجلس می‌گوید: «شما چی؟ شما را برکنار کنیم یا نه. اگر به موقع خبر می‌دادید مواظب مدرسه شین آباد پیرانشهر باشید این اتفاق روی نمی‌داد.»

این پاسخ قابل توجه آقای وزیر آموزش و پرورش، اظهار نظر جالبی است که در مقابل توقع مردم و مسئولان، از حاجی بابایی برای استعفا و کناره‌گیری از مسئولیتی که نتوانسته در طی مدت مسئولیت خود به خوبی از عهده آن برآید، در جای خود قابل بحث است. این در حالی است که اگر مشابه چنین حوادثی در کشورهای اروپایی یا آمریکایی رخ دهد مسئولان مربوطه، قبل از آنکه مورد فشار رسانه‌ها قرار گیرند استعفای خود را نوشته و از سمت خود کناره‌گیری می‌کنند. ولی متاسفانه در کشور ما چنین روندی عملی نشده و مسئول ذی ربط، بدون هیچ عذرخواهی و قبول مسئولیتی همچنان در سمت خود باقی می‌ماند و کسی امکان برکناری یا سؤال و بازخواست وی را ندارد. خبرنگار قانون به منظور بررسی آخرین وضعیت حادثه آتش‌سوزی مدرسه در شین‌آباد و چگونگی برخورد مجلس با این مسئله به سراغ تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفته است.

وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد

رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و شین آباد در گفت‌وگو با خبرنگار قانون با تاکید بر لزوم پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش در قبال کل این وزارتخانه، اظهار کرد: ما نماینده یک شهر و شهرستان نیستیم بلکه نماینده کل مردم ایران هستیم و با این عنوان از وزیر آموزش و پرورش در این باره به صورت کامل و جامع سؤال خواهیم کرد چرا که با توجه به تجربه ما، راه بازتری برای طرح سؤال از وزیر در مجلس وجود دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: ما می‌خواهیم از بروز چنین فجایعی پیشگیری کنیم و معتقدیم اگر طرح سؤال و بحث‌هایی از این دست در این شرایط پیگیری نشود پس چه زمانی این‌ها قابل طرح است؟

وی افزود: اولویت اول ما، درمان فوری دانش‌آموزان است تا آن‌ها روند درمان را طی کنند و با بازگشت سلامتی، به زندگی باز گردند. اولویت دیگر ما هم بازگشت این دانش‌آموزان به اجتماع است چرا که این‌ها دختر هستند، دولت هم باید اگر نیاز باشد تا آخر عمر پاسخگو باشد و زیر بار هزینه‌های درمانی و مالی این‌ها برود. البته وزیر گفته که وزارت آموزش و پرورش هزینه‌ها را تقبل کرده و حتی برای اعزام دانش‌آموزان به تهران یا خارج از کشور اعلام آمادگی کرده است. خضری درباره عدم رعایت اصول ایمنی در این مدرسه، یادآور شد: وجود بخاری نفتی در چنین مراکزی اصلا مقرون به صرفه نیست و بخاری گازی هم ممنوع است. این مدرسه‌ها باید مجهز به سیستم گرمایش مرکزی و شوفاژ و پکیچ باشند، همچنان که در مدرسه‌ای مشابه که دور‌تر از مرکز شهر است سیستم شوفاژ وجود دارد و در این مدرسه که ۱۸۰ دانش‌آموز دختر در شیفت صبح و ۱۸۰ دانش آموز پسر در شیفت بعدازظهر تحصیل می‌کنند بخاری از هر لحاظ مقرون به صرفه نبوده و به ویژه ایمنی لازم را نیز ندارد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آخرین وضعیت این دانش‌آموزان یادآور شد: در حال حاضر با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ارومیه، ۱۵ نفر از این مصدومان به تبریز منتقل شدند چرا که مرکز اصلی سوختگی شمال غرب کشور در این شهر وجود دارد. وی با اشاره به اینکه سوختگی این ۲۹ دانش‌آموز زیر ۴۵ درصد بوده، اضافه کرد: از ۲۹ دانش‌آموزی که بستری شده‌اند ۱۵ نفر در تبریز و ۱۴ نفر در ارومیه هستند که متاسفانه حال سه نفر از آن‌ها وخیم است و در ICU بستری هستند. البته تشخیص میزان سوختگی ریه بین چهار تا هفت روز زمان می‌برد و با توجه به اینکه سوختگی این دانش‌آموزان عموما در صورت و دستگاه‌های فوقانی تخصصی بوده باید دقت نظر ویژه‌ای در درمان آن‌ها صورت گیرد.

مجلس تاکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده است

همچنین محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است: حادثه اخیر آتش سوزی در این مدرسه روستایی که منجر به زخمی و مجروح شدن تعدادی از دانش آموزان شد، به هیج وجه توجیه نداشته وآقای حاجی بابایی باید نسبت به آن پاسخگو باشد. وی افزود: تاکنون اتفاقات متعددی از این دست در مدارس کشور رخ داده که مجلس نیز در این زمینه پاسخ قانع کننده‌ای از سوی مسئولان و به خصوص شخص وزیر دریافت نکرده است. نماینده مردم فریدن، فریدونشهر در مجلس ادامه داد: با اتفاقاتی که تاکنون از قبیل آتش سوزی در مدارس افتاده، مسئولان اجرایی کشور همواره وعده‌هایی برای تکرار نشدن این اتفاقات می‌دهند اما باز هم شاهد وقوع حوادثی از این دست هستیم که این موضوعات دلیل قانع کننده‌ای برای مردم و نمایندگان آن‌ها در خانه ملت نیست. وی گفته است: اگر یک تحقیق میدانی از وضعیت عملکرد بدنه وزارت آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر داشته باشم، این وزارتخانه نه تنها عملکرد مثبتی نداشته، بلکه کاستی‌هایی نیز داشته که مجموعه‌ای از عوامل می‌تواند زمینه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را فراهم کند. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته است: مجلس و کمیسیون قضایی و حقوقی به طور جدی پیگیر علل و عوامل حادثه آتش سوزی پیرانشهر بوده و در صورت نیاز و نیز قانع نشدن از توضیحات وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس از تمامی ابزارهای قانونی خود از جمله استیضاح استفاده خواهد کرد.

تسویه حساب در این شرایط منطقی نیست

قاسم جعفری عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم، مخالف استیضاح وزیر آموزش و پرورش است در خصوص این موضوع می‌گوید: در نظام اسلامی مسئولیت به معنای پاسخگویی است و ما در این مسیر نباید از غرب تقلید کنیم. اینکه در برخی کشورهای غربی مسئولان در صورت بروز یک مشکل استعفا می‌دهند ۹۰ درصد یا حرکتی ریاکارانه و یا برای فرار از مسئولیت است. در واقع با استعفای وزیر می‌توان همه تقصیر‌ها را گردن او انداخت. وی افزود: آیا اگر وزیر استعفا دهد دیگر حادثه آتش‌سوزی اتفاق نمی‌افتد یا همه مشکلات حل می‌شود؟ در حال حاضر ده‌ها هزار مدرسه کلنگی وجود دارد که آموزش و پرورش برای بازسازی آن‌ها پولی ندارد، آیا اگر وزیر استعفا دهد این مدارس کلنگی، نو می‌شوند؟ جعفری با اشاره به سابقه کار اجرایی خود، اظهار کرد: البته ما معتقدیم وزیر باید نسبت به عملکردش پاسخگو باشد و اگر نیاز بود در مجلس برای بررسی این موضوع حضور پیدا کند، اما اگر بنا باشد برای چنین حوادثی وزیر استعفا دهد باید وزیر راه روزی ۸۰ بار استعفا دهد و استیضاح شود. وی گفت: تسویه حساب در این شرایط کار منطقی و درستی نیست. کمیسیون آموزش هم با صلابت و جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند. ما معتقدیم باید در کنار هم باشیم و به یکدیگر کمک کنیم، اگر هم جایی ثابت شد کسی تقصیر دارد با قاطعیت با او برخورد کنیم. جعفری بیان کرد: متاسفانه ما دوست داریم در کشور همه چیز را بحرانی جلوه دهیم اما حکومت‌مداری به این سبک، شدنی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha