سلامت نیوز : محمدرضا رحیمی دیروز به ارومیه سفر كرد. سفری باهدف نجات دریاچه ارومیه. كنفرانسی بین‌المللی در ارومیه برگزار شد به نام «دریاچه ارومیه، چالش‌ها و راهكارها» كه معاون اول رییس‌جمهور با شركت در این كنفرانس از هر اقدامی كه باعث نجات دریاچه شود استقبال كرد. قاعدتا در سال‌هایی كه خبر خشك شدن دریاچه به‌طور رسمی اعلام شد، كارشناسان و متخصصان زیست محیطی بسیاری حاضر شدند تا نظرات و راهكارهای نجات دریاچه را ارائه دهند، كه البته برخی از آنها ابتر رها شده و مورد بی‌مهری مسوولان قرار گرفت. امروز اما محمدرضا رحیمی، از این نظرات استقبال می‌كند. او ضمن تاكید بر شرایط حاد دریاچه اعلام كرد: «با توجه به شرایط حاد محیط زیست دریاچه ارومیه كه تقریبا از 15 سال گذشته شروع شده، سازمان حفاظت محیط زیست درقالب طرح بین‌المللی و ملی حفاظت از تالاب‌های ایران با همكاری دستگاه‌های مختلف دولتی در سطح ملی و استان‌های واقع در حوضه آبخیز دریاچه نسبت به تدوین برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه با رویكرد مدیریت زیست بومی اقدام كرده است. دولت برای احیای این دریاچه پروژه‌های اضطراری كوتاه‌مدت و میان مدت تصویب كرده كه عملیات اجرایی طرح‌های كوتاه‌مدت به اتمام رسیده و پروژه‌های میان مدت نیز در حال اتمام است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ رحیمی همچنین از تصویب 12 طرح اضطراری با بودجه 47 میلیارد ریال، 24 طرح اولویت‌دار پنج ساله و طرح افزایش راندمان مصرف آب كشاورزی به عنوان دیگر تصمیمات ستاد یاد كرد و گفت: «برای تامین اعتبار مورد نیاز طرح‌های 24گانه اولویت‌دار در راستای اجرای برنامه مدیریت و تامین حقابه دریاچه، هماهنگی لازم با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به عمل آمد.»

طبق گفته‌های رحیمی، براساس این مصوبات، ضمن توقف سد‌سازی و توسعه اراضی كشاورزی در حوضچه این پهنه آبی، از سال گذشته بیش از 10 میلیارد ریال برای لایروبی و انتقال آب رودخانه‌ها به دریاچه هزینه شده و ‌با اقدامات اولیه انجام گرفته در حوضه آبریز دریاچه، میزان آب ورودی در سال جاری به یك میلیارد و 700 میلیون مترمكعب افزایش یافته كه با این اقدام به نحو قابل ملاحظه‌یی از كاهش ارتفاع آب دریاچه پیشگیری شده است.

رحیمی در ادامه، از تمام كارشناسان، جامعه علمی و دانشگاهی، صاحبنظران و دوستداران محیط زیست خواست تا برای برون‌رفت از وضعیت فعلی دریاچه، نظرات و راهكارهای علمی و عملی خود را ارائه كنند. وی همچنین از همه نمایندگان استان آذربایجان غربی و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست برای تصویب بودجه ویژه‌یی كه دولت در لایحه لحاظ خواهد كرد كمك‌های لازم را انجام دهند.

این سخنان در حالی است كه قرار بود مجموع حقابه درنظر گرفته شده برای دریاچه از 3 استان همجوار به 1/3 میلیاردمتر مكعب برسد نه 7/1 میلیارد. محمد درویش كارشناس محیط زیست با تاكید بر اینكه این سخنان مربوط به توافقنامه‌یی است كه از سوی سه استان پذیرفته شده بود و حرف جدیدی در آن نیست، به «اعتماد» گفت: «این سخنان معاون اول رییس‌جمهور، سخنان و تصمیماتی بود كه در توافقنامه آبان ماه سال 87 به امضای 3 استاندار آذربایجان شرقی، غربی، كردستان، وزارت نیرو، جهاد كشاورزی و رییس محیط زیست رسیده بود، قرار بود حقابه‌یی كه از هر استان به ارومیه می‌رسد براساس آنچه كه تصویب شد باشد. استان آذربایجان غربی 8/1 میلیارد متر مكعب، آذربایجان شرقی 300 میلیون مترمكعب و كردستان 800 میلیون متر مكعب كه روی هم به عدد 1/3 میلیارد متر مكعب می‌رسیم. این عددی است كه خود كارشناسان در چندین جلسه پیاپی به آن رسیدند. حال پس از بررسی توسط استانداران این 3 استان، چانه‌زنی‌هایی اتفاق افتاد و عدد رسید به 7/1میلیارد متر مكعب. در تعجبم كه چرا الان كه 4 سال از امضای این توافقنامه گذشته است آقایان یادشان افتاده كه دست به اجرای آن بزنند. قرار بود اتفاقاتی چون آبیاری تحت فشار و تغییر رویكرد و افزایش راندمان پیش آید اما اكنون 4 سال از این كنفرانس می‌گذرد و قدم محسوسی برداشته نشده است. تنها چیزی كه باقی مانده این است كه ما این 4 سال را از دست دادیم، چه ضمانتی وجود دارد كه از این به بعد و پس از سخنان آقای معاون رییس‌جمهور، این توافقنامه اجرایی شود؟»

درویش با انتقاد از مسوولان استانی گفت: «رییس جهاد كشاورزی استان بی‌خبر از خشكسالی، خبر از تولید سیب می‌دهد. ظاهرا تولید سیب در باغات استان 41درصد افزایش داشته است. مشكل اصلی اینجاست كه ما هنوز نتوانستیم عظمت بحران را در استان و حتی ادارات درگیر در استان روشن كنیم. با وجود خشكسالی 30 هزار چاه غیرمجاز در این منطقه حفر شده و هنوز از دریاچه‌های سد‌های ایجادشده آب دزدی صورت می‌گیرد، حتی مراتع تبدیل به اراضی آبی شده‌اند و این باعث شده خشكسالی مصنوعی در پایین دست سدها ایجاد كنند. آنچه بر غم ما می‌افزاید این است كه بین حرف‌های قشنگی كه می‌زنند و اتفاقات وحشتناكی كه دارد می‌افتد، فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد.»

درویش همچنین درباره بالا آمدن تراز آب نسبت به گذشته اعلام كرد: «تراز آب دریاچه ارومیه در آذر ماه 91 به علت بارندگی‌های اخیر 20 سانتی‌متر نسبت به مهر ماه 91 بالا رفته اما اگر بخواهیم تراز را سالانه بررسی كنیم تراز آب در آذر 91 نسبت به آذر 90 كاهش داشته است.»

وی همچنین درباره كمبود بودجه‌یی كه از سوی معاون اول رییس‌جمهور مطرح شد و درخواست او از نمایندگان درباره تصویب بودجه، اظهار داشت: «وقتی معاون اول از نداشتن بودجه برای طرحی كه اجرایش 4 سال به تعویق افتاده است حرف می‌زند، از بقیه چه انتظار. چرا باید این طرح آنقدر طول بكشد كه نیاز به بودجه اضطراری ایجاد شود، این نوعی فرافكنی است. دولت است كه بودجه سالانه را می‌بندد و حالا دولت از نمایندگان می‌خواهد بودجه برای این طرح تخصیص دهند؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha