یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 62185

همه ما می دانیم که مسواک زدن از خرابی و بوی بد دهان پیشگیری می کند اما شاید کمتر به این نکته توجه کنیم که نحوه نادرست مسواک زدن نیز زمینه خرابی و پوسیدگی دندان ها را فراهم می کند.

۸عادت نامناسب که به دندان ها آسیب می رساند
سلامت نیوز : همه ما می دانیم که مسواک زدن از خرابی و بوی بد دهان پیشگیری می کند اما شاید کمتر به این نکته توجه کنیم که نحوه نادرست مسواک زدن نیز زمینه خرابی و پوسیدگی دندان ها را فراهم می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ نحوه اشتباه مسواک زدن، به لثه و دندان ها آسیب می رساند از این رو باید شیوه صحیح مسواک زدن را به کار گرفت. از جمله اشتباهات شایع در مسواک زدن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

زمان کافی مسواک نمی زنید؛بیشتر مردم کمتر از ۲تا۳ دقیقه مسواک می زنند.بسیاری از افراد به دلیل خستگی یا عجله برای رفتن به محل کار به مدت یک دقیقه یا کمتر از آن مسواک می زنند. راه حل؛ قبل از مسواک زدن، ساعت را برای ۲تا۳ دقیقه بعد کوک کنید.

دقت کافی ندارید؛هنگام مسواک زدن روبه روی آینه بایستید تا دندان هایی را که مسواک می زنید، ببینید. جا گذاشتن دندان ها باعث تجمع باکتری در انتهای لثه می شود و این امر به التهاب و عفونی شدن دندان ها می انجامد. مراقب دندان های عقبی خود باشید. با توجه به وضعیت دندان ها می توان خرابی، شکستگی و پریدگی دندان ها را قبل از مزمن شدن برطرف کرد.

روش مسواک زدن نیاز به تغییر کلی دارد؛مینای دندان از ماده فشرده ای ساخته شده است هنگامی که به شکل افقی مسواک می زنید، ممکن است بشکند و باعث ترک و ضعیف شدن دندان شود.متخصصان، این نوع مسواک زدن را به اره کردن درخت تشبیه می کنند. بنابراین در نحوه مسواک زدن خود تجدیدنظر کنید. مسواک را به گونه ای در دست بگیرید که موهای برس نسبت به دندان در زاویه ۴۵درجه قرار گیرد سپس به طور چرخشی مسواک بزنید. هر بار روی تعداد کمی از دندان ها تمرکز کنید. مسواک زدن لثه را فراموش نکنید.

بیش از حد محکم مسواک می کنید؛هر چه قدر محکم تر مسواک کنید احتمال شکستگی مینای دندان هم بیشتر می شود. به ویژه اگر دندان ها را محکم روی هم قرار می دهید یا این که دندان قروچه دارید. این دو عادت شکاف هایی را نزدیک خط لثه ایجاد می کند و با وارد شدن فشار به طور مداوم، این شکاف ها عمیق تر می شود. علاوه بر آن، مسواک زدن محکم به لثه ها آسیب می رساند و باعث ناراحتی آن می شود.

از مسواک مناسب استفاده نمی کنید؛مسواک نرم آسیب را به حداقل می رساند. البته اگر از مسواک نرم هم استفاده صحیح نکنید، باز هم دندان ها دچار آسیب می شود. مسواک جای مناسبی برای رشد میکروب هاست بنابراین هر ۳ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید. اگر مسواک شما فرسوده است زودتر از این زمان مسواک خود را عوض کنید. به مرور زمان، موهای مسواک آسیب می بیند و مانند موخوره از وسط باز می شود و باکتری ها در آن جای می گیرد. برای به حداقل رساندن میکروب ها پس از مسواک زدن، مسواک خود را با آب جوش بشویید و بگذارید کاملاً خشک شود.

از خمیردندان مناسب استفاده نمی کنید؛جوش شیرین برای از بین بردن لکه های روی دندان مفید است اما به مینای دندان آسیب می رساند. اما خمیردندان های سفید کننده به دندان آسیب نمی رساند.

از نخ دندان استفاده نمی کنید؛نخ دندان باکتری ها را از قسمت هایی که مسواک زدن آن دشوار است، بیرون می  آورد. باکتری از قند باقی مانده غذا که بین دندان ها گیر می کند، تغذیه می کند. این امر به تدریج به پوسیدگی دندان منجر می شود.

پس از مسواک زدن و نخ کشیدن، دهان خود را آب نمی کشید؛ مسواک کردن و استفاده درست از نخ دندان جرم ها را از بین دندان ها بیرون می آورد، شستن دهان پس از آن گام اساسی برای خارج کردن باکتری از دهان است. برای شست وشو می توانید از دهان شویه یا آب استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha