سلامت نیوز : این روزها استیضاح وزیر آموزش و پرورش جدی‌تر از گذشته به گوش می‌رسد، آتش‌سو‌زی مدرسه انقلاب اسلامی روستای شین آباد پیرانشهر نیز به‌صورت مستقیم با این موضوع ارتباط دارد؛ اتفاقی که منجر به مصدومیت شدید 12 دانش‌آموز شد. در آستانه پایان دولت دهم، کارنامه وزیر آموزش و پرورش اما دارای پرسش‌هایی است، اقداماتی که به ویژه در یکسال اخیر دراین حوزه رخ داد، بیش از همه مورد توجه و انتقاد قرار گرفت، علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم شورای اسلامی یکی از افرادی است که به‌طور جدی نسبت به سیاست‌های وزیر دولت دهم، انتقاد دارد. او در گفت‌وگوبا آرمان تاکید می‌کند که تمام اتفاقات ناگوار در این وزارتخانه در شرایطی رخ می‌دهد که بودجه امسال آموزش و پرورش 15هزار میلیارد تومان بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ همان طور که اطلاع دارید، چهارشنبه هفته گذشته مدرسه ابتدایی در روستای شین آباد پیرانشهر، دچار آتش‌سو‌زی و مصدومیت شدید 12 دانش‌آموز شد، پیش از این در اواخر مهر ماه نیز در واژگونی اتوبوس کاروان راهیان نور، 26 دانش‌آموز و مربی کشته شدند، البته جز این نیز حوادث مشابهی مانند تصادف اتوبوس در مشهد و مصدومیت 17 دانش‌آموز دیگر و یا گازگرفتگی در مدرسه و ... نیز رخ داده است، با اینکه از مدت‌ها قبل موضوع استیضاح وزیر مطرح شده بود، اما بعد از حادثه کاروان راهیان نور، این مسئله شدت گرفت، از چهارشنبه نیز هر لحظه احتمال استیضاح بیشتر می‌شود. به اعتقاد شما حاجی‌بابایی استیضاح می‌شود؟

ببینید دولت دهم در آستانه تمام شدن است، یعنی حدود 6 ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، از سوی دیگر نیز مجلس در حال واردن شدن به بحث بودجه است، از این رو حتی در صورتی‌که استیضاح رای آورد و حاجی بابایی برکنار شود، تا وزیر بعدی بیاید و مدیرانش را انتخاب کند و طرح‌ها و برنامه‌هایش را ارائه دهد، چندین ماه طول می‌کشد که همزمان با پایان دولت می‌شود. اکنون ما در میانه سال تحصیلی قرار داریم، تغییر مسئولان رده بالا در این وزارتخانه کار ساده‌ای نیست.

بنابراین به اعتقاد شما باید چه اقدامی صورت گیرد؟

به نظر من مجلس باید از بعد نظارتی خود در این زمینه استفاده کند و برخورد قاطعی با تخلفاتی که در آموزش و پرورش رخ می‌دهد، انجام دهد، اکنون آموزش و پرورش تخلفات قانونی در ارتباط با گرفتن شهریه برای تحصیل دانش‌آموزان، تغییر نظام آموزشی، تعطیل کردن روزهای پنجشنبه مدارس، تغییرات گسترده در محتوای کتاب‌های درسی و ... انجام داده که باید از سوی مجلس مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر اکنون در بسیاری از شهرهای شمالی کشور، زمستان آغاز شده است، حتما باید با هماهنگی‌های لازم، سیستم‌های گرمایشی آنها مورد بازنگری قرار گیرد، این در حالیست که آموزش و پرورش اعتبارات کلانی دارد و باید در زمینه ایمن‌سازی مدارس اقدام کند.

تکرار حوادث در حوزه آموزش و پرورش با توجه به تغییرات گسترده‌ای که حاجی بابایی حداقل در یک سال گذشته در این نظام ایجاد کرده و شما به بخش‌هایی از آن از جمله اجرای طرح تحول بنیادین و تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس و ... اشاره کردید، کارشناسان را در زمینه وضعیت فعلی دانش‌آموزان و هم کیفیت آموزشی آنها در آینده تاحدی نگران کرده است.

آقای حاجی بابایی وقتی که وزیر آموزش و پرورش شدند، با توجه به مسائلی که در مجلس مطرح کردند، انتظار می‌رفت فعالیت‌های خود را در دو زمینه متمرکز کرده و نهایتا بتواند آموزش و پرورش را سر و سامان دهد، یکی از این اقدامات، مرتبط با نیروی انسانی بود، آموزش و پرورش تجمعی از نیروهای گسترده‌ای است که به‌طور مطلوب به کار برده نمی‌شوند و اغلب به‌عنوان معلم مازاد می‌شوند، اینها حقوقی نیز دریافت می‌کنند بدون اینکه بهره خاصی داشته باشند. همچنین انتظار می‌رفت حاجی بابایی جلوی حجم عظیم ورود معلمان حق التدریس به آموزش و پرورش را بگیرد، در این وزارتخانه حدود یک میلیون کارمند، معلم و پرسنل فعالیت می‌کنند که استخدام رسمی دولت هستند، این درحالی است که جمعیت دانش‌آموزی، 12 میلیون نفر است، یعنی به ازای هر 12 دانش‌آموز یک معلم یا کارمند وجود دارد، اینها در شرایطی رخ می‌دهد که در بسیاری از کشورهای پیشرفته آموزشی، تعداد پرسنل آموزش و پرورش کمتر است. نکته بعدی در ارتباط با منابع مالی این وزارتخانه است. هر سال مبالغ هنگفتی به آموزش و پرورش اختصاص داده می‌شود اما متاسفانه به‌صورت بهینه به کار گرفته نمی‌شود.

گفته می‌شود، حاجی بابایی توانسته بیشترین بودجه را برای آموزش و پرورش از دولت بگیرد، به اذعان مسئولان این وزارتخانه اکنون آموزش و پرورش در بهترین وضعیت بودجه به سر می‌برد، اما در عمل شاهد هستیم که این بودجه‌ها صرف اجرای طرح تحول بنیادین و تغییر کتاب‌های درسی و ... می‌شود، بدون اینکه به برخی موضوع‌های مهم‌تر از جمله استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی توجه شود. نظر شما درباره توزیع این منابع چیست؟

ببینید ما واقعا امیدوار بودیم که اختصاص این اعتبارها، منجر به ارتقای کیفیت آموزشی شود. در ابتدا معتقد بودیم که حاجی بابایی گام‌های خوبی را برداشته است، اما به تدریج مشاهده کردیم که موضوعات دیگری به‌عنوان حرکت اصلی این وزارتخانه در اولویت قرار گرفته است و این موضوع منجر شد تا بهینه سازی اعتبارات و ساماندهی نیروهای انسانی در اولویت‌های پایین قرار گیرد از جمله این اقدامات تغییر نظام آموزشی بود. در مرحله بعد از آن نیز هوشمند سازی مدارس و ایجاد مدارس قرآنی و ... مطرح شد. هدف از هوشمند سازی مدارس هم هدایت دانش‌آموزان به سمت فضای مجازی و وارد کردن تکنولوژی برتر آموزشی برای فهم بیشتر و آسان کردن کار معلمان در آموزش مطالب علمی است. اما در واقعیت متوجه شدیم که این طرح‌ها در حد تابلو مقابل مدارس محدود شد، بطوریکه شاهد بودیم روی سر در مدرسه‌ای عنوان مدرسه قرآنی یا مدرسه هوشمند نوشته شد، بدون اینکه واقعا از محتوایی برخوردار باشند.

با توجه به توضیحات شما حاجی بابایی اقدام جدی در جهت تحقق وعده‌هایش انجام نداده است.

ما می‌بینیم که اقدام جدی نه در ارتباط با تعدیل نیرو و نه حتی در مسئله بهینه کردن اعتبارها صورت نگرفته است. اینها تنها بخشی از اقدامات قابل تامل وزیر آموزش و پرورش است. در مجلس هشتم او چارت سازمانی این وزارتخانه را تغییر داد، همان زمان اعتراضاتی به موضوع شد، اما ما جلوی وزیر را نگرفتیم تا دستش بسته نشود، چرا که تصور می‌کردیم این تغییر برای یک بار صورت می‌گیرد و مشکلات برطرف می‌شود، در شرایطی که ما منتظر دیدن نتایج تغییرات بودیم، متوجه شدیم که این تغییرات به‌صورت مداوم در آموزش و پرورش رخ می‌دهد، بنابراین از سویی می‌بینیم که تعدیلی در بکارگیری نیروهای انسانی صورت نگرفت و در کنار آن هزینه‌های فراوانی تحت عنوان هوشمند کردن و قرآنی کردن مدارس صرف می‌شود.

در بین صحبت‌تان به گرفتن شهریه در مدارس به‌عنوان تخلف اشاره کردید. همان طور که قبلا نیز اشاره شده این اقدام مخالف اصل 30 قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن تحصیل است.

دقیقا همین طور است. اصولا اصل 30 قانون اساسی در این وزارتخانه فراموش شده است، متاسفانه در این مدت حتی مدارس دولتی نیز از والدین پول دریافت می‌کردند، ما در حال حاضر با انواع مدارس از جمله هیات امنایی، نمونه مردمی، غیرانتفاعی و ... مواجه هستیم که هر یک به نوعی از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند، حتی به اذعان وزیر هوشمند کردن مدارس با کمک والدین دانش‌آموزان صورت می‌گیرد، یعنی از جیب والدین برای ارتقای کیفی مدارس هزینه می‌شود این در حالی است که براساس قانون، بهترین کیفیت آموزشی باید در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد، این وظیفه‌ای است که در قانون بر عهده نظام جمهوری اسلامی گذاشته شده است. این در حالیست که در بسیاری از کشورهای پیشرفته از نظر آموزش، مطالب در بالاترین سطح استاندارد آموزشی با به‌کارگیری بهترین روش‌های آموزشی و بهترین معلمان به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. متاسفانه ما شاهد هستیم که دانش‌آموزان به سمت انواع و اقسام مدارسی هدایت می‌شوند که برای تحصیل چاره‌ای جز پرداخت شهریه ندارند. تمام این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که بودجه‌های کلانی در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.

بودجه سال 91 این وزارتخانه چقدر است؟

15 هزار میلیارد تومان برای سال 91 در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت، این میزان بودجه تعیین شد تا آموزش و پرورش بتواند با استاندارد بالا، آموزش و پرورش رایگان را در اختیار قرار دهد، بنابراین با این اعتبار کلان، نباید یک ریال از دانش‌آموزان برای تحصیل پول گرفته شود. این اتفاق لطمه‌بزرگی به آموزش و پرورش کشور زده است.

این میزان بودجه مصوب شده اما باز هم شاهد ناایمنی دربرخی مدارس کشور، وجود مدارس مخروبه و در حال ریزش، کمبود امکانات آموزشی و حتی گرمایشی و سرمایشی استاندارد هستیم.

بله، به جای اینکه این پول‌ها را برای استاندارد سازی سیستم‌های گرمایشی هزینه کنیم، تمام دغدغه وزیر این شده که روزهای پنجشنبه مدارس تعطیل شود، ساعت کلاس‌های درس کاهش یابد و مدرسه‌ها یک نوبته برگزار شوند، همه اینها باعث شده تا آموزش و پرورش ما در یک موقعیت نه‌چندان مناسب قرار گیرد.

این روزها انتقاداتی نسبت به عملکرد وزیر آموزش و پرورش شنیده می‌شود، از بعد از حادثه پیرانشهر تاکید بر ضعف اقدامات در مقاوم سازی مدارس و مجهز کردن آنها به سیستم‌های گرمایشی می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟

ما به جز 15 هزار میلیارد تومانی که برای بودجه سال 91 این وزارتخانه مصوب کردیم، حدود 4 میلیارد دلار دیگر نیز که در برنامه چهارم آمده بود و در برنامه پنجم نیز تکرار شد، برای بازسازی و نوسازی مدارس اضافه شد و قرار بر این بود که براساس نرخ ارز این اعتبار در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد. برای نمونه در پی زمین لرزه آذربایجان نیز شاهد بودیم مدارس کمترین آسیب را دیده بودند که نشان دهنده مقاوم بودن این ساختمان‌ها بود، نکته این است که از این دست اقدامات باید در دیگر نقاط کشور نیز صورت گیرد. در سال 89 یا 90 نیز اعتبار خاصی به این وزارتخانه تعلق گرفت تا نسبت به استاندارد کردن سیستم‌های گرمایشی اقدام کند، اما متاسفانه ما شاهد پیاده کردن سیستم 3،3،6 و تعطیل کردن مدارس در روزهای پنجشنبه و ... بودیم.

اعلام شد که کلاس درس آتش گرفته در روستای شین آباد 37 نفره بود که از بین آنها 31 نفر مصدوم و حال 12 نفر وخیم اعلام شد، برپایی کلاس 37 نفره، برخلاف آن چیزی بود که وزیر آموزش و پرورش وعده داده بود.

بله، براساس استاندارد، هر یک کلاس باید حداکثر 20 تا 22 نفر دانش‌آموز داشته باشد، اما ما دیدیم که در حادثه اخیر یک کلاس درس 37 دانش‌آموز داشت، حتی در مدارس پایتخت نیز کلاس‌های درس 40‌نفره برگزار می‌شود. تمام این اقدامات برای تحقق شعارهایی در راستای یک شیفته کردن مدارس و تعطیلی روزهای پنجشنبه است. اینکه آموزش و پرورش پس از حادثه عنوان می‌کند هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنیم، چه سودی به حال خانواده‌ها و دانش‌آموز آسیب دیده‌ای دارد که شاید هیچ وقت نتوانند به سلامت سابق خود برسند.

پس از حادثه کاروان راهیان نور و پیرانشهر این انتظار وجود داشت که وزیر آموزش و پرورش در اقدامی جدی، اقدام به تغییر مدیریت‌ها و حتی استعفا دهد، اما می‌بینیم که حتی یک عذرخواهی نیز انجام نشد.

متاسفانه وقتی اتوبوس واژگون می‌شود می‌گویند ما مقصر نیستیم، آتش‌سو‌زی می‌شود می‌گویند تقصیر وزارت نفت و اداره گاز است، اینهمه اعتبار در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا به جای اینکه مدارس مکان امنی برای دانش‌آموزان باشد، اما برخی مسئولان هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha