یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴
سلامت نیوز : هنگامی كه هواپیمای مسافربری سقوط می‌كند و سرنشینان آن به همراه خلبان جان می‌سپارند،خلبان مقصر شناخته می‌شود و اشتباه انسانی دلیل سقوط اعلام می‌شود،اكنون نیز این استدلال به جاهای دیگر هم كشیده است و با آتش گرفتن بخاری‌های غیر استاندارد كه بر اساس ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش از این پس نباید بخاری‌های نفتی در كلاس‌ درس استفاده شود، معلم مقصر آتش سوزی شناخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ وزیر آموش و پرورش كه برای ادای توضیحاتی درباره دلایل آتش سوزی دبستانی در پیرانشهر به مجلس رفته بود مقصر را آموزگار اعلام كرد.
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، علت حادثه آتش سوزی در یکی از مدارس پیرانشهر، ایثار معلم کلاس بود که قصد خارج کردن بخاری از کلاس را داشت ، گفت: اگر او این کار را انجام نمی داد و دانش آموزان را از کلاس خارج می کرد شاهد این حادثه تلخ نبودیم و امیدواریم دانش آموزان آسیب دیده با سلامت به اجتماع برگردند.

حاجی بابایی پیش از این گفته بود كه مقصر وزارت نفت است.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: وقتی این حادثه اتفاق افتاد من در اجلاس آیسسکو بودم که بلافاصله بعد از اطلاع از این موضوع ساعت 23:30 از فرودگاه مهرآباد به تبریز رفتم و ساعت 2:30 با مسئولان استان جلسه داشتم و با تک تک دانش آموزان و خانواده های آنان گفتگو کردم.

وی افزود: معتقدم باید همه اطلاعات این حادثه را سریع به نمایندگان بدهم. اینکه این نقل قول از من منتشر شده که "خبرنگاران باید من را مطلع می کردند" درست نیست و در این خصوص من با هیچ کس هیچ حرفی نزده‌ام.

وزیر آموزش و پرورش هنگامی كه برای عیادت از دانش آموزان سوخته به بیمارستان رفته بود  در پاسخ به خبرنگاران، خنده کنان به آنها می گوید که «چرا قبلاً نگفتید مواظب مدرسه باشیم که آتش نگیرد!»این خبر در رسانه‌های كشور به نقل از وی منتشر شده است.

حاجی بابایی در بیان گزارش خود از آتش سوزی مدرسه دخترانه گفت: این مدرسه 178 دانش آموز دارد که 36 نفر در کلاس حادثه دیده بودند. مدرسه همچنین سرایداری دارد که قبل از آغاز کلاس درس به داخل بخاری نفتی که ساخت شرکت ارج بود نفت ریخته بوده و متأسفانه این نفت به اطراف بخاری نشت می کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که هر چند این وزارتخانه آموزش های ضمن خدمت به معلمان و مسئولان مدارس داده اما در روز حادثه به این موضوع توجه نمی شود.

وی با بیان این که معلم کلاس حادثه دیده روحیه حساسی داشت و به همین خاطر هنگام آتش سوزی از معلم کلاس دیگری کمک می گیرد و به اتفاق سرایدار سعی در جابجا کردن بخاری داشتند، اظهار داشت: مقصر در حادثه آتش سوزی این مدرسه دخترانه، معلم مدرسه بوده که به جای اینکه دانش آموزان را از کلاس خارج کند قصد داشت بخاری را جابجا کند که به علت داغ بودن بخاری از دستش رها شده و مدرسه آتش گرفته است.

حاجی بابایی گفت: اگر این اشتباه از سوی معلم انجام نمی شد و دانش آموزان زودتر از کلاس خارج می شدند شاهد چنین فاجعه ای نبودیم و به خاطر ایثار این معلم بود که دانش آموزان سوختند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه خطری که جان این دانش آموزان را تهدید می کرد برطرف شد و ابتدا پیش بینی می شد به خاطر رفتن حرارت در ریه آنها خطراتی پیش بیاید اما این مشکل حل شد و پیش بینی می شود دانش آموزان به زندگی و اجتماع برگردند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش نیز همه هزینه ها برای برگشت این دانش آموزان به زندگی را پرداخت خواهد کرد و در هر جای دنیا که نیاز باشد آنها درمان شوند هزینه اش را آموزش و پرورش تقبل می کند.

آقای حاجی بابایی باید توجه داشته باشد كه هزینه درمان این دانش آموزان سوخته بیشتر است یا هزینه یك بخاری استاندار؟ گرچه طبق قانون همه دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه بیمه هستند و اینگونه حوادث هم شامل بیمه می‌باشد و قطعا هزینه‌های درمان آنها نیز بر عهده بیمه است.پس بهتر است آموزش و پرورش پول درمان این كودكان كه هزینه بالایی هم خواهد داشت صرف تجهیز مدارس به بخاری ها مناسب كند تا اینگونه اتفاقات ناگوار رخ ندهد.

حاجی بابایی در ادامه گزارش خود با بیان اینکه این درست نیست که وزیر آموزش و پرورش تا آخر عمر برای هر اتفاقی که در این وزارتخانه می افتد عذرخواهی کند، گفت: من از پدر و مادر این دانش آموزان بسیار تشکر می کنم که در کمال احترام با من برخورد کردند که این نحوه برخورد آنها وظیفه ما را سنگین تر می کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گزارش ارائه شده نظر من نبود بلکه نظر کارشناسان بوده است، تصریح کرد: امیدواریم که دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

هنوز سوختن دانش آموزان دختر روستای درودزن از یاد نرفته است و آن‌ها همچنان درگیر وضعیتی هستند كه پس از سوختگی بر چهره‌هایشان باقی مانده،تعدادی از دانش آموزان این مدرسه هم جان سپردند.گرچه این اتفاق در زمان وزارت آقای حاجی بابایی نیفتاده بود، اما پس از آن اتفاق ناگوار همچنان شاهد آتش گرفتن كلاس‌هایی هستیم كه بخاری‌هایشان به جای گرمای لذت بخش، سوز و گداز را به دانش آموزان مناطق محروم هدیه می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha