یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶
سلامت نیوز : صورت‌های سوخته‌شان زیر باندهای سفید و قهوه‌ای‌رنگ، شبیه اسكلت‌های هاج و واجی است كه سوراخ‌های بینی و لب‌های سرخ و بیرون‌زده‌شان، حالتی ترسناك به آنها داده است. صورت‌ها و دست‌های سوخته دختركان پیرانشهری كه بخاری نفتی گر گرفته كلاس، تاول‌های دردناك و چندش‌آوری رویشان كاشته بعد از چهار روز زیر باندهای آغشته همچنان می‌سوزد و سوزشش تا مغز استخوانشان پیش می‌رود، در حالی كه روسای وزارت آموزش و پرورش مدام از جلسه‌ای به جلسه دیگر می‌روند و گاهی آن یكی تقصیرها را به‌گردن آن دیگری می‌اندازد و گاهی نیز از سیاست لاپوشانی استفاده می‌شود تا سرانجام شاید پرونده بخاری‌های نفتی چكه‌ای به سرانجامی برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ تا قبل از وقوع این حادثه، بخاری نفتی چكه‌ای به رازی شبیه بود كه می‌بایست در سینه وزارت آموزش و پرورش محفوظ بماند، چون این بخاری‌ها آنقدر هولناكند كه حتی شخص وزیر هم ترجیح می‌داد درباره آن حرف نزند و معاونانش هیچ‌گاه وجود این بخاری‌ها را در مدارس تائید نكنند.

حالا نیز البته این محافظه‌كاری بین روسای وزارتخانه وجود دارد، چون رو شدن راز بخاری‌های نفتی چكه‌ای، اولین نهادی را كه به چالش می‌كشد، آموزش و پرورش است، ولی پوست سوخته و مچاله شده دختران پیرانشهری و ضجه‌های شبانه‌روزی‌شان روی تخت بیمارستان، انگیزه‌ای قوی برای از پرده بیرون انداختن این راز است تا شاید از این پس در صدها مدرسه‌ای كه هنوز با این بخاری‌ها گرم می‌شود، جان كودكی بی‌نوا به‌خطر نیفتد.

مردم خبر می‌دهند

دو روز پس از حادثه وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینكه می‌گویند باید استعفا دهد،به مزاح گفته بود پس شما خبرنگار هم باید برای اینكه دیر اطلاع‌رسانی كردی،‌از كار بركنار شوی! حالا ما به همین منظور از هموطنانمان خواستیم به عنوان چشم‌وگوش‌های بینا و شنوا، نشانی روستاها و مدارسی را كه از بخاری نفتی چكه‌ای استفاده می‌كنند در اختیارمان بگذارند.

جام‌جم از تمام مردم ایران درخواست كرد كه اگر مدرسه‌ای را می‌شناسند كه هنوز با بخاری‌های نفتی زهواردررفته و چكه‌ای گرم می‌شوند، نام و نشانی آن را برای روزنامه پیامك كنند.

چشم‌ها و گوش‌های شنوای زیادی در این فراخوان شركت كردند و نام روستاهایی را به میان كشیدند كه شاید وزیر یا معاونانش حتی برای یك بار نیز به آنها سر نزده‌اند، اما مردمی كه از وجود این مدارس باخبر بودند، اطلاعاتی را در اختیار جام‌جم گذاشتند، ثابت كرد كه بعید نیست در زمستان پیش‌رو یا در زمستان‌های سال‌های بعد، نام یكی از این مدارس و دانش‌آموزانش در فهرست مدارس حادثه‌دیده قرار بگیرد.

مدرسه ابتدایی روستای «اراز محمد» در پنج كیلومتری شهر گنبدكاووس، مدرسه‌ای تخریبی است كه در فهرست نوسازی قرار گرفته، برای همین با این‌كه مردم روستا گاز لوله‌كشی دارند، اما مسوولان با گازرسانی به مدرسه مخالفت می‌كنند.

بخاری‌های این مدرسه همه چكه‌ای است و بوی نفت شدید می‌دهد و از همین روست كه سرفه‌های شدید معلمان و دانش‌آموزان به خاطر پخش شدن دود در كلاس، بخاری را به یك شیء زائد تبدیل كرده كه طرفداران خاموش بودن آن، بیشتر از طرفداران روشن كردن بخاری است.

بچه‌های روستای اراز محمد، سرما و لرزیدن در كلاس را به روشن بودن بخاری نفتی ترجیح می‌دهند، شاید به این علت كه سرمای هوا آنچنان استخوان‌سوز نیست، اما بچه‌های مدارس روستای نكویه و كنشكین شهرستان تاكستان در قزوین چاره‌ای جز روشن نگهداشتن بخاری‌های چكه‌ای ندارند.

مردم بومی از زبان بچه‌هایشان بارها شنیده‌اند كه بخاری كلاس هرازگاهی آتش می‌گیرد، اما آنها كه در خاموش كردن آتش خبره شده‌اند یا آتش آن را در كلاس خاموش می‌كنند یا بخاری را از پنجره به بیرون كلاس پرت می‌كنند.

وضع مدارس روستای زیرو از توابع شهرستان رامیان استان گلستان نیز بهتر از این نیست؛ مردمی كه از این منطقه پیامك فرستاده‌اند، می‌گویند هم روستای زیرو و هم روستاهای الهادی، باقرآباد، قورچای، شش آب، پاقلعه، كشكك و رضی بخاری‌های چكه‌ای دارند و بچه‌ها و معلم‌ها هر زمستان در انتظار شعله كشیدن بخاری‌ها هستند.

داستان پرت شدن بخاری آتش گرفته، از پنجره كلاس به حیاط برای دانش‌آموزان روستاهای منطقه نازلو آذربایجان نیز عادت شده است.

روستای زوراندول ویسیان خرم‌آباد، روستای محراب از توابع شهرستان سنندج در كردستان، روستاهای نظام‌آباد و یاریجان سفلی میاندوآب در آذربایجان غربی، روستای عباس‌آباد بخش سیدان مرودشت در استان فارس، روستای همجوار درودزن كه چند سال پیش همه دانش‌آموزانش در شعله‌های آتش بخاری سوختند، روستاهای شاوله، مهماندار، دشت قوره، گرده قیط، ممیند، قلات، درگه لطف‌الله و سارال همگی از توابع شهرستان نقده آذربایجان‌غربی، روستاهای اولی‌كندی و گنزنق كمانج علیا و سفلی در ناحیه پنج تبریز، روستاهای رودبار، قره‌جاقیه، وسمق، كوره، قزل‌قش، قوشه‌خانه و هفتیان از توابع شهرستان تفرش در استان مركزی، روستای مالیچه در دهستان حسن‌آباد ملایر، روستاهای بیجی‌كلا و بهناور در بابل نیز سال‌هاست با بخاری‌های قطره‌ای كلنجار می‌روند و اكنون در هراس سوختن در آتش به‌سر می‌برند.

همه چیز آرام است

فهرست مدارسی كه نفت در بخاری‌های فرسوده‌اش چكه‌چكه با دلهره فرو می‌افتد، فهرستی بلندبالاست. دیروز برای رساندن این مطلب به گوش مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس تلاش زیادی كردیم، اما او از ابتدای صبح از جلسه‌ای به جلسه دیگر می‌رفت و گفت‌وگوی جام‌جم با او به خاطر ضیق وقت، بسیار مختصر شد.

پرسش ما از رئیسی این بود كه اگر قرار باشد در پرونده گر گرفتن بخاری‌های چكه‌ای در مدارس و سوختن دانش‌آموزان بی‌دفاع، یك فرد یا یك مرجع را مقصر معرفی كند، به چه نامی اشاره می‌كند كه او نه‌تنها به این پرسش پاسخ نداد، بلكه به‌گونه‌ای موضعگیری كرد كه شنونده‌ای كه كم‌اطلاع است، سازمان نوسازی مدارس را مبرا از هر تقصیر می‌پندارد.

او از ما خواست تا فهرست مدارسی را كه مردم برای جام‌جم پیامك كرده‌اند، برایش بفرستیم تا او همین امروز كارشناسان را به این مناطق گسیل دارد و مشكل بخاری‌های چكه‌ای‌شان را حل كند و این جمله را در پی آورد كه «ما آماده‌ایم به محض دریافت درخواست مدارس، بلافاصله بخاری‌های كاربراتوری استاندارد را در اختیار مدیران قرار دهیم.»

او افزود: سازمان نوسازی نمی‌تواند به 120 هزار مدرسه و 600 هزار كلاس درس سرك بكشد. ما به روسای سازمان‌ها بخشنامه دادیم كه هركس بخاری استاندارد لازم دارد، درخواست كند و هركس درخواست كرده هم به او بخاری استاندارد داده‌ایم.

گفت‌و‌گوی جام‌جم البته به خاطر ورود رئیسی به جلسه شورای معاونان به همین جا ختم شد، اما او در حالی این جمله كلیدی را به زبان آورد كه مدیران و معلمان زیادی در سراسر كشور گواهی می‌دهند كه با وجود درخواست‌های مكرر و نامه‌نگاری‌های فراوان، آموزش و پرورش منطقه مورد نظر توجهی به خواست آنها نكرده و كمبود بودجه را بهانه كرده است.

این در حالی است كه روز گذشته، مدیر یكی از مدارس استان تهران نیز در حالی كه بشدت از درج نامش هراس داشت، توضیح داد كه سال گذشته درخواست‌های مكرر او برای دریافت بخاری استاندارد برای مدرسه روستا به توبیخ او منجر شده؛ یعنی همان اتفاقی كه مدیران و معلمان زیادی را به وحشت انداخته و آنها را از گرفتار شدن در روند توبیخ و برخورد، ترسانده است.

البته اگر اختیار با وزیر آموزش و پرورش و معاونانش باشد، هیچ‌كدام این روند را تائید نمی‌كنند، اما حقیقت این است كه در فاصله‌ای دورتر از پایتخت، آنجا كه مردمش در مناطق دورافتاده و محروم، بچه‌هایشان را به مدارسی زهوار دررفته و بی‌امكانات می‌فرستند، چنین اتفاقاتی در جریان است؛ حتی در جایی مثل دبیرستان پسرانه بهشتی در دهدشت كهگیلویه با وجود سردی هوا هیچ بخاری ـ حتی نفتی چكه‌ای ـ در مدرسه وجود ندارد و در جایی مثل مدرسه بهنام محمدی در كوی سوم خرداد مطوریان خرمشهر، بخاری‌ها همچنان چكه‌ای‌اند.

مدارس ایران مشكلات زیادی دارد؛ برخی از آنها مثل مدرسه روستای محراب از توابع سنندج حتی حیاط ندارد و بچه‌ها در زنگ‌های تفریح نیز در كلاس می‌مانند و برای سرگرم شدن بناچار با بخاری‌های چكه‌ای بازی می‌كنند، اما هیچ مسوولی حاضر به پذیرش این حقایق و دست‌كم تلاش برای رفع مشكلات نیست، چون اگر غیر از این بود، بخاری نفتی آتش گرفته در مدرسه شین‌آباد پیرانشهر كه در كلاس درسش دستگیره نیز نداشت، دانش‌آموزان وحشت‌زده‌ای كه برای زنده ماندن تقلا می‌كردند، كباب نمی‌كرد.

شاید اینجاست كه باید دوباره از نیكوكاران درخواست كنیم بخشی از هزینه تامین بخاری‌های استاندارد مدارس مناطق محروم را متقبل شوند و ما به‌عنوان رسانه، منعكس‌كننده حركت خیرخواهانه آنها خواهیم بود. از همین امروز می‌توانید برای كمك به مدارس محروم كشور اقدام كنید.

* نام و شماره تماس همه مدیران و معلمان مدارس از سراسر كشور كه به ما پیامك زده‌اند و مكالمه خبرنگار ما با‌ آنها در دفتر روزنامه محفوظ است.

آدرس برخی از مدارس دارای بخاری نفتی چكه‌ای

* روستای زوراندول ویسیان شهرستان خرم‌آباد

* كلاس‌های مدرسه راهنمایی روستای محراب در بخش مركزی اداره آموزش و پرورش ناحیه2 شهرستان سنندج استان كردستان

* روستای نظام‌آباد میاندوآب بخاری بدون كاربراتور و چكه‌ای

* روستای عباس‌آباد بخش سیدان استان فارس

* روستای جیجك از توابع شهرستان سلماس و سایر روستاهای اطراف مانند سرایملك و ریك‌آباد

* مدرسه سعدی واقع در آذربایجان غربی، شهرستان شوط

* مدرسه راهنمایى در شهریار سیستم گرمایشى نفتى مشابه مدرسه شین‌آباد دارد

* ناحیه پنج تبریز، ده روستای مجتمع آموزشی نور (اولی كندی، گنزنق، كمانج علیا، سفلی و...)

* مدارس روستای شاوله از توابع شهرستان نقده واقع در استان آذربایجان‌غربی

* تمامی روستاهای محال ترگور و مرگور در آذربایجان غربی

* حدود 40 روستای منطقه نظركهریز

* مدرسه شهید بهنام محمدى كوى سوم خرداد مطوریان در خرمشهر

* روستای زیرو از توابع شهرستان رامیان استان گلستان،​همچنین روستا​های الهادی، باقرآباد، قورچای، شش آب، پاقلعه، كشكك و رضی

* روستای اراز محمد در گنبد کاووس

و... .

خبرهای حادثه مدرسه شین‌آباد

* رئیس كل دادگستری آذربایجان غربی از ورود دادستانی شهرستان پیرانشهر به حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد خبر داد و تاكید كرد كه قطعا با متخلفان احتمالی برخورد قضایی خواهد شد.

* فرهاد بشیری، عضو كمیسیون آموزش مجلس: در بازدید از محل وقوع حادثه، اولیای دانش‌آموزان از آینده درمان آنها ابراز نگرانی كردند كه وزیر و استاندار آذربایجان غربی قول مساعدت دادند كه درمان و آینده دانش‌آموزان برای بهبود را مورد پیگیری قرار داده و راهكارهایی را در این زمینه اتخاذ كنند. همچنین رئیس سازمان بهزیستی كشور موافقت كرد كه این دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند.

* رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش: در برخی از اخبار مباحثی مطرح شده از جمله «وجود نداشتن دستگیره در یا كپسول آتش‌نشانی» كه بشدت هر دو مورد را تكذیب می‌كنم، چرا كه كلاس دارای دستگیره و كاملا سالم بوده و در حال حاضر نیز سالم است. همه تجهیزات این كلاس نو بوده و هیچ‌گونه مشكلی وجود نداشته و آتش‌سوزی در كلاس‌هایی رخ داده كه حدود هشت سال پیش توسط اهالی به صورت خودیاری احداث شده است.

* رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر در مجلس: حال سه نفر از دانش‌آموزان حادثه‌دیده پیرانشهر وخیم است. از 37 دانش‌آموز مصدوم كه در روز اول آتش‌سوزی به ارومیه برای مداوا انتقال داده شده بودند، 15 نفر طی سه روز به بیمارستان تبریز انتقال داده شدند؛ بیمارستانی كه مجهز به بخش ICU و سوختگی است.

* بالاترین میزان سوختگی دانش‌آموزان 45 درصد است و بقیه دانش‌آموزان سوختگی بین 30 تا 35 درصد دارند كه بیشترین میزان سوختگی در ناحیه صورت است.

* عصر پنجشنبه مدرسه‌ای در شهر سلماس نیز به دلیل اتصالات سیم‌كشی دچار آتش‌سوزی شد. این حادثه تلفات جانی نداشت.

* معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش: استفاده از بخاری گازی در مدارس براساس مبحث 17 ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha