سلامت نیوز : از حادثه تلخ آتش سوزی مدرسه روستای شین آباد چهار روز گذشته است و 28 دانش آموز قربانی در بیمارستان‌های ارومیه و تبریز با جراحت‌های شدید ناشی از آتشی كه از بخاری معیوب كلاس زبانه كشید، دست و پنجه نرم می‌كنند. وزیر آموزش پرورش اما جواب خبرنگاران در خصوص چرایی وقوع حوادثی از این دست را با مزاح و مطایبه می‌دهد و توپ کم کاری وزارتخانه خود را به زمین این و آن می‌اندازد. حاج بابایی ( به شوخی یا جدی) گفته است «اگر خبرنگاران به موقع خبر می‌دادند كه باید مواظب مدرسه شین آباد باشیم، آتش سوزی رخ نمی‌داد»!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ آتش سوزی مدرسه شین آباد شهرستان پیرانشهر در 15 آذر ماه اتفاق افتاد و وزیر آموزش و پرورش که در زمان وقوع حادثه به منظور شرکت در اجلاس آیسسکو به عربستان سفر کرده بود، پس از بازگشت به کشور و سه روز پس از حادثه برای دیدار با دانش آموزان به تبریز و ارومیه رفت. او به تمام مسئولان اعلام کرد که هیچ چیزی در بحث دارو و بیمارستان برای دانش آموزان کم گذاشته نشود. حمیدرضا حاجی بابایی اما در جمع خبرنگاران در واکنش به خواسته نمایندگان مجلس مبنی بر استعفایش با لحنی طنزآمیز خطاب به خبرنگاران پرسش كننده گفت: «خبرنگاران چی، خبرنگاران را برکنار کنیم یا نه؟ اگر به موقع خبر می‌دادید مواظب مدرسه شین آباد پیرانشهر باشید این اتفاق روی نمی‌داد.» صحبتهای وزیر آموزش و پرورش خطاب به خبرنگاران انداختن توپ تقصیر به زمین دیگران در شرایطی است که از ابتدای آغاز فصل سرما اكثررسانه‌ها در خصوص وسایل گرمایشی کلاس‌های مدرسه و اماكن عمومی مختلف همواره هشدار داده اند. و در هر حال چنین طنزپردازی‌هایی چیزی از تقصیر مسئولان كم نخواهد كرد.

از این رو است كه به گفته برخی نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد، واژگونی مرگباراتوبوس دانش اموزان راهیان نور و بروزحوادث مشابهی در سال‌های گذشته، مقصران بروز چنین حادثه ای باید بركنار شده و استعفا دهند. تنها خواسته نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از است.رسول خضری نماینده مردم سردشت در مجلس در این زمینه گفت: « وزیر آموزش و پرورش هیچ توجیهی برای حادثه آتش سوزی صبح امروز مدرسه شین آباد و همچنین حوادث دیگر چند ماهه اخیر همچون واژگونی اتوبوس دانش آموزان و فوت آنها ندارد و بهترین راه برای حاجی بابایی استعفا است.»او با بیان اینکه رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور نیز باید نسبت به حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد پاسخگو باشد، افزود: «رئیس سازمان نوسازی مدارس باید نسبت به تقویت بافت فرسوده مدارس نیز اقدامات گسترده ای انجام می‌داده است که هیچ کدام از این کارها انجام نگرفته است.»اگرچه در ساعات اولیه وقوع این آتش سوزی، مدیر سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد که بخاری استفاده شده در کلاس درس شین آباد از نوع بخاری‌های استاندارد بوده است. اما در بررسی‌های بعدی صورت گرفته و همچنین در صحبت‌هایی که اهالی روستا، دانش آموزان و همچنین نمایندگان پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی داشته اند، گویا باز هم قصه تکراری استفاده از بخاری غیر استاندارد در مدرسه انقلاب اسلامی تکرار شده است.یکی از دانش آموزان این مدرسه در گفت وگویی با مهر می‌گوید:«یک لحظه متوجه نشت نفت از مخزن بخاری و زیاد بودن شعله‌های داخل بخاری شدیم و بخاری از شدت حرارت، رو به سرخی بود. معلم بلافاصله به سراغ کپسول آتش نشانی رفت اما کپسول هم مایع نداشت. با ورود بابای مدرسه بخاری یک لحظه آتش گرفت و به همه جا سرایت کرد. سعی کردیم که از کلاس خارج شویم اما با توجه به تراکم جمعیت و نرده‌های پنجره کلاس،خروج از کلاس برایمان مشکل شد و از سوی دیگر نیز در کلاس، دستگیره نداشت.»

مرتضی رئیسی درباره استفاده از بخاریهای گازی در مدارس گفت: استفاه مستقیم از گاز در کلاسهای درس ممنوع است. براساس استانداردهای بین‌المللی به هیچ وجه نباید گاز در کلاس درس به صورت مستقیم استفاده شود و حتما باید از طریق سیستم حرارت مرکزی کلاسهای درس گرم شود.با گذشت حدود هشت سال از حادثه مدرسه سفیلان و 6 سال از حادثه دردناک مدرسه درودزن و به رغم آنکه آمار قربانیان حادثه آتش سوزی در مدرسه‌ها به 78 نفر رسیده است، باز هم مسئولان آموزش و پرورش سعی دارند تقصیرها را به گردن دیگران بیاندازند.هشت سال پیش در روزهای سرد دی ماه سال 1383 آتش بخاری دامن دانش آموزان دختر و پسر دبستان روستای سفیلان را گرفت؛ حادثه‌ای كه تن هر شنونده‌ و بیننده ای را به لرزه در آورد. 13 كودك بی گناه زنده زنده در آتش سوختند. فقط به خاطر نداشتن یك بخاری ایمن. مرگ 13 دانش‌آموزان سفیلانی كم كم در حال فراموشی بود كه درست 2 سال بعد و در تاریخ 3 دی سال 85، واژگون شدن چراغ علاءالدینی در یکی از مدرسه‌های بخش درودزن شهرستان مرودشت استان فارس دوباره داغ بر دل‌ها نهاد. بیش از 33 نفر از دانش آموز كه همگی دختر بودند طعمه حریقِ بخاری نفتی شد و پوست تن دانش آموزان ذوب شد. این بار واژگون شدن چراغ و آتش‌سوزی منجر به مرگ نشد اما آسیب‌دیدگی عمیقی بر پیكر 8 دانش‌آموز برجا گذاشت.پریسا، سمانه، لیلا، فاطمه، نرگس، مریم، رضا و محمدحسن سوختند اما ماندند با چهر‌ه‌هایی كه دیگر زیبایی و لطافت از آن گریخته بود.

با گذشت حدود یك ماه از حادثه آتش‌سوزی در مدرسه روستای درودزن فارس، بار دیگر حادثه آتش‌سوزی در مدرسه‌ای، موضوع بخاری‌های غیر استاندارد را بر سر زبان‌ها انداخت البته این بار در این حادثه معلم مدرسه‌ ای در نورآباد استان لرستان به نام”مرتضی داوری” با فداكاری آتش را به جان خرید تا دانش‌آموزان كلاس وی، دچار حادثه نشوند. با فداكاری و اندكی شانس حادثه دبستان المنی شهرستان نور‌آباد به جز مجروح شدن شدید معلم جوان، به خیر گذشت و خاطر‌ه‌ای تلخ به دفتر دوره ‌وزارت محمود فرشیدی اضافه نشد اما منجر به این شد تا زنگ خطر تجهیزات غیر استاندارد مدرسه‌های لرزان همچنان بنوازد.در پاییز سال 89 نیز وقوع آتش‌سوزی در مدرسه شبانه‌روزی چاه‌رحمان واقع در یکی از بخش‌های چابهار منجر به کشته‌شدن یک دانش‌آموز شد.همچنین سال گذشته در حالی که فقط دوماه از فصل سرما می‌گذشت بر اثر بروز آتش سوزی در خوابگاه دانش آموزی دبیرستانی در چابهار دو دانش آموز کشته و سه نفر مجروح و به بیمارستانی در زاهدان منتقل شدند.

مرتضی حاجی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، فوت 13 دانش‌آموز و معلم آنها را در حادثه آتش‌سوزی در مدرسه روستای سفیلان استان چهارمحال و بختیاری تلخ‌ترین حادثه دوران وزارتش عنوان كرده بود. محمود فرشیدی، وزیر بعدی آموزش و پرورش نیز كه پس از حاجی، این سمت را بر عهده گرفت، نتوانست از تلخی خاطره‌ آتش‌سوزی مدرسه روستای درودزن رهایی یابد. با وجود این خاطرات كابوس وار، دو وزیراما بی آنكه با تجهیزو استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس از ادامه آتش سوزی مدارس جلوگیری كنند كرسی وزارت را به نفرات پس از خود واگذاردند و با وجود تخصیص میلیاردها ریال اعتبار برای نوسازی و تجهیز مدارس كشور همچنان هر ساله شاهد وقوع حوادث تلخی از این دست هستیم..

نزدیک به 80 روز از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد، اما در همین مدت اندک، دو حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس اردوی راهیان نور دانش آموزان بروجنی و اکنون نیز حادثه آتش سوزی در مدرسه انقلاب اسلامی روستانی شین آباد خانواده‌های بسیاری را داغدار و غمگین کرده است. با این حال وزیر آموزش و پرورش هر بار که مورد سوال خبرنگاران درباره کوتاهی این وزارتخانه قرار می‌گیرد، به جای پاسخگویی صریح و شفاف، یا می‌گوید:”بروید و از مسئولش بپرسید" و یا آنکه خبرنگاران را متهم به کم کاری در حوزه اطلاع رسانی می‌کند.

پاسخ شركت گاز به اظهارات حاج بابایی
در واكنش به اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش مبنی بر عدم گازرسانی به مدرسه آسیب دیده شین‌آباد سخنگوی شرکت ملی گاز با تشریح دلایل عدم گازرسانی به این مدرسه اعلام کرد: بر اساس مبحث 17 مقررات ملی ساختمان ایجاد انشعاب گاز برای تمامی مدارس و کلاس‌های درس غیراستاندارد ممنوع است. مجید بوجارزاده در گفت وگو با مهربا اعلام اینکه بر اساس این مقررات ملی گازرسانی به هر گونه ساختمان فاقد استانداردهای ملی و ایمنی ممنوع است، تصریح کرد: اجرای این مقررات در ساختمان‌های آموزشی و به ویژه مدارس مورد تاکید بیشتر دستگاههای نظارتی قرار گرفته است. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در سال 1384 شهرستان پیرانشهر و روستای شین آباد به شبکه ملی گاز ایران متصل شده اند، اظهار داشت: بر اساس اعلام شرکت گاز آذربایجان غربی سقف این مدرسه به صورت شیروانی و فاقد استانداردهای لازم استو علاوه براین کلاس‌های درس آن از کمترین استاندارد و ضوابط ایمنی برای گازرسانی برخوردار نبوده و از این رو گازرسانی به این واحد آموزشی انجام نشده است. بوجارزاده با تاكید بر اینكه تمامی واحدهای آموزشی به ویژه مدارس و کلاس‌های درس باید به پکیج و موتورخانه مرکزی مجهز شوند گفت: تجهیز کلاس‌های درس و عدم استفاده از بخاری منجر به کاهش شدید حوادث گازگرفتگی و آتش سوزی می‌شود. وی افزود:در حاشیه این کلاس درس آسیب دیده یک واحد جدید آموزشی احداث شده كه متاسفانه حتی مدرسه جدید هم فاقد استاندارد بوده و از این رو این مدرسه هم به دلیل پایین بودن استانداردها امکان گازرسانی را ندارد. وزیر آموزش و پرورش روز جمعه گفته بود: این ساختمان دارای قدمت هفت یا هشت ساله بوده است و بخاری موجود در آن استاندارد بوده و کاستی از این بابت متوجه آموزش و پرورش نیست. وی همچنین گفت: طبق مصوبه مجلس، وظیفه گازرسانی به مدارس بر عهده وزارت نفت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha