یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 62207
سلامت نیوز : یكی از مهمترین عوامل مؤثر در رشد شخصیتی و جسمی كودكان بازی كردن است. اصولاً بازی در زندگی كودك نقش بسیار اساسی در رشد مغزی، جسمی و كلامی دارد. كودك در تمام دوران كودكی یك انسان از درون خودانگیخته است و همیشه روبه سوی تحرك دارد. این تحرك پاسخگوی نیازهای جسمی و مغزی این كودك است و همزمان با رشد جسمی و روانی تحرك او نیز بیشتر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ والدین باید بدانند كودكی كه از درون انگیزه تحرك دارد را نمی‌توان خاموش كرد. در این میان بازی نقش بسیار مهمی در هدایت درست این تحرك دارد. پدر و مادر باید با دسته‌بندی بازی‌ها از هر كدام از آنها برای كمك به رشد جسمی، عقلی و كلامی كودك خودشان استفاده كنند. اصولاً بازی یك نیاز درونی برای كودك است و كودك در بازی می‌تواند به خوبی رشد كند. كودكی كه اهل بازی كردن نیست و تعاملی با دیگران ندارد رشد شخصیتی، آگاهی و یادگیری او كمتر از كودكان هم سن و سال خود است. تنها راه یادگیری، سازگاری و سازش با محیط برای كودك بازی كردن است. ما به عنوان والدین نمی‌توانیم كودك را از این مقوله مهم محروم كنیم و باید توجه داشته باشیم كه كودك تا سن 7 سالگی همه چیز را با بازی یاد می‌گیرد.

در این میان نقش والدین و همبازی شدن آنها با كودكان بسیار مهم است. كودك دوست دارد كه والدین به عنوان یك همبازی در بازی‌های مختلف همراه او باشند. باید بدانیم كه بازی كردن كاملترین و بهترین راه برای ایجاد رابطه محكم بین والدین و كودكان است، اما والدین گاهی این نقش مهم را فراموش می‌كنند و فقط با باید و نباید‌ها كه گاهی نیز با خشونت همراه است سعی در تربیت كودكانشان دارند. به‌طور مثال در هنگام بارش باران كودك دوست دارد در زیر باران قدم زده و با والدین بازی كند و یا در فصل زمستان او دوست دارد تا در كنار پدر و مادر برف بازی كرده و یا آدم‌برفی درست كند.

اگر پدر یا مادری می‌خواهد بعد از سن نوجوانی هنوز هم با فرزندش ارتباط محكم و خوبی داشته باشد و این ارتباط عاطفی هیچگاه از بین نرود باید در دوران كودكی یك همبازی خوب برای فرزندش باشد، اما اگر والدین از این مهم غفلت كنند در آینده فرزندانشان توجهی به آنها و نصایح آنها نخواهند داشت و این امر می‌تواند خطر بزرگی برای فرزندان باشد، بنابراین بازی كردن بزرگترین فرصتی است كه یك پدر و مادر برای رشد مطلوب كودك در اختیار دارند و اگر از این فرصت به درستی استفاده كنند می‌توانند در آینده خانواده‌ای همدل داشته باشند. والدین علاوه بر این‌كه می‌توانند بهترین همبازی برای كودكانشان باشند می‌توانند زمینه دوستی او را با همسالان برقرار كنند. والدینی كه به خاطر خستگی نمی‌خواهند همبازی كودكانشان باشند در آینده نمی‌توانند ارتباط خوبی با بچه هایشان داشته باشند. با نزدیك شدن به روزهای برفی وقتی فرزندمان از ما خواست تا با او در برف بازی و یا درست كردن‌آدم برفی همراه باشیم از این درخواست به عنوان یك فرصت برای پایه‌گذاری ارتباط مؤثر با فرزندان استفاده كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha