دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6221

عضو هیات مدیره آسم وآلرژی ایران با بیان این كه بیماری‌های آلرژیك از شایع‌ترین بیماری‌هاست، با هدف پیشگیری از بروز بیماری‌های آلرژیك، پیشنهاد داد: در قالب یك طرح پژوهشی، آلژرن‌های محیطی شایع در سطح استان یزد بررسی شوند.

دكتر محمد حسن بمانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع بالای بیماری‌های آلرژیك در دنیا و ایران، تصریح كرد: این بیماری‌ها به خصوص در كودكان به اشكال مختلف پوستی، تنفسی، گوارشی و ... موجب بروز علائمی ناخوشایند می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های آسم و آلرژی با اشاره به شیوع 40 درصدی بیماری‌های آلرژیك در سایر كشورها، افزود: در استان یزد بیش از 10 درصد مردم از این بیماری‌ها رنج می‌برند.

وی خاطرنشان كرد: علاوه بر عوامل ژنتیكی، عوامل محیطی نیز در بروز بیماری‌های آلرژیك نقش مهمی را ایفا می‌كنند، لذا می‌توان با انجام طرحی پژوهشی تحت عنوان بررسی آلرژن‌های محیطی در سطح استان یزد، در امر درمان و كاهش میزان شیوع ابتلا به بیماری‌های آلرژن، اقدامات پیشگیرانه صورت داد .

دكتر بمانیان در این خصوص اظهار داشت: اجرای این طرح، نیازمند دستگاه‌هایی است كه در ارتفاع 17 متری از سطح زمین و در 4 نقطه از شهر تعبیه می‌شوند.

وی اضافه كرد: این دستگاه‌ها با داشتن گیرنده‌هایی خاص، گرده‌های موجود در هوا و محیط را جذب كرده و ضمن تفكیك این گرده‌ها، آنها را به شكل خالص جدا كرده و در خود نگهداری می‌كند و در نهایت توسط متخصصان گرده‌شناسی، این گرده‌ها شناسایی می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد تاكید كرد: شناخت این گرده‌ها، هم از بعد پیشگیری از بیماری‌های آلرژیك و هم در درمان آنها نقش به سزایی دارند.

وی با بیان این كه ‌خرید این دستگاه‌ها، هزینه‌بر و نیازمند همكاری و تخصیص اعتبارات از سوی ارگان‌های مختلف می‌باشد، یادآور شد: به منظور اجرای طرح، نیازمند تخصص‌های گوناگونی از جمله گیاه‌شناسی، گرده‌شناسی و همچنین نیازمند همكاری ارگان‌های مختلف همچون مركز تحقیقات كشاورزی، اداره هواشناسی و شهرداری یزد هستیم.

دكتر بمانیان در پایان متذكر شد: اجرای این طرح ‌باید در طول سه سال متوالی و در 4 فصل سال اجرا شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha