یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 62215

سلامت نیوز : تحقیقات نشان داد که زنان مبتلا به آپنه‌‌ی خواب مسدودکننده (OSA) بیشتر از مردان مبتلا به این اختلال دچار آسیب مغزی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ آپنه (تنگی نفس) در خواب یک بیماری مهم است که در آن در زمان خواب تنفس به دفعات زیاد دچار اختلال می‌شود.

سه نوع آپنه‌ی خواب وجود دارد: آپنه‌‌ی خواب مسدودکننده (OSA) که بر اثر ایجاد انسداد به وجود می‌آید؛ آپنه‌ خواب مرکزی که در آن انسدادی وجود ندارد. اما مغز نمی‌تواند به عضلات فرمان دهد که تنفس را انجام دهند و آپنه‌ ترکیبی که ترکیبی از این دو است، OSA رایج ‌ترین نوع آپنه‌ خواب است.

OSA می‌تواند بر اثر هر چیزی که از لحاظ فیزیکی مسیر هوا را مسدود و رساندن هوای کافی به ریه‌ها را برای کودک مشکل کند، به وجود آید.

وقتی عضلات در خواب شل می‌شوند، این غدد می‌توانند مسیر رسیدن هوا به ریه‌ها را مسدود کنند.

افرادی که تجربه آپنه خواب مسدود کننده را دارند در زمانی که آنها خواب هستند دچار تکرار وقفه تنفسی می‌شوند.

در صورت عدم درمان، آپنه خواب ممکن است به مشکلات سلامتی جدی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، نارسایی قلبی، دیابت و افسردگی منجر شود.

حدود 10 سال پیش، تحقیقات محققان در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، نشان داد که مردان مبتلا به آپنه خواب، دچار آسیب سلول های مغزی شدند.

محققان همان تیم در تحقیقات جدید دیگر مغز زنان و مردان 80 شرکت کننده با آپنه و بدون آپنه خواب مورد مقایسه قرار دادند.

پل میسی، رئیس محققان و وابسته به رئیس فناوری اطلاعات و نوآوری در دانشکده پرستاری UCLA گفت: هنگامی که مغزهای زیادی با آپنه و اثرات آن بر سلامت در مردان یا گروه ترکیبی از زنان و مردان مورد مطالعه قرار گرفت ما دریافتیم که آپنه خواب مسدودکننده در زنان در مقایسه با مردان متفاوت تر بوده است.

وی گفت: این تحقیقات نشان داد که در واقع، زنان با آپنه خواب در مقایسه با مردان بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و این زنان نسبت به مردان مبتلا بیشتر دچار آسیب شدید مغزی می‌شوند.

به طور خاص، صدمه به مغز در زنان مبتلا به آپنه انسدادی خواب دو ناحیه در جلوی مغز را در تصمیم گیری و تنظیم خلق و خوی تحت تاثیر قرار می دهد.

بر اساس تحقیقات، زنان مبتلا به آپنه خواب همچنین از افسردگی و اضطراب بیشتری برخوردار بوده‌اند.

در حالی که این تحقیقات ارتباط بین آپنه خواب و صدمه به مغز را نشان داد اما رابطه علت و معلولی را اثبات نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha