سلامت نیوز :احمد کاویانی صبح امروز در نشست خبری پنجمین کنگره سراسری سرطان سینه اظهار داشت: کنترل سرطان سینه از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت محسوب می‌شود چرا که در بین بیماری‌های غیرواگیر سرطان سینه جزو شایع‌ترین سرطان‌ها چه در ایران و چه در دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه سلامت زنان با بهداشت روانی جامعه در ارتباط است افزود: طی ۳ سال اخیر وزارت بهداشت اهمیت ویژه‌ای را برای بیماری‌های زنان قائل شده و آن را در اولویت‌های کشوری قرار داده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: سیر تحول در بسیاری از مباحث پزشکی کند است و گاهی پس از گذشت 10 تا 15 سال اتفاق شگرفی در برخی رشته‌ها رخ نمی‌دهد ولی سیر تحولات در رشته‌ای مانند سرطان سینه به حدی سریع است که اگر متخصصان این رشته فقط ۳ اطلاعات خود را بروز نکنند از این عرصه باز می‌مانند.

وی تأکید کرد: به دلیل حجم تحقیقاتی که در دنیا روی سرطان سینه انجام می‌شود، طی 10 سال اخیر تحولات زیادی در نحوه درمان و جراحی این رشته رخ داده است و اگر اطلاعات به روز نباشد نه تنها بهترین روش درمان برای بیمار انتخاب نمی‌شود بلکه ممکن است پزشک به خطا رفته باشد.

به گفته کاویانی در گذشته فقط بحث درمان و پیگیری درمان فرد مهم بود اما اکنون بازگرداندن او به جامعه و کیفیت زندگی مطلوب مدنظر قرار گرفته است.

وی در مورد تأثیر غربالگری سرطان سینه در بین بانوان ایرانی گفت: بیماری‌های مانند سرطان سینه و دهانه رحم جزو بیماری‌هایی هستند که در صورت تشخیص زود هنگام به طور کامل قابل درمان هستند و تحقیقات نشان داده که غربالگری در مورد این بیماری‌ها در مجموعه اقتصاد سلامت یک کشور مقرون به صرفه است چرا که وقتی یک بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود نیازی به شیمی درمانی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اغلب داروهای شیمی درمانی وارداتی است که گرانقیمت است و هزینه‌های زیادی را در پی دارد مثلاً یک دوره درمان با داروی هرسپتین چیزی حدود 60 تا 70 میلیون تومان هزینه در بر دارد و در شرایط تحریم کنونی اگر برای تجویز این داروها برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم به لحاظ تأمین بودجه مشکل برمی‌خوریم.

کاویانی در مورد محدود شدن تجویز داروهای هرسپتین برای بیماران سرطانی از سوی وزارت بهداشت گفت: برای دارویی مثل هرسپتین که مصرف بالا و هزینه زیادی دارد این کار خوبی است و نشان می‌دهد که منابع در وزارت بهداشت مدیریت می‌شود حتی در کشورهای غربی هم مانند انگلیس و فرانسه وقتی یک داروی جدید وارد بازار می‌شود پروتکلی برای استفاده از این دارو تدوین می‌کنند و افرادی می‌توانند از این دارو استفاده کنند که نفع بیشتری در درمان از آن می‌برند و با این کار از هدر رفت منابع جلوگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha