سلامت نیوز : شهاب الدین صدر در گفت و گو با فارس، افزود: قیمت بسیاری از تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، کیتهای تشخیصی، گاز هلیوم برای ام آر آی نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است که همه به خاطر افزایش ناگهانی قیمت ارز و مشکلات اقتصادی است.

وی گفت: ممکن است هزینه برخی خدمات پزشکی سرپایی ربطی به نرخ ارز نداشته باشد اما بسیاری از هزینه‌های بیمارستانی، تشخیصی و جراحی وابسته به تجهیزاتی است که باید از خارج وارد شود و بحث تجدید نظر تعرفه‌های پزشکی در سال جاری نیز به همین علت مطرح شد.

صدر افزود: نظر سازمان نظام پزشکی این نبود که دوباره تعرفه‌های پزشکی افزایش پیدا کند اما با توافق نظری که با وزارت بهداشت داشتیم گفتیم باید تأثیر افزایش هزینه و مشکلات ارزی بر برخی خدمات پزشکی محاسبه شود و دولت ما به التفاوت این هزینه را جبران کند تا فشاری به مردم وارد نشود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: این جمع بندی مشترک با وزارت بهداشت به دولت ارائه شود که متأسفانه به آن توجهی نشد.

وی گفت: راه حل مشکل مراکز ارائه خدمات پزشکی و تشخیصی جبران هزینه های آنها از سوی دولت یا بیمه‌هاست، بیمه ها که ضعیف هستند و انتظاری از آ‌نها نیست اما دولت باید به مسئله افزایش هزینه بیمارستانها و مراکز تشخیصی اعم از دولتی و خصوصی توجه کند.

صدر افزود: رها کردن مراکز خصوصی یعنی فرستادن آ‌نها به بازار آزاد برای خرید ارز 2700 تومانی، در این صورت ارائه کننده خدمت راهی جز این ندارد که قیمت خدمات خود را تغییر دهد یا ارائه خدمات را تعطیل کند که در هر دو صورت مردم آسیب می‌بینند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ما در شرایط فعلی چون می دانیم مشکلات اقتصادی به مردم فشار زیادی آورده است، خواستار افزایش تعرفه ها نیستیم اما برای سال آینده باید مطابق نرخ واقعی تورم تعرفه های جدید محاسبه شود و تا قبل از پایان سال اعلام شود.

وی گفت: البته دولت حتماً باید مابه التفاوت افزایش هزینه ها و افزایش نرخ تعرفه ها جبران کند و حداقل برای جبران هزینه دارو و تجهیزات پزشکی به استناد اعلام وزارت بهداشت به 2.5 میلیارد دلار اعتبار نیاز است و وزارت بهداشت تعهد  کرده است که با این پول بخش دولتی و خصوصی را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: دولت باید در وضع کنونی هزینه های بخش سلامت را مدیریت کند. ما تجربه روزهای بدتر از این را هم در دوران جنگ تحمیلی داشتیم. در حالی که در همان زمان هم قیمتها کنترل شده بود. تجربه های خوبی در مدیریت حوزه سلامت وجود دارد که دولت باید از آنها استفاده کند.

صدر اضافه کرد:‌ سازمان نظام پزشکی مطابق قانون فعلاً به دنبال مسئله تعرفه گذاری بخش خصوصی نیست اما هنوز بر خلاف قانون شورای عالی بیمه خدمات سلامت تشکیل نشده است. سال گذشته برای اینکه فشاری به مردم وارد نشود از مصوبه دولت در این زمینه تمکین کردیم اما مطابق قانون هر تعرفه ای که بیرون از شورای عالی بیمه خدمات سلامت تصویب شود، غیر قانونی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha