رشد تعرفه تعیین شده برای خدمات آزمایشگاهی در سال 90 صفر درصد بوده است به عبارتی تعرفه خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی کمترین میزان رشد تعرفه را داشته و در حال حاضر قیمت تمام شده آزمایش ها با تعرفه مطابقت ندارد.

روزانه ۴ آزمایشگاه تشخیص طبی تعطیل می‌شوند/ خطر حذف خدمات تشخیصی از چرخه درمان

سلامت نیوز : محمد صاحب‌الزمانی در گفت‌گو با فارس افزود: تحریم و نوسانات ارزی برای تسهیلات و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مشکلات عظیمی را ایجاد کرده است. در حالی که باید مسئولان برنامه ریزی های لازم را در مورد ذخیره ارزی،تأمین قطعات یدکی پزشکی و دارویی به صورت بلندمدت و میان مدت انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: رشد تعرفه تعیین شده برای خدمات آزمایشگاهی در سال 90 صفر درصد بوده است به عبارتی تعرفه خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی کمترین میزان رشد تعرفه را داشته و در حال حاضر قیمت تمام شده آزمایش ها با تعرفه مطابقت ندارد.

صاحب الزمانی گفت: قیمت کیت آزمایشگاهی و انجام آزمایش‌ها از تعرفه بالاتر است و این امر توازن هزینه و دخل و خرج آزمایشگاهها را برهم زده است.

رئیس انجمن صنفی دکترای علوم آزمایشگاهی ایران با اشاره به وابستگی 90 درصدی تجهیزات آزمایشگاهی به خارج از کشور ادامه داد: با این وجود برای 10 تا 15 درصد کیتهای تولید داخل،ارز مرجع داده نمی‌شود.تخصیص ارز مرجع باید بر اساس اولویتهای حوزه سلامت باشد در حالی که این اولویت بندی به لوازم آرایشی و تجهیزات غیرضروری داده می شود.

وی گفت: در همه جای دنیا هزینه های سلامت اولویت بودجه ریزی دولت است. در حالی که در کشور به جای تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی به اقلام غیرضروری داده می‌شود.مشکلات اقتصادی به تأمین تجهیزات رادیولوژی و آزمایشگاهی،تجهیزات اتاق عمل و آمپول بیهوشی لطمه زده است.

صاحب الزمانی با بیان اینکه پیگیری های زیادی برای اختصاص ارز انجام شده گفت: به راحتی مسئولان می‌گویند ارز داده نشده و قول 6 ماه آینده را می‌دهند و یک پنجم ارز هم تخصیص داده نشده است.

وی  ادامه داد: در حال حاضر متأسفانه آزمایش های مورد نیاز تشخیصی در حال حذف شدن است چون برای تدارک کیت آزمایشگاهی مشکل داریم و کیت ها گران است و وارد نمی شود.

رئیس انجمن صنفی دکترای علوم آزمایشگاهی ایران از مسئولان درخواست کرد تا با انجمنهای مربوطه جلساتی را برگزار کنند و درباره کاهش صدمات ناشی از این تحریمها تصمیماتی اتخاذ شود.

صاحب الزمانی از تعطیل روزانه آزمایشگاهها در کشور خبر داد و گفت: روزانه حدود 4 تا5 آزمایشگاه تعطیل یا واگذار می شود چرا که گرانی و تورم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها امکان فعالیت را از آزمایشگاهها گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha