سلامت نیوز :روانشناسان می‌گویند امروزه میلیون‌ها نفر از مردم سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند اما داروهایی که طی 25 سال گذشته برای درمان این اختلال روانی تولید و مصرف شده‌اند، تحول چندانی در حال بیماران ایجاد نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در دو مطالعه اخیر که روی گروه جدیدی از داروها انجام گرفته، متخصصان دارویی جدید و امیدبخش برای بهبود حال این بیماران ارائه کرده‌اند.

در بیماران افسرده، ارتباط بین سلولهای مغزی یا همان نورونها مختل می‌شود. داروهای موجود برای درمان این اختلال، تولید بیشتر نوعی ماده شیمیایی در مغز موسوم به سروتونین را مورد هدف قرار می‌دهند تا به برقراری مجدد ارتباط بین سلولهای مغزی کمک کنند اما این ماده شیمیایی فقط در پنج درصد سلولهای مغزی موجود است.

در مطالعات اخیر، داروهای جدید برای درمان افسردگی در واقع ماده شیمیایی دیگری موسوم به گلوتامات را مورد هدف قرار می‌دهند که در 80 درصد نورونها موجود است. روانپزشکانه معتقدند که داروهای جدید بهتر از داروهای قدیمی می‌توانند ارتباط از دست رفته بین نورونها را دوباره برقرار کنند و مدت زمان اثرگذاری داروهای جدید نیز به مراتب سریعتر است.

دکتر جرارد ساناکورا، متخصص روانپزشکی در دانشگاه ییل که سرپرستی یکی از این مطالعات را بر عهده داشته می‌گوید: نکته جالب در ارتباط با داروهای جدید این است که در واقع تاثیرات ضد افسردگی این داروها خیلی سریعتر از داروهای قدیمی یعنی ظرف چند ساعت یا چند روز بروز می‌کند.

این داروها هنوز تحت آزمایش و مطالعه هستند و تا زمانی که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار بگیرند سه تا پنج سال و یا حتی بیشتر طول خواهد کشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha