یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 62234

سلامت نیوز : دبیر هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران هشدار داد: سرانه تولید گاز دی اکسیدکربن در ایران دو برابر استانداردهای جهانی بوده این در حالی است که دی اکسید کربن یکی از عوامل آلودگی هوا در کلان شهرها و از علل ابتلا به سرطان به شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر پیام‌ آزاده در آستانه برپایی «هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران»، که 30 آذرماه در تهران برگزار می‌شود، سخن می‌گفت، با اعلام این خبر گفت: سرانه تولید گاز CO2 (دی اکسید کربن) در جهان در سال 2007 میلادی 4.6 تن و در همان زمان این عدد در ایران هفت تن بوده است و طی سال‌های گذشته این میزان همواره سیر افزایش یابنده‌ای داشته است.

وی با اشاره به رشد آمار مبتلایان به سرطان در کشورهای توسعه یافته از جمله در ایران خاطرنشان ساخت: تغییر در شیوه زندگی شامل زندگی با فعالیت فیزیکی کم و مصرف غذاهای نامناسب از دلایل افزایش ابتلا به سرطان طی سال‌های اخیر است.

آزاده، مصرف دخانیات را در کنار عواملی همچون افزایش آلودگی هوا، استفاده غیرعلمی از کود و سموم که در فرآیند تولید محصولات کشاورزی دخالت دارند و نیز افزایش ابتلا به برخی عفونت‌ها را که با سرطان‌های خاص مانند سرطان معده ارتباط دارند از دیگر عوامل بروز سرطان‌ها در ایران برشمرد.

وی ادامه داد: در 30 سال گذشته سرطان در ایران با رشد وحشتناکی روبرو بوده به طوری که اکنون بیش از 500 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا هستند.

دبیر هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال جاری 90 هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن 10 تا 15 درصد افزایش داشته است، هر چند آمارهای غیر رسمی، رقمی بیش از این را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین دلیل افزایش تعداد بیماران مبتلا به سرطان، افزایش امید به زندگی است، افزود: با افزایش سن، شانس ابتلا به بروز سرطان نیز بیشتر می‌شود.

آزاده یادآور شد: ضروری است یک برنامه ملی کنترل سرطان شامل پیشگیری اولیه، تشخیص زودهنگام و تشخیص و درمان این بیماری در کشور اجرا شود. بر این اساس، هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران با محوریت "جایگاه برنامه جامع کنترل سرطان در ایران" طی روزهای 30 آذرماه تا اول دی ماه امسال با حضور میهمانانی از داخل و خارج کشور در مرکز همایش‌های رایزن تهران برپا می‌شود.

دبیر هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران گفت: انقلاب در درمان سرطان، جایگاه و چالش‌های کار گروهی در برخورد با سرطان، جایگاه اخلاق پزشکی و چالش‌های اخلاقی در ارتباط با سرطان، جایگاه اقتصاد در کنترل سرطان و حمایت‌ها و مراقبت‌های تسکینی در بیماران سرطانی از عمده محورهای این همایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha