سلامت نیوز :معاون درمان وزیر بهداشت از اقدامات انجام شده برای گسترش بیمارستان‌های "دوستدار ایمنی" خبر داد و گفت: لازم است عفونت‌های بیمارستانی به عنوان یکی از عوارض مطرح در بحث ایمنی بیمار به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن امامی رضوی در دومین کنگره تخصصی «استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت»، با تاکید بر لزوم انجام اقدامات بین بخشی به منظور موفقیت در تحقق اهداف نظام سلامت، گفت: همواره به دنبال آن هستیم که خدماتی شایسته و باکیفیت بهتر به مردم عرضه شود.

وی افزود: پیشرفت‌های به وجود آمده در ارائه ارتقای خدمات سلامت و پیچیده‌تر شدن این خدمات، علاوه بر تامین و ارتقای سلامت مردم، می‌تواند تهدیداتی نیز داشته باشد. به طوری که تجهیزات پزشکی پیشرفته ضمن بهتر کردن امکان ارائه خدمات، قطعا عوارضی نیز ایجاد خواهند کرد.

امامی رضوی با تاکید بر اهمیت گندزدایی و تمیز کردن تجهیزات و ملزومات پزشکی، ادامه داد: تجهیزاتی در مراکز درمانی استفاده می‌شوند که ممکن است به استریل شدن نیاز نداشته باشند، مانند آندوسکوپ‌های گوارشی، اما این قبیل تجهیزات نیز باید طوری تمیز شوند که محلی برای رشد عفونت‌های بیمارستان‌ها نباشند.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: حتی تجهیزات ساده در بیمارستان‌ها که ظاهرا ممکن است به گندزدایی نیازی نداشته باشند، باید در شرایط خوب استفاده شوند؛ وسایلی نظیر ابزارهای غیر پزشکی مانند تخت بیمارستانی. همچنین نیروی انسانی که در بیمارستان در حال خدمت است نیز باید به مقوله گندزدایی و همچنین اهمیت شست‌وشوی دست توجه داشته باشد.

وی تاکید کرد: در کاهش عفونت‌های بیمارستانی قطعا مبحث همکاری‌های بین بخشی بسیار موثر است. کمیته‌های کنترل عفونت در بیمارستان‌ها از کمیته‌های مهم، جدی و اثربخش هستند. حضور متخصصان رشته‌های مختلف در این کمیته‌ها بسیار تاثیرگذار است.

امامی رضوی به اهمیت مبحث کنترل عفونت در اعتباربخشی بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه اعتباربخشی بیمارستان‌ها ابتدای سال 90 از سوی وزیر بهداشت ابلاغ شد که در این برنامه به بحث کنترل عفونت در بخش‌های مختلف توجه ویژه شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: از سال 90 تاکنون زمینه استقرار برنامه اعتباربخشی به صورت کاملا کاربردی در بیمارستان‌های سراسر کشور فراهم شده است و طی شش ماه آینده برنامه ارزیابی توسط ارزیابان دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین ارزیابان ارشد صورت می‌گیرد. انتظار آن است که با استقرار برنامه اعتباربخشی بهبود شاخص‌های عفونت‌های بیمارستانی را شاهد باشیم.

وی برنامه حاکمیت بالینی را از دیگر برنامه‌های مهم معاونت درمان عنوان کرد و گفت: در این برنامه نیز موضوع عفونت بیمارستانی جزو شاخص‌های اصلی است که به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد.

امامی رضوی به اقدامات انجام شده برای گسترش بیمارستان‌های دوستدار ایمنی اشاره کرد و گفت: در سال 90 تنها 10 بیمارستان کشور به عنوان بیمارستان دوستدار ایمنی مورد قبول سازمان بهداشت جهانی بودند. در انتهای سال 90، 100 بیمارستان داوطلب "دوستدار ایمنی" شدند. اقدامات مربوط به این موضوع در حال انجام است و امیدواریم به زودی تمام این 100 بیمارستان به عنوان بیمارستان دوستدار ایمنی پذیرفته شوند.

معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر همکاری‌های بین بخشی به منظور تحقق اهداف نظام سلامت، ادامه داد: لازم است به مباحث نگاهی سیستماتیک داشته باشیم. اگر به صورت جزیره‌ای و انگیزه‌های فردی به موضوعات نگاه کنیم، نمی‌توانیم به صورت مستمر خدمات را ارتقا دهیم.

وی در پایان گفت: قطعا به خدمات پیشرفته پزشکی نیازمند هستیم، اما استفاده صحیح و مناسب از ابزارها، هدف گذاری اصلی ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha