سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کاهش مدت زمان بستری بیماران در بیمارستان‌ها و ارتقای خدمات سرپایی و خدمات در منزل را از جمله راهکارهای کاهش عفونت‌های بیمارستانی خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر حسن ابوالقاسمی در دومین کنگره تخصصی «استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون»، گفت: پرداختن به مبحث عفونت‌های بیمارستانی و نحوه کنترل آنها در تجهیزات مورد مصرف، موضوع بسیار مهمی است. بنابر وظیفه‌ای که برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته شده، تخت‌هایی که عمدتا صرف بیماران بدحال می‌شود، رو به توسعه است، به طوری که در سال گذشته 800 تخت تنها به مجموعه تخت‌های ویژه‌ اضافه شده است. در مجموع 10 درصد تخت‌های بیمارستانی را باید تخت‌های ویژه تشکیل دهند که کنترل عفونت‌ در آنها بسیار مهم است.

وی در ادامه به توسعه‌های صورت گرفته در تخت‌های NICU، بخش‌های انکولوژی، اعمال پیوندی، پیوند مغز استخوان، درمان نقایص مادرزادی و ... در کشور اشاره کرد و گفت: به دنبال اقدامات بهداشتی درمانی انجام شده در کشور، سن امید به زندگی نسبت به سال‌های قبل از انقلاب حدود 22 سال افزایش یافته است. این در حالی است که امروز بحث مقاومت‌های میکروبی و دارویی از دغدغه‌های تمام کشورهاست.

ابوالقاسمی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر کاهش دوران بستری در بیمارستان تاکید داریم، چرا که هر چه خدمات سرپایی و همچنین ارائه خدمات در منزل ارتقا یابد، می‌توانیم از بار عفونت‌های بیمارستانی بکاهیم. به عنوان مثال مشاهده می‌شود از زمانی که مادران و نوزادان در کنار هم و اغلب با هم از بیمارستان مرخص می‌شوند، میزان عفونت‌های نوزادان کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: عفونت از خانه‌ها به بیمارستان‌ها نمی‌آیند، بلکه کلونی‌هایی هستند که در مراکز بیمارستانی به دلیل دستکاری‌های پزشکی ایجاد می‌شوند.وی در پایان بر لزوم حمایت از ساخت تجهیزات پزشکی در کشور با حفظ استانداردهای موجود تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha