سلامت نیوز : سیدضیاء‌الدین مظهری در گفت‌وگو با فارس در مورد تأثیر کمبود روی در بدن اظهار داشت: روی جزو املاح فلزی است که در بدن نقش حیاتی ایفا می‌کند و در ساختار 200 آنزیم بدون وجود دارد که کمبود آن در این آنزم ها اختلال ایجاد می‌کند.

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم درمانی فرآورده‌های دامی به ویژه گوشت، دل، جگر، قلوه منبع غنی از روی هستند. همچنین از سبزیهای برگدار مانند کاهو و اسفناج نیز روی یافت می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر افراد زنجیره غذایی را رعایت نکنند یا از موادی استفاده کنند که جلوی جذب روی را بگیرد ممکن است دچار کمبود روی شوند. مانند فیتات موجود در غلات یا سبوس غلات که می‌تواند جلوی جذب روی را بگیرد.

مظهری آجیل‌های خام تازه به ویژه تخم کدو را منبع روی عنوان کرد و افزود: با توجه به روند رشد کودکان یکی از مکمل‌هایی که به کودکان در حال رشد تجویز می‌شود روی است.

این متخصص تغذیه گفت: روی، آهن، کلسیم، منیزیم جزو  املاح و فلزاتی هستند که در روند انتقال تحریکات عصبی - انقباضی عضلات و استحکام بخشیدن اسکلت بسیار تاثیرگذارند.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران میزان کافی روی در بدن سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در رویش مو و پوست خوب بسیار موثر است.

وی در پاسخ به اینکه مصرف روی در افرادی که بر اساس ژنتیک خود کوتاه قدی دارند چه تأثیری دارد گفت: قد افراد در وهله اول بسته به ژنتیک از شاخه مادری و پدری دارد ولی شرایط محیط در جهت بروز کامل ژنتیک می‌‌تواند مساعد کننده یا بازدارنده عمل کند.یعنی اگر به کودکی که ارثیه کافی برای افزایش قد ندارد مکمل روی بدهیم افزایش قد فراتر از ژنتیک وجود ندارد ولی این کودک دچار کوتاه قدی مفرط هم نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha