سلامت نیوز :رییس شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران با بیان اینکه با گسترش شهرنشینی، کم تحرکی در جامعه شایع شده است، اظهار کرد: متاسفانه در کنار وجود این مشکل،‌ برخی پزشکان برای درمان برخی ناراحتی‌ها، ورزش‌ را تجویز و بیماران خود را روانه باشگاه‌های ورزشی می‌کنند، در حالی که باید گفت ورزش نیز همانند دارو، خاصیت درمانی دارد و نمی‌توان آن را به صورت نابجا تجویز کرد. در واقع ورزشی که از سوی متخصص مجاز شمرده نشده باشد ایجاد عارضه می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر بهروز توانا در نشست خبری که به مناسبت برگزاری شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران ترتیب داده شده بود، ارتقای سطح علمی رشته طب فیزیکی، آشنایی متخصصان با تازه‌های پزشکی و اصلاح باورهایی که به صورت غلط در میان مردم جا افتاده‌اند و متداوم شده‌اند را از جمله اهداف این کنگره برشمرد و گفت: مجموعه‌ای از دستاوردها با بهره‌مندی از تجارب متخصصان داخلی و اساتید خارج از کشور در این کنگره ارائه خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه با گسترش شهرنشینی، کم تحرکی در جامعه شایع شده است، اظهار کرد: فعالیت‌های فیزیکی نیز در کشور به نحو مطلوب و مناسبی در میان مردم انجام نمی‌شود. علاوه بر این همکاران پزشک ما برای درمان برخی ناراحتی‌ها، ورزش‌ را تجویز و بیماران خود را روانه باشگاه‌های ورزشی می‌کنند، در حالی که باید گفت ورزش نیز همانند دارو، خاصیت درمانی دارد و نمی‌توان آن را به صورت نابجا تجویز کرد.

مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش اضافه کرد: افراد بسیاری داشته‌ایم که پس از انجام ورزش، دردشان بیشتر شده است و به دنبال آن رغبت خود را برای انجام ورزش از دست داده‌اند.

توانا با بیان اینکه لازم است دست‌اندرکاران، امور ورزش را با در نظر گرفتن دیدگاه‌های درمانی به افراد توصیه کنند، گفت: برخلاف اینکه از سوی پزشکان یا افراد غیرمتخصص، ورزش به عنوان درمان اغلب ناراحتی‌ها توصیه می‌شود، بایستی وضعیت جسمانی فرد در نظر گرفته شده و ارزیابی‌های لازم پیش از شروع ورزش انجام شود.

رییس شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران تاکید کرد: ورزش غیرمجاز ایجاد عارضه می‌کند، اما اگر به صورت صحیح انجام شود، فرد را به ادامه فعالیت جسمانی علاقه‌مند و ترغیب می‌کند.

وی در ادامه درباره پوشش بیمه‌ای خدمات طب فیزیکی و توانبخشی، اظهار کرد: بخشی از این خدمات تحت پوشش بیمه هستند، اما به عنوان مثال بیمه خدمات کار درمانی را قبول نمی‌کند. همچنین خدماتی نظیر لیزردرمانی، شوک‌ویو، ارتوپدی فنی (اروتز و پروتز) نیز تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری دکتر زهرا رضاسلطانی، مسوول کمیته علمی شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در توضیح محورهای موضوعی برگزاری این دوره از کنگره، گفت: توانبخشی بیماری‌های اسکلتی – عضلانی، قلبی – ریوی، تازه‌های الکترودیاگنوز، کنترل درد، توانبخشی و سوانح، طب سالمندان، روش‌های نوین تصویربرداری نظیر سونوگرافی نسج نرم و جایگاه طب فیزیکی در برنامه پزشک خانواده از جمله محورهای موضوعی برگزاری این دوره از کنگره هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام اینکه تاکنون 274 مقاله به دفتر دبیرخانه کنگره رسیده است، عنوان کرد: از این تعداد 84 مقاله به صورت سخنرانی و 42 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی افزود: سخنرانانی از کشورهای فرانسه، چین، آمریکا و کانادا در این کنگره حضور خواهند داشت.

رضا سلطانی در ادامه با بیان اینکه شایع‌ترین علت بروز دردهای ستون فقرات، قرار گرفتن فرد در وضعیت نامناسب به هنگام انجام فعالیت است، گفت: خم و راست شدن‌های متوالی، نحوه غلط پشت میزنشینی، انجام پیوسته یک فعالیت، از جمله این عوامل هستند که معمولا با استراحت بهبود می‌یابد و در صورت لزوم، دارو، فیزیوتراپی و سایر اقدامات درمانی برای آنها تجویز می‌شود.

  شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از 22 تا 24 آذرماه سال جاری در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha