سلامت نیوز : روانشناسان در مطالعه جدیدی که به تازگی در نشریه تخصصی «لانست» به چاپ رسیده تاکید کردند که استفاده از روش «شناخت رفتار درمانی» در بهبود علائم افسردگی تاثیر چشمگیری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این روانشناسان خاطرنشان کردند: تکنیک «شناخت رفتار درمانی» یا «CBT» در بهبود علائم افسردگی در بیمارانی که به دارو واکنش مثبت نشان نمی‌دهند می‌تواند موثرتر باشد.

CBT یا «شناخت رفتار درمانی»‌ در واقع نوعی از «روان درمانی» است که در این مطالعه روی 234 بیمار مبتلا به افسردگی آزمایش شده و در نیمی از بیماران مفید و موثر بوده است. این بیماران علاوه بر مراقبت‌های معمول از سوی پزشکان عمومی خود تحت روش «شناخت رفتار درمانی»‌ نیز قرار گرفتند. آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به دو سوم مبتلایان به اختلال افسردگی به داروهای مخصوص این بیماری واکنش مثبت نشان نمی‌دهند. به همین جهت روانشناسان موسسه «مایند» معتقدند که علاوه بر دارو طیف وسیعی از سایر تکنیک‌های درمانی نیز باید در اختیار بیماران قرار بگیرند تا با کمک گرفتن از آنها بهبودی هرچه بیشتر بیمار حاصل شود.

به گفته روانشناسان،‌«شناخت رفتار درمانی»‌ در تعریفی تخصصی‌تر نوعی «گفتار درمانی» است که به افراد افسرده کمک می‌کند روش نگرش خود را به زندگی تغییر دهند، احساس خود را بهبود بخشند و رفتار خود را نیز با افکار مثبت، عوض کنند.

در پی این مطالعه، روانشناسان روی 469 بیمار دیگر مقاوم به بیماری افسردگی در شهر بریستول، اکسستر و گلاسگو طی دوره12 ماهه آزمایش کرده و دریافتند در46 درصد از بیمارانی که از روش «شناخت رفتار درمانی»‌ برای آن‌ها استفاده شد. علائم افسردگی حداقل 50 درصد کاهش یافت در حالی که در گروه دیگری که برای آن‌ها از این تکنیک استفاده نشده بود، فقط 22 درصد کاهش علائم افسردگی مشاهده شد.

روانشناسان تاکید کردند که این پیشرفت در درمان و کاهش علائم افسردگی بسیار چشمگیر و حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha