سلامت نیوز :دبیرعلمی پنجمین کنگره سراسری سرطان پستان با اشاره به اهمیت غربالگری سرطان پستان و نقش آن در شناسایی به موقع بیماران و همچنین کاهش هزینه‌های درمان، گفت: در سه سال اخیر وزارت بهداشت اهمیت بسیاری برای این بیماری قائل شده است و لازم است غربالگری این بیماری جزو اولویت‌های مسوولان غیربهداشتی کشور نیز قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر احمد کاویانی در نشستی خبری با اشاره به برگزاری پنجمین کنگره سراسری سرطان پستان از 22 تا 24 آذر ماه در سالن همایش‌های برج میلاد، گفت: سرطان سینه در کشور یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت محسوب می‌شود. سرطان سینه در میان بیماری‌های غیرواگیر شایع‌ترین سرطان است و در سه سال اخیر وزارت بهداشت اهمیت زیادی برای این بیماری قائل شده است.

وی با اشاره به سرعت پیشرفت علم در دنیا، ادامه داد: اگر پزشک و متخصصی سه ماه اطلاعاتش را به روز نکند و اطلاعات وی قدیمی شود، ممکن است در درمان بیماری با خطا مواجه شود.

دبیر علمی پنجمین کنگره سراسری سرطان پستان با تاکید بر مقوله پیشگیری از بیماری‌ها، ادامه داد: به دنبال پیشرفت‌های انجام شده در درمان سرطان سینه، بیماران پس از پایان درمان از طول عمر طبیعی و طولانی برخوردار خواهند شد. البته بازگرداندن بیماران بهبود یافته سرطان سینه به زندگی طبیعی، بسیار مهم است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در جراحی‌های سرطان سینه و حفظ پستان، افزود: از حدود سال 2000 جراحی‌های سرطان سینه با حفظ پستان آغاز و تلفیقی میان تکنیک‌های جراحی پستان و جراحی پلاستیک ایجاد شد. به این ترتیب یک سری از بیماران از برداشتن کامل پستان معاف شدند و البته در این بیماران پس از انجام اقدامات درمانی، بازسازی‌های پستان آغاز می‌شود.

کاویانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره هزینه بازسازی پستان پس از انجام اقدامات درمانی سرطان سینه، گفت: بازسازی پستان در بیمارستان‌های دولتی از پوشش بیمه‌ای خوبی برخوردار است. در بیمارستان‌های دانشگاهی نیز این موضوع به عنوان قسمتی از درمان پذیرفته شده است. اما در خارج از بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی این هزینه‌ها را بیمار خود باید پرداخت کند. در مجموع بازسازی پستان پس از درمان سرطان سینه، در هیچ نقطه‌ای از دنیا عمل زیبایی تلقی نمی‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره غربالگری سرطان سینه و نقش آن در شناسایی به موقع بیماران و کاهش هزینه‌های درمان، گفت: غربالگری بیماری‌های مختلف از جمله سرطان سینه علاوه بر موضوعات اخلاقی و معنوی ناشی از نجات جان یک نفر، حتی به لحاظ مالی نیز برای اقتصاد بهداشت یک جامعه به صرفه است؛ چرا که اگر بیماری مانند سرطان سینه در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود احتمالا نیازی به شیمی درمانی و تحمیل هزینه‌ بالای داروهایی نظیر هرسپتین نخواهد داشت. امیدواریم غربالگری بیماری‌ها از جمله سرطان سینه در اولویت مسوولان غیربهداشتی کشور نیز قرار گیرد.

این فوق تخصص جراحی پستان در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر وزارت بهداشت مبنی بر تدوین پروتکل درمان سرطان پستان با هرسپتین، گفت: اگر این آیین نامه به صورت دقیق نوشته و اجرا شود بارقه امیدی است و نشان می‌دهد که منابع وزارت بهداشت در مورد این بیماری به خوبی مدیریت خواهد شد. در اغلب کشورهای دنیا نیز برای داروهای گران قیمت پروتکل‌های مربوطه نوشته و اجرا می‌شود. در مجموع با توجه به محدودیت منابع، باید از بیمارانی حمایت شود که بیشترین سود را از داروی مربوطه می‌برند.

وی افزود: میزان بقا و همچنین میزان عود سرطان پستان پس از درمان در کشور، معادل کشورهای پیشرفته است. تنها نقطه تفاوت ما مربوط به زمان تشخیص این بیماری است؛ به طوری که عمده تشخیص‌های کشور ما در مرحله 2 و 3 صورت می‌گیرد اما در کشورهای پیشرفته عمده تشخیص‌ها در مرحله 1 و 2 است.

کاویانی در ادامه محور اصلی پنجمین کنگره سراسری سرطان پستان را "افزایش کارایی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان پستان در سایه همکاری‌های چند تخصصی" عنوان کرد و گفت: در سه روز برگزاری این کنگره 8 جلسه کاری، 7 پانل، 20 سخنرانی مدعو و 20 سخنرانی از مقالات پذیرفته انجام می‌شود. همچنین 121 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که با توجه به رشد کیفی مقالات بیش از 110 مورد از آنها پذیرفته شده‌اند. برای نخستین بار نیز مبحث انفورماتیک پزشکی در حوزه سرطان در این کنگره ارایه خواهد شد.

وی افزود: همچنین برگزاری کارگاه‌های مختلف از جمله 2 کارگاه جراحی، کارگاهی برای سلامت جنسی بیماران، چگونگی انجام شیمی درمانی برای پرستاران، کارگاه تشخیص لنفدم و ... پیش بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha