سلامت نیوز : مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شاخص مرگ کودکان در ایران نسبت به کشورهای منطقه بهتر است اما در مقایسه با کشورهای صنعتی بسیار عقب هستیم.

علی اکبر سیاری درگفت‌وگو با ایلنا با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر شاخص مرگ و میر نوزادان در ایران کاهش یافته و به عدد ۱۵ در هر هزار تولد زنده رسیده است. این در حالی است که متوسط جهانی این شاخص عدد ۳۰، در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی عدد ۲۶ و در کشورهای صنعتی عدد ۴ است.

وی شاخص مرگ و میر کودکان زیر یک سال را ۱۸ در هر هزار تولد زنده عنوان کرد و افزود: این در حالی است که متوسط جهانی این شاخص عدد ۴۹، در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی عدد ۳۶ و در کشورهای صنعتی عدد ۵ است.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان همچنین در توضیح شاخص‌های مربوط به مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال گفت: ایران دارای ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال و ۱۸ میلیون کودک و نوجوان ۶ تا ۱۸ ساله است که روی هم رفته حدود یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

سیاری افزود: رسیدگی سریع به کودکانی که وضعیت اورژانسی نظیر تشنج، شوک، کما و نارسایی تنفسی پیدا می‌کنند بسیار ضروری است، زیرا وقوع این عوارض برای کودکان خطرناک است و می‌تواند آن‌ها را به مرگ نزدیک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha