دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵

با اقدامات خوب اورژانس و امداد و نجات این رقم به یک‌نفر کاهش یافته است اما در عین حال باید اورژانس و سایر دستگاه‌های امدادی در این‌خصوص تمهیدات ویژه‌تری در نظر بگیرند تا این رقم کاهش یابد. درعین حال رقم 19هزار کشته تصادفات، رقم بزرگی است!

پیش‌بینی مرگ19هزار نفر درتصادفات
سلامت نیوز : هرچند تعداد كشته شدگان حوادث جاده ای در سال 90 با كاهشی 14درصدی مواجه بود اما بر اساس آنچه فرمانده نیروی انتظامی اعلام كرده، گویی امسال، این نمودار حركت نزولی را از یاد برده و بار دیگر سیری صعودی را آغاز كرده است. هرساله با آغاز فصل سرما، آمار كشته شدگان در تصادفات جاده‌ای افزایش می‌یابد. به‌گفته فرمانده نیروی انتظامی «پیش بینی می شود كه تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی کشور به 19هزار نفر تا پایان سال برسد.» با این همه سردار اسماعیل احمدی مقدم ابراز امیدواری کرده است که با تلاش تمامی دستگاه‌ها بتوان کاهش 6 درصدی کشته‌های تصادفات امسال را تا آخر سال حفظ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ متوسط جهانی مرگ ومیر در اثر حوادث رانندگی ۱۴تا ۱۵نفر در هر ۱۰۰هزار نفر است. اما این میزان در كشور ما ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است و این یعنی دو برابرمیانگین جهانی! بر همین اساس آمارها نشان می دهند كه ایران در میان ۱۹۰ کشور دنیا، از نظر تصادفات رانندگی رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده است و تنها کشور سیرالئون بوده که وضعیت نامناسب‌تری از ایران داشته است. به گفته غدیر مهدوی، سرپرست پژوهشکده بیمه مرکزی ایران در نتیجه این تصادفات، زیان‌های غیرقابل جبرانی بر اقتصاد کشور وارد ‌می‌شود و تعداد تلفات جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند و بر اساس برآوردهای علمی، رقم خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم آن از ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور افزون‌تر است‌. پیش از این به ازای هر سه مصدوم تصادفات دو نفر کشته می‌شدند اما سردار احمدی مقدم معتقد است كه «با اقدامات خوب اورژانس و امداد و نجات این رقم به یک نفر کاهش یافته است اما در عین حال باید اورژانس و سایر دستگاه‌های امدادی در این خصوص تمهیدات ویژه‌تری در نظر بگیرند تا این رقم کاهش یابد. درعین حال رقم 19 هزار کشته تصادفات، رقم بزرگی است!»

سردار احمدی مقدم با اشاره به اینکه ظرف 10 سال گذشته شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در کشور 50 درصد کاهش داشته است، می گوید:«در حالی که در برنامه پنجم تعهد کاهش کشته از سوی دولت سالانه 10 درصد بود، توانستیم در سال گذشته با حدود 14 درصد کاهش کشته از مرز تعهدات نیز فراتر برویم.»

برخورد با رانندگان پرخطر

قرار است در طرح زمستانی امسال با رانندگان پرخطر برخورد شود. این خبر را سردار اسكندر مومنی اعلام كرده و گفته است:«طرح کنترل تجهیزات زمستانی خودروها در مبدا اجرا می شود. مهمترین موضوعی که پلیس در طرح زمستانه امسال مدنظر قرار داده است، الزامی بودن همراه داشتن زنجیر چرخ است و درصورت نداشتن این تجهیزات از تردد و ادامه سفر جلوگیری می‌شود.»

مومنی می گوید:«طرح زمستانی امسال با حضور 90 هزار نیرو در قالب 19 هزار تیم خودرویی اجرا می شود.» به گفته او توان نیروهای امدادی، عملیاتی و پلیس در طرح زمستانی 12 درصد افزایش یافته و اجرای این طرح تا 25 اسفند ماه ادامه خواهد داشت.» طرح زمستانی امسال در 111 گردنه برفی در 27 استان اجرا می‌شود و به گفته سردارمومنی، 8000 تیم خودرویی سبک و سنگین با 11هزار و 500 نفر در بخش راهداری، 2232 تیم با 18 هزار و 576 نفر در بخش امداد و نجات 3081 تیم در قالب 17 هراز نیرو در بخش اورژانس دو هزار تیم امداد خودروی و 3655 تیم در قالب 40 هزار نیرو در بخش پلیس راه و پلیس ترافیک شهری طرح زمستانی امسال را اجرا می‌کنند. این درحالی است كه شمار نیروهای فعال در طرح زمستانه امسال با احتساب راهوران محله، فرهنگ‌یاران ترافیک و بازرسان نامحدود به حدود 200 هزار نیرو می‌رسد.

آماده‌باش اورژانس و نیروهای هلال احمر

حوادث جاده‌ای در سال‌های اخیر آنقدر خانواده‌های ایرانی را داغدار كرده است كه تمهیدات ویژه اورژانس نیز برگ دیگری از پرونده طرح زمستانی امسال است. غلامرضا معصومی رئیس اورژانس کشور در این باره می‌گوید:«794 پایگاه شهری، 1292 پایگاه جاده‌ای، هفت پایگاه امداد هوایی ، 3500 آمبولانس، 50 اتوبوس آمبولانس و 17 هزار نیرو در طرح زمستانی امسال مشارکت دارند.»

احمدی‌مقدم بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه راه‌ها، ایمنی خودروها و تغییر رفتار رانندگان و رعایت قوانین و مقررات توسط رانندگان تاکید کرد و افزود: در هفت سال اخیر یعنی طی سال‌های 84 تا 91 شمار کشته‌های تصادفات رانندگی یک سوم کاهش داشت اما هنوز نیازمند کاهش این میزان هستیم و باید روش‌های مکمل مانند تغییر الگوی حمل و نقل عمومی و توسعه زیرساخت‌ها مانند راه و راه‌آهن اجرایی شود که این امر نیازمند افقی 30 ساله است.

این همه ماجرا نیست. مسئولان هلال احمر نیز از آمادگی 18 هزار و 500 نفر امدادگر و نجاتگر در طرح زمستانه خبر داده اند. مظفر رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر می گوید:«تجهیزات و امکانات این سازمان نسبت به زمستان سال گذشته 45 درصد افزایش داشته است و بدین ترتیب 18 هزار و 500 نفر امدادگر و نجاتگر در طرح زمستان امسال حضور خواهند داشت.»

وی از به کارگیری 1172 پایگاه ثابت و سیار ، 17 بالگرد و چهار بالگرد MI18 در طرح زمستانی امسال خبر داده و می افزاید:«در عین حال برای 40 هزار نفر اسکان اضطراری، 80 هزار نفر تغذیه اضطراری و 20هزار نفر درمان اضطراری امکان ایجاد شده است.» مظفر با اشاره به اینکه در سال گذشته 127 هزار نفر از خدمات و امکانات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر استفاده کردند، می‌گوید:«در عین حال 12500 نفر نیز از مرگ حتمی در زمستان پارسال نجات یافتند.»

بنا بر آنچه سردار احمدی مقدم اعلام كرده است:«18 هزار تیم عملیاتی در قالب 90 هزار نیروی ثابت در طرح زمستانی سال 91 حضور خواهند داشت.» اما پیشگیری بهتر از درمان است. به همین دلیل سردار مومنی به رانندگان سفرهای جاده‌ای به ویژه گردنه‌های برفی، توصیه می كند که قبل از سفر با نحوه استفاده از زنجیرچرخ آشنا شوند و تجهیزات ایمنی خودرو لازم از قبیل زنجیرچرخ، کنترل سوخت و سیستم گرمایشی را قبل از سفر بررسی کنند و از به همراه داشتن پتو و غذا به میزان مکفی اطمینان داشته باشند.

اتصال طرح زمستانه به طرح نوروزی

افندی زاده رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز از شركت 11500 راهدار در طرح زمستانی امسال خبر می دهد.

او با اشاره به تجهیز کردن جاده‌ها به دوربین‌های ثبت تخلف می‌گوید:«حدود سه هزار کیلومتر از جاده‌های کشور در وضعیت نصب دوربین قرار دارد که به دلیل مشکلات افزایش در نرخ ارز، نصب این دوربین‌ها با کمی تاخیر مواجه شده است اما طرح زمستانه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به طرح نوروزی متصل خواهد شد.»

با اینكه مسئولان همواره نسبت به سفرهای جاده ای در فصل سرما هشدار داده اند اما بر اساس آنچه سردار مومنی اعلام كرده، درزمستان سال 88 حدود4757 نفر در تصادفات کشته شدند، این رقم در زمستان سال 90 با 3608 نفر کاهش به 1149 نفر رسید. با این همه باید تا بهار امسال منتظر ماند تا به میزان كارساز بودن هشدارها برای زمستان 91 پی برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha