دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 62299

مهم‌ترین نكته‌ای كه روز گذشته از زبان وزیر شنیده شد «حال مساعد» دانش‌آموزان صدمه دیده در بیمارستان بود. به گفته حاجی بابایی «در زمان عیادت وی از دانش‌آموزان حال بچه‌ها تغییر كرده، بلند شده، ورزش كرده و برای وزیر سرود خوانده‌اند!»

كارت زرد مجلس به حاجی بابایی
سلامت نیوز : روز گذشته وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا كردند تا درباره علل آتش‌سوزی در مدرسه انقلاب اسلامی «شین آباد»از توابع پیرانشهر آذربایجان غربی و عمل نكردن به مصوبه استخدام معلولان در این وزارت‌خانه به نمایندگان مردم پاسخ دهند. مهم‌ترین نكته‌ای كه روز گذشته از زبان وزیر شنیده شد «حال مساعد» دانش‌آموزان صدمه دیده در بیمارستان بود. به گفته حاجی بابایی «در زمان عیادت وی از دانش‌آموزان حال بچه‌ها تغییر كرده، بلند شده، ورزش كرده و برای وزیر سرود خوانده‌اند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ البته آقای وزیر به فوت یكی از دانش‌آموزان بستری شده در بیمارستان تبریز و وضع نامساعد دیگر دانش‌آموزانی كه در بیمارستان این شهر بستری هستند و اجازه تصویربرداری و تهیه گزارش از آنها به علت وخامت حال و سوختگی شدیدشان به هیچ رسانه‌ای داده نمی‌شود، اشاره‌ای نكرد. حاجی بابایی به این نكته نیز اشاره نكرد كه «ممكن بود در اثر ورود حرارت به ریه‌های دانش‌آموزان مشكلات زیادی برای آنها ایجاد شود كه خوشبختانه این دانش‌آموزان از این مرحله عبور كرده‌اند.» پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان دانش‌آموزان پیرانشهری ازدیگر نكاتی است كه حاجی بابایی در صحن مجلس شورای اسلامی به آن اشاره كرد و گفت: «تا درمان كامل و بازگشت دانش‌آموزان به اجتماع این هزینه‌ها پرداخت می‌شود.» اما هم خانواده دانش‌آموزان و هم وزیر و معاونان وی به خوبی می‌دانند كه صدمات ناشی از سوختگی درمان قطعی ندارند و حتی با پرداخت میلیاردها تومان نیز نمی‌توان صورت و دست‌های دختران شین آبادی را درمان قطعی كرد،همانطور كه هنوز جراحی‌های متعدد زیبایی نتوانسته دست و صورت دانش‌آموزان درودزنی را مثل روز اول كند.

عذرخواهی تا روز قیامت

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری تعداد دانش‌آموزان كلاس به نمایندگان مردم توضیح داد‌: این مدرسه 2 ساختمان دارد كه یك ساختمان آن 4 كلاسه و و قدیمی است و ساختمان دیگر 3کلاسه است که سال 83 ساخته شده و البته ساختمان دیگری هم امسال مهیا شده است. کل مدرسه 187 نفرند که در 6کلاس به طور میانگین در هر کلاس 30 نفر حضور دارند که در این کلاس 36 دانش‌آموز داشتیم. این خارج از نرم تهران و کل کشور نیست. در تهران برای هر کلاس تقریبا 31 دانش‌آموز در نظر گرفته شده و نرم دنیا نیز در هر کلاس 25 نفر است.» حاجی‌بابایی ادامه داد: «در این مدرسه‌هر‌6 کلاس، یك معلم دارد و خانمی که معلم این کلاس بوده بسیار مسئولانه عمل کرده است. البته این مدرسه خدمت‌گزار هم داشته که خدمتگزار قبل از آغاز کلاس‌ها تمام بخاری‌های 6 کلاس را نفت می‌ریزد اما نفت در این کلاس به بیرون تراوش می‌کند و اطراف آن آتش می‌گیرد.» وی تصریح می‌كند: «من که وزیر هستم قطعاً اندازه معلم دلسوز نیستم، معلم این کلاس بسیار حساس و دلسوز بوده به همین دلیل به کلاس روبه‌رویی مراجعه کرده و از آقایی که در آن کلاس بوده درخواست کمک می‌کند، متأسفانه آن آقا دانش‌آموزان را به بیرون از کلاس نفرستاده چون تصور می‌کرده با بیرون بردن بخاری مشکل حل می‌شود. اگر دانش‌آموزان به بیرون از کلاس فرستاده می‌شدند قطعا این مشکل پیش نمی‌آمد.»

وزیرآموزش و پرورش افزود: «در ادامه این ماجرا خدمتگزار مدرسه بخاری را برداشته و سعی می‌کند آن را به بیرون از کلاس منتقل کند اما جلوی در کلاس دستش می‌سوزد و بخاری از دستش به زمین می‌افتد.» حاجی‌بابایی ادامه داد: «بخاری از نوع ارج بوده و ما 150هزار كلاس در کشور داریم که از همین نوع بخاری نفتی استفاده می‌کند و البته در سال های اخیر تعداد زیادی از مدارس مجهز به پکیج شدند.» وی گفت: «آتش‌سوزی جلوی در کلاس صورت گرفته و دانش‌آموزان در گوشه دیگر کلاس جمع شده‌اند كه متأسفانه صورت و دستشان آسیب دیده اما خوشبختانه آتش به صورت مستقیم صورت و دست آنها را نسوزانده و به این صورت نیست که مانند حادثه‌ای که در سالهای گذشته در شیراز داشتیم بخشی از صورت یا دست آنها تحلیل رفته باشد.»

حاجی‌بابایی با بیان اینکه گفته‌هایش بر اساس مشاهداتی است که از محل داشته و با پزشکان نیز مشورت کرده است، افزود: «فیلم این بررسی‌ها نیز موجود است و می‌توانیم در اختیار نمایندگان قرار دهیم، حتی در کلاس کاملا‌ سالم است و گرچه از یکسو آثار سوختگی در آن دیده می‌شود اما در سوی دیگر کاملا سالم است و رنگ طبیعی دارد و آتش نگرفته است.» وزیر آموزش و پرورش در ادامه توضیحات خود گفت: «از الان تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم.» و به این ترتیب عذرخواهی كه باید به محض مطلع شدن از حادثه انجام می‌شد تا تسلایی برای خانواده‌ها و افكار عمومی باشد به چهار روز بعد از حادثه و تحت فشار نمایندگان و در سایه تهدید به استیضاح و بركناری انجام گرفت.

مدرسه بدون سرایدار

مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در جلسه علنی روز گذشته مجلس با اشاره به حادثه آتش‌سوزی مدرسه انقلاب اسلامی، گفت: «این مدرسه سرایدار نداشته است و فقط خدمت‌گزار داشته است. خدمت‌گزار مدرسه ساعت 7:15 وارد مدرسه شده و بخاری‌ها را روشن می‌کند، دانش‌آموزان به تدریج وارد کلاس می‌شوند و معلم ساعت 7:50 وارد می‌شود. دانش‌آموزان ابتدا دود بخاری را مشاهده می‌کردند و حتی برخی از آنان از معلم می‌خواهند که از کلاس درس خارج شوند ولی معلم اجازه نمی‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، نفت در کوره بخاری جمع شده بود و حتی دانش‌آموزان آن را مشاهده می‌کردند.» رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: «معلم کلاس مجاور که 33 دانش‌آموز داشت به کمک خدمت‌گزار مدرسه برای کمک به دانش‌آموزان محل حادثه می‌آیند و بخاری را به جلوی در کلاس منتقل می‌کنند ولی بخاری به دلیل سوختگی دست آنها، از دست‌شان می‌افتد و نفت کف کلاس پخش می‌شود و دانش‌آموزان در کلاس محبوس می‌شوند. نفت، کف کلاس پخش می‌شود و آتش می‌گیرد اما دانش‌آموزان با کمک اهالی از کلاس خارج می‌شوند.

در گزارش آتش‌نشانی، عامل آتش‌سوزی بخاری نفتی شرکت ارج گزارش شده است.» ‌علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این هنگام با قطع سخنان رئیسی، گفت: «اینکه مشخص است که هنگام آتش‌سوزی عامل بخاری بوده است. صحبت از این است که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟» رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: «گازرسانی و استفاده مستقیم از آن در کلاس‌های درس در کل دنیا بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام می‌شود. برای استقرار سیستم حرارت مرکزی در 150 هزار کلاس درس و 50 هزار اتاق جانبی در آموزش و پرورش نیاز به هزار میلیارد تومان بودجه هستیم.» رئیس مجلس با بیان اینکه رسیدگی به وضع مصدومان ضرورت دارد، گفت: «در این زمینه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تلاش‌های لازم را انجام داده‌اند و لازم است که این وزارت‌خانه پیگیری‌های خود را افزایش داده و با کسانی که سهل‌انگاری کرده‌اند، برخورد کند.» لاریجانی گفت‌: «آموزش‌هایی که داده شد یا کم بوده یا در شرایطی‌ که وجود داشته امکان اجرایی نداشته است‌. ‌ آقای حاجی‌بابایی گفتند به وضع افرادی که در این زمینه آسیب دیدند رسیدگی می‌کنیم بنابراین باید تلاش کنند تا این دختران به نحو درستی مداوا شوند و هزینه‌ها را برعهده بگیرند.»

نماینده پیرانشهر خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش شد

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس هم روی به وزیر آموزش و پرورش كرد و گفت: بروز حوادثی مشابه حادثه آتش‌سوزی پیرانشهر در همه جای دنیا موجب استعفای وزیر می‌شود، من هم می‌خواهم در ایران چنین اتفاقی بیفتد. رسول خضری افزود: شاهد فاجعه‌ای در پیرانشهر بودیم و این فاجعه جزو فجایع ملی است که اگر به درستی درباره حوادث قبل از آن نظیر تصادف دانش‌آموزان بروجن و تصادف اتوبوس راهیان نور دقت می‌شد و مجلس وارد موضوع می‌شد، شاید شاهد این حادثه نمی‌بودیم.

وی افزود: دانش‌آموزان سال چهارم دبستان در کلاسی که 36 نفر را در خود داشت حضور داشتند در حالی که استاندارد کلاس‌ها کمتر از این تعداد است.خضری افزود: شین‌آباد به تازگی جزو شهرستان پیرانشهر شده است، مدرسه‌ای که 500 متر دورتر از محل حادثه است، شوفاژ دارد ولی مدرسه‌ای که در آن حادثه اتفاق افتاده است بخاری نفتی داشت و این در حالی است که 10 سال است به این منطقه گازرسانی شده است.

وی پرسید: چرا این مدرسه فاقد سیستم حرارت مرکزی است؟ اگر 8 سال قبل و موقع ساختن این مدرسه این موضوع مورد توجه قرار می‌گرفت امروز شاید شاهد این حادثه نبودیم. نماینده مردم پیرانشهر تصریح کرد:‌ از نظر فضای آموزشی، در کل کشور مشکل وجود دارد ولی با توجه به برگشت بودجه‌های نوسازی و احداث مدارس در سال 90 حتی یک مدرسه هم ساخته یا نوسازی نشده است. وقتی منتخب مردم بودم در جلسه‌ای با مدیرکل آموزش و پرورش بیان شد که حتی یک ریال از بودجه عمرانی استان جذب نشده است. وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش پرسید: مگر به دانش‌آموزان از طریق معلمان، آموزش نحوه مبارزه با حوادث داده نشده است؟ و آیا مسئولان مدرسه نحوه برخورد و مواجهه با چنین حوادثی را نمی‌دانند؟ این حادثه خطای مسلم بشری را به روشنی نشان می‌دهد. نماینده مردم پیرانشهر خواستار پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به مردم پیرانشهر شد و افزود: مردم دو خواسته دارند که یکی از آنها درمان مصدومان تا لحظه برگشت به زندگی است. این دانش‌آموزان دختر هستند و از نظر زیبایی سر و صورت باید از طریق جراحی‌های متعدد به وضع سابق خود بازگردانده شوند. خضری از هیات وزیران خواست که بودجه مورد نیاز برای جراحی دانش‌آموزان پیرانشهری را به تصویب برسانند.

حاجی بابایی كارت زرد گرفت

رسیدگی به وضع اشتغال معلولان موضوع دیگری بود كه نمایندگان مجلس روز گذشته از حاجی بابایی سوال كردند. حاجی بابایی در پاسخ به سوال فاطمه آلیا،‌نماینده مجلس در صحن علنی اظهار كرد: می‌دانید که بر اساس برنامه چهارم و پنجم توسعه و قانون مجلس اجازه استخدام در سطح دولت و با مجوز معاونت منابع نیروی انسانی انجام می‌شود؛ مقررات و شرایط باید برای این منظور اعلام شود. وی افزود: در نامه ارسالی به بنده شرایط استخدام مشخص شده بود؛ در این نامه سهمیه ایثارگران هم مشخص شده بود ولی درباره استخدام معلمان چیزی بیان نشده بود؛ در آزمون ما 700هزار نفر ثبت‌نام کردند که در نهایت 40هزار نفر استخدام شدند و از این تعداد 18هزار و 500 نفر ایثارگر و 21هزار نفر هم افراد عادی بودند.حاجی بابایی ادامه داد: استخدام ما برای معلمان بود نه کارمندان لذا ما امتحان را برگزار و نتایج را اعلام کردیم و پس از اعلام نتایج حدود 85 نفر از معلولان برای مصاحبه رفتند و اکنون هم مشغول به کارند ولی برخی از آنها نمره لازم را کسب نکردند.

وزیرآموزش و پرورش گفت: ساز و کار برای استخدام اینطور است که دولت به سازمان بهزیستی اعلام می‌کند که 3 درصد سهمیه را به آنها اختصاص می‌دهد تا استخدام از طریق سازمان بهزیستی انجام شود. وی اظهار داشت: کسانی که شرایط جسمانی لازم را برای انجام کار دارند می‌توانند استخدام شوند؛ پس از استخدام آموزش و پرورش معلولان پیگیر اجرایی نشدن سه درصد شدند و ما هم گفتیم که ما 40هزار نفر را استخدام کرده‌ایم و ظرفیتی برای استخدام نداریم. حاجی بابایی گفت: البته ما اعلام کردیم که برای انجام کارهای اداری به استخدام معلولان علاقه‌مندیم. بنده گفتم که از دولت برای استخدام 40هزار نفر مجوز گرفته‌ام و آن را هم اجرا کردم ولی الان می‌گویم که 3 درصد از استخدام مربوط به معلولین است و ما هم نامه‌ای را به دولت نوشتیم تا تکلیف این افراد معلوم شود.وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: معلولان روی چشم ما جا دارند و ما مدیون آنها هستیم و به توانمندی هیچ معلولی تعرض نخواهیم کرد؛ 85 نفر از معلولان استخدام شدند ولی دوستان می‌گویند 1200 نفر از معلولان باید استخدام شوند.

وی ادامه داد: معلمان استخدام شده در مشهد، تبریز یا تهران مشغول به کار نشدند بلکه در دورترین نقاط کشور کار می‌کنند. مجلس و دولت باید دست به دست هم دهند تا معلولان استخدام شوند. وزیر آموزش و پرورش گفت: داشتن سلامت جسمانی برای استخدام لازم است و ما این موضوع را رعایت کرده‌ایم. حاجی بابایی اظهار كرد: بنده نمی‌توانم 1200 نفر را اخراج کنم و بگویم که 1200 نفر دیگر جایگزین شما می‌شوند.وی اضافه کرد: باید اجازه دهیم که دولت مجوز استخدام را بدهد تا به جای 1200‌ نفر 2400 نفر را استخدام کنیم، آیا فقط آموزش و پرورش باید معلول استخدام کند؟ اگر هر وزارت‌خانه‌ 100 معلول استخدام کند حدود هزار معلول استخدام می‌شود نمی دانم چرا حساسیتها روی ماست.

حق معلولان ضایع شده است

فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حق معلولان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ضایع شده و بنده پاسخ‌های وزیر را در این رابطه قانع‌کننده نمی‌دانم. وی اظهار كرد: معلولان در رشته‌های مختلف برای کشور مدال می‌آورند اما ما از آنها حمایت کافی نمی‌کنیم.

آلیا افزود: وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که معلولان روی چشم ما جا دارند اما یکی از مسئولان این وزارت‌خانه گفته که اگر دانش‌آموزان، معلولان را ببینند افسرده می‌شوند؛ نمی‌دانم چرا وزیر معذرت‌خواهی نکرد؟ آلیا ادامه داد:‌ نمی‌دانم چرا در طرح تحول بنیادین اینطور بیان نشد که امسال کسانی که ناشنوا و معلول بودند را مورد توجه قرار ندادید؛ از سراسر کشور به بنده حدود 300 نامه فرستاده‌اند که این افراد در آزمون شرکت و قبول نشده‌اند و برخی‌ها هم قبول شده ولی استخدام نشده‌اند.

نماینده تهران با بیان اینکه خدا خواسته تا سوال در هفته معلولان مطرح شود، گفت: وزیر آموزش و پرورش به قانون حمایت از حقوق معلولان در مجلس رأی داده ولی نمی‌دانم چرا به فکر اجرای این قانون نیست. آلیا گفت: 300 نفر ازمعلولان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده‌اند و اگر قرار نیست که به آنها کمک شود نباید به آنها ظلم کرد چرا که این افراد در مدارس استثنایی هم استخدام نشده‌اند. این نماینده مجلس اظهار كرد: 53 نفر از معلولان در آزمون استخدامی قبول شده‌اند و بعدا 44 نفر دیگر هم به آنان اضافه شده‌اند. بر این اساس از 1200نفر که باید استخدام می‌شد 1103نفر باقی‌مانده‌اند. نماینده تهران گفت: وزیر موظف به استخدام معلولان است و تضمینی وجود ندارد که دولت مجوز جدید استخدام بدهد؛ حقوق 12میلیون معلول و خانواده‌هایشان مانع از این می‌شود که بنده پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده بدانم.

نمایندگان قانع نشدند

نمایندگان مجلس بعد از شنیدن پاسخ وزیر آموزش و پرورش به سوال نمایندگان درباره علت عدم جذب معلولان در آزمون استخدامی سال 89، از پاسخ وزیر قانع نشدند. بعد از رای گیری از نمایندگان در خصوص صحبت‌های وزیر نمایندگان با 98 رای موافق، 87 رای مخالف و 21 رای ممتنع از 227 رای اعلام کردند که از پاسخ وزیر آموزش و پرورش قانع نشده‌اند و به این ترتیب حاجی بابایی یک کارت زرد از مجلس دریافت کرد.طبق آیین نامه داخلی مجلس، در صورت سه بار ناکامی هر وزیر در قانع کردن نمایندگان در پاسخ به سوالات، وزیر مربوطه استیضاح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha