دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 62303
سلامت نیوز : بهارستانی‌ها پشیمان شدند، خانم وزیر را استیضاح نمی‌كنند. هرچند «حسن تامینی لیچانی» نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس علت این تصمیم را كم شدن مشكلات دارویی و خروج از بحران كمبود دارو اعلام می‌كند اما به گفته «نعمت الله منوچهری» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وقتی دولت سهم 10 درصدی نظام سلامت را از درآمد یارانه‌ها نمی‌دهد از وزیر چه كاری ساخته است؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در عین حال «سید حسین نقوی حسینی» نماینده مردم ورامین و پیشوا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در یك تذكر شفاهی گفته است كه وزارت بهداشت و دولت نباید در رفع این مشکلات کوتاهی کنند.همچنین كمیسیون بهداشت با فراخواندن وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قصد دارند كه از او بپرسند‌ اولویت‌های ارزی سلامت بر چه مبنایی است كه در ردیف 7 و 8 قرار گرفته است. نمایندگان مجلس در حالی به‌دنبال پاسخ این سوال هستند كه به گفته محمدجواد نظری‌مهر، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بخش خصوصی به راحتی و با کمترین حمایت این وزارت‌خانه می‌تواند دارو وارد کند.

سوال و تذكر روی میز مذاكره

تنها یك روز پس از اینكه خانم وزیر برای چندمین بار آژیر قرمز كمبود دارو و مشكلات ارز دارویی را به صدا در آورد، مجلسی‌ها طرح استیضاح «مرضیه وحید دستجردی» را به بایگانی فرستادند. البته آنها هنوز گزینه سوال و تذكر را روی میزمذاكره دارند. اما برخی از نمایندگان مجلس درحالی از وضعیت مطلوب و خروج از بحران كمبود دارو سخن به میان می‌آوردند‌كه شهاب الدین‌صدر ،رئیس سازمان نظام پزشكی از دولت‌خواسته است كه از مدیریت هزینه‌های سلامت در دوران جنگ تحمیلی را الگو قرار دهد.

بحران‌های داخلی‌

نعمت‌الله منوچهری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص جدی بودن موضوع استیضاح وزیر بهداشت می‌گوید: «من فکر نمی‌كنم در این شرایط، استیضاح خانم وزیر به نتیجه‌ای برسد. اما جای سوال و تذکر از او وجود دارد.» وزیر اعتقاد دارد كه مشكلات دارویی بیش از آنكه از سمت تحریم‌ها و خارج از كشور آب بخورد، از داخل به مشكل برخورده است. به گفته دستجردی مشکل وزارت بهداشت، نقل و انتقال ارز در خارج از کشور و تخصیص ارز در داخل کشور است که باید از طریق بانک مرکزی حل شود. چون ما نقل و انتقال ارز را در خارج از کشور دور می‌زنیم ولی تخصیص ارز در داخل را نمی‌توانیم دور بزنیم. بنابراین باید مسئولان بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کرده و تعلل‌های صورت گرفته در تخصیص ارز دارو را از این پس جبران کنند. در همین حال محمدجواد نظری‌مهر، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به اقدام دولت و وزارت بهداشت در تصویب مصوبه جدید دولت درباره صفر کردن سود بازرگانی واردات اقلام دارویی، می‌گوید: «به‌طور حتم این اقدامات به‌ علت اجرایی نشدن قوانین حوزه سلامت از سوی دولت تاثیر مناسبی بر حوزه دارو نمی‌گذارد، از این‌رو اگر دولت قوانین تصویب شده در مجلس شورای اسلامی را اجرایی کرده بود، هم ‌اکنون وضعیت حوزه دارو با مشکلات کنونی روبه‌رو نبود.» نظری مهر با اشاره به مشکلات زیادی که همچنان در حوزه دارویی کشور وجود دارد، اظهارات مسئولان از حل مشکلات دارویی را یک نوع تبلیغات خبری می‌داند.

الگوی جنگی

شهاب‌الدین صدر هم باردیگر از افزایش قمیت بسیاری از تجهیزات پزشكی، آزمایشگاهی، کیت‌های تشخیصی، گاز هلیوم برای‌ام آر آی نسبت به سال گذشته سخن به میان می‌‌آورد كه ناشی از افزایش ناگهانی قیمت ارز و مشکلات اقتصادی است. به گفته صدر ممکن است هزینه برخی خدمات پزشکی سرپایی ربطی به نرخ ارز نداشته باشد اما بسیاری از هزینه‌های بیمارستانی، تشخیصی و جراحی وابسته به تجهیزاتی است که باید از خارج وارد شود و بحث تجدید نظر تعرفه‌های پزشکی در سال‌جاری نیز به همین علت مطرح شد. صدر اعتقاد دارد كه رها کردن مراکز خصوصی یعنی فرستادن آ‌نها به بازار آزاد برای خرید ارز 2700 تومانی، در این صورت ارائه کننده خدمت راهی جز این ندارد که قیمت خدمات خود را تغییر دهد یا ارائه خدمات را تعطیل کند که در هر دو صورت مردم آسیب می‌بینند. همچنین او می‌گوید: «ما در شرایط فعلی چون می‌دانیم مشکلات اقتصادی به مردم فشار زیادی آورده است، خواستار افزایش تعرفه‌ها نیستیم اما برای سال آینده باید مطابق نرخ واقعی تورم تعرفه‌های جدید محاسبه شود و تا قبل از پایان سال اعلام شود.»

به گفته صدر البته دولت حتماً باید مابه التفاوت افزایش هزینه‌ها و افزایش نرخ تعرفه‌ها راجبران کند و حداقل برای جبران هزینه دارو و تجهیزات پزشکی به استناد اعلام وزارت بهداشت به 2.5 میلیارد دلار اعتبار نیاز است و وزارت بهداشت تعهد کرده است که با این پول بخش دولتی و خصوصی را تامین می‌کند. او می‌گوید: «دولت باید در وضع کنونی هزینه‌های بخش سلامت را مدیریت کند. ما تجربه روزهای بدتر از این را هم در دوران جنگ تحمیلی داشتیم. در حالی که در همان زمان هم قیمت‌ها کنترل شده بود. تجربه‌های خوبی در مدیریت حوزه سلامت وجود دارد که دولت باید از آنها استفاده کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha