سلامت نیوز : نتیجه جلسه روز گذشته نمایندگان مجلس ‌با حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش کاملا پیش‌بینی شده بود. او نه تنها مسئولیت حادثه را به عهده نگرفت بلکه در اظهاراتی تلاش کرد تا معلم مدرسه و شرکت «ارج»، سازنده بخاری را به عنوان مقصران حادثه معرفی کند. معلم بدلیل جلوگیری از خروج دانش‌آموزان و شرکت ارج به‌دلیل ساخت بخاری غیراستاندارد! عصر دیروز و ساعاتی پس از این بحث‌‌ها در مجلس سیروان یگانه یکی از دانش‌آموزان حادثه دیده در آتش‌سوزی روستای «شین‌آباد» بر اثر شدت جراحات در بیمارستان سینای تبریز فوت کرد. عباس مقتدایی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضمن اعلام این خبر، فوت این دانش‌آموز را به خانواده وی و جامعه تسلیت گفت.

چرا بخاری نفتی؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ حاجی‌بابایی دیروز همراه با معاونش مرتضی رئیسی، در صحن علنی مجلس حاضر شد تا گزارشی از جریان حادثه آتش‌سوزی مدرسه‌ «انقلاب اسلامی» روستای شین‌آباد شهرستان پیرانشهر ارائه دهد. در ابتدای جلسه اما رسول خضری ــ نماینده مردم پیرانشهر و سردشت نیز که از ساعت‌های اول حادثه بر استعفا و استیضاح وزیر تاکید می‌کرد، روز گذشته در این جلسه گفت: «اگر در زمان حادثه تصادف دانش‌آموزان بروجن و اردوهای راهیان نور با جدیت ورود پیدا می‌کردیم امروز شاهد این حادثه دلخراش نبودیم.» به گفته او، در مدرسه‌ای که 500 متر دورتر از مرکز شهر است سیستم گرمایشی شوفاژ است در حالیکه در این مدرسه با کمال تاسف بخاری نفتی که مقرون به‌صرفه هم نیست استفاده می‌شود حتی براساس نظام مهندسی ساختمان نیز استفاده از بخاری نفتی ممنوع شده است. 10 سال است که این منطقه گازرسانی شده چرا نباید سیستم حرارت مرکزی داشته باشد؟ اگر این موضوع در هنگام ساخت مدرسه جدی گرفته می‌شد شاهد این حادثه نبودیم.»

نماینده پیرانشهر با بیان اینکه این دانش‌آموزان سرمایه‌های کشور هستند، ادامه داد: «دانش‌آموزان سال چهارم دبستان در کلاسی که 36 نفر را در خود داشت حضور داشتند در حالی که استاندارد کلاس‌ها کمتر از این تعداد است. شین‌آباد به تازگی جزء شهرستان پیرانشهر شده است، مدرسه‌ای که پانصد متر دورتر از محل حادثه بود شوفاژ دارد اما مدرسه‌ای که در آن حادثه اتفاق افتاده است بخاری نفتی داشت در حالی که 10 سال پیش به این منطقه گازرسانی شده.» به گفته او از اعتباراتی که برای مدارس ومقاوم سازی آنها تخصیص داده شده یک ریال هم به مدارس پیرانشهر پرداخت نشده است. خضری پرسید: چرا این مدرسه فاقد سیستم حرارت مرکزی است؟ اگر هشت سال قبل و موقع ساختن این مدرسه این موضوع مورد توجه قرار می‌گرفت امروز شاید شاهد این حادثه نبودیم. از نظر فضای آموزشی، در کل کشور مشکل وجود دارد اما با توجه به برگشت بودجه‌های نوسازی و احداث مدارس در سال 90 حتی یک مدرسه هم ساخته یا نوسازی نشده است. وقتی منتخب مردم بودم در جلسه‌ای با مدیرکل آموزش و پرورش بیان شد که حتی یک ریال از بودجه عمرانی استان جذب نشده است. او به نرده‌های پنجره کلاس درس اشاره کرد.« پنجره‌های کلاس‌های درس باید طوری ساخته شود که در مواقع بروز سانحه دانش‌آموزان بتوانند با شکستن شیشه‌ها جان خود را نجات دهند ولی در مدرسه‌ای که در آن حادثه اتفاق افتاده پشت شیشه‌های کلاس درس نرده‌های محکمی‌وجود دارد.»

او از وزیر آموزش و پرورش پرسید: «مگر به دانش‌آموزان از طریق معلمان، آموزش نحوه مبارزه با حوادث داده نشده است؟ و آیا مسئولان مدرسه نحوه برخورد و مواجهه با چنین حوادثی را نمی‌دانند؟ این حادثه خطای مسلم بشری را به روشنی نشان می‌دهد.» خضری از حاجی بابایی خواست تا از ملت ایران برای این حادثه عذرخواهی شود. هر جای دنیا این اتفاق رخ می‌داد وزیر مربوطه استفعا می‌کرد من همین توصیه را به حاجی بابایی دارم! به گزارش فارس، او تاکید کرد که از آموزش و پرورش شکایت خواهم کرد تا در این خصوص، قانون تعیین تکلیف کند. در این میان حاجی بابایی اما درخواست نماینده پیرانشهر را اجابت نکرد.« این درست نیست که وزیر آموزش و پرورش تا آخر عمر برای هر اتفاقی که در این وزارتخانه می‌افتد عذرخواهی کند!»

ایثار معلم این حادثه را رقم زد!

حاجی بابایی در ابتدای گزارش خود معلم کلاس را مقصر حادثه عنوان کرد با این توضیح که:« ایثار معلم کلاس بود که قصد خارج کردن بخاری از کلاس را داشت اما اگر او این کار را انجام نمی‌داد و دانش‌آموزان را از کلاس خارج می‌کرد شاهد این حادثه تلخ نبودیم و امیدواریم دانش‌آموزان آسیب دیده با سلامت به اجتماع برگردند.» او با اشاره به اظهارات خود در جمع خبرنگاران محل حادثه گفت:« اینکه این نقل قول از من منتشر شده که «خبرنگاران باید من را مطلع می‌کردند» درست نیست و در این خصوص من با هیچ کس هیچ حرفی نزده ام.» حاجی بابایی ادامه داد: «این مدرسه 178 دانش‌آموز دارد که 36 نفر در کلاس حادثه دیده بودند. مدرسه همچنین سرایداری دارد که قبل از آغاز کلاس درس به داخل بخاری نفتی که ساخت شرکت ارج بود نفت ریخته بوده و متاسفانه این نفت به اطراف بخاری نشت می‌کند.» او با بیان اینکه معلم کلاس روحیه حساسی داشت و به همین خاطر هنگام آتش سوزی از معلم کلاس دیگری کمک می‌گیرد و به اتفاق سرایدار سعی در جابجا کردن بخاری داشتند، گفت:« مقصر در حادثه آتش سوزی این مدرسه دخترانه، معلم بوده که به جای اینکه دانش‌آموزان را از کلاس خارج کند قصد داشت بخاری را جابه‌جا کند که به علت داغ بودن بخاری از دستش رها شده و مدرسه آتش گرفته است.» به گزارش مهر، حاجی بابایی، از پرداخت تمام هزینه‌ها برای بازگشت این دانش‌آموزان به زندگی خبر داد. «و در هر جای دنیا که نیاز باشد آنها درمان شوند هزینه‌اش را آموزش و پرورش تقبل می‌کند.»

شرکت «ارج» مقصر است

در ادامه این جلسه، مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بر لزوم تامین یک هزار میلیارد تومان بودجه برای استقرار سیستم حرارت مرکزی در 150 هزار کلاس درس و 50 هزار اتاق جانبی در آموزش و پرورش تاکید کرد. او با بیان اینکه شین‌آباد اخیرا به شهرستان پیرانشهر ملحق شده است، ادامه داد:« مدرسه‌ محل حادثه دارای سه ساختمان است، یک ساختمان چهار کلاس درس دارد که در سال 61 ساخته شد و پس از آن دو کلاس در سال 83 و سه کلاس نیز با کمک یکی از ارگان‌ها در تابستان سال جاری ساخته شد. مجموعه دانش‌آموزان این مدرسه 178 دانش‌آموز است.» این مسئول اما، تاکید می‌کند که پس از شعله وری بخاری، دانش‌آموزان از معلم می‌خواهند که از کلاس درس خارج شوند اما معلم اجازه نداده است، این در حالی بود که با آمدن معلم کلاس مجاور، بخاری را به جلوی در کلاس منتقل می‌کنند اما به دلیل سوختگی دست، بخاری از دستشان می‌افتد و نفت کف کلاس پخش می‌شود و دانش‌آموزان در کلاس محبوس می‌شوند. در گزارش آتش‌نشانی، عامل آتش‌سوزی بخاری نفتی شرکت ارج گزارش شده است. لاریجانی در این هنگام با قطع سخنان رئیسی، تاکید کرد:« اینکه مشخص است که هنگام آتش‌سوزی عامل «بخاری» بوده است. صحبت از این است که چرا چنین اتفاقی افتاد؟» رئیسی اما بی توجه به این ایراد، برای چندمین بار به سالم بودن دستگیره در و سقف کلاس اشاره کرد.«اینکه کلاس درس دستگیره نداشته است صحت ندارد، ضمنا سقف کلاس درس ترکیبی از تیرچه فولادی و آجر است.»

لاریجانی دستور برخورد جدی داد

با پایان یافتن توضیح آموزش و پرورش ،رئیس مجلس از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت و همچنین کمیسیون عمران و آموزش و تحقیقات مجلس خواست تا موضوع حادثه آتش سوزی را مورد پیگیری قرار داده و همچنین با عاملان این حادثه برخورد جدی شود. او به ضرورت تلاش وزارت بهداشت برای رسیدگی دقیق به وضع مصدومان تاکید کرد.

دریافت اولین کارت زرد حاجی‌بابایی از مجلس
پس از ارائه گزارش حاجی‌بابایی، فاطمه آلیا که سوال را قرائت کرده بود، اعلام کرد از توضیحات وزیر آموزش و پرورش قانع نشده و به همین جهت رئیس مجلس از نمایندگان جهت روشن شدن اقناع یا عدم اقناع نمایندگان رای‌گیری کرد. در جلسه دیروز مجلس همچنین نمایندگان مجلس با اعلام قانع نشدن از توضیحات وزیر آموزش و پرورش درباره عدم استخدام و جذب معلولان به وی کارت زرد دادند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش که برای ارائه توضیح به سوال سه نفر از نمایندگان اصفهان و تهران (حسن کامران، فاطمه آلیا و زهره طبیب‌زاده) به صحن علنی مجلس آمده بود نتوانست نمایندگان را قانع کند.  در این جلسه فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حق معلولان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ضایع شده و بنده پاسخ‌های وزیر را در این رابطه قانع‌کننده نمی‌دانم.

معلولان در رشته‌های مختلف برای کشور مدال می‌آورند اما ما از آنها حمایت کافی نمی‌کنیم.وی افزود: وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که معلولان روی چشم ما جا دارند اما یکی از مسئولان این وزارتخانه گفته که اگر دانش‌آموزان معلولان را ببینند افسرده می‌شوند؛ نمی‌دانم چرا وزیر معذرت‌خواهی نکرد. پس از ارائه گزارش حاجی بابایی، فاطمه آلیا اعلام کرد از توضیحات وزیر آموزش و پرورش قانع نشده و به همین جهت رئیس مجلس از نمایندگان جهت روشن شدن اقناع یا عدم اقناع نمایندگان رای‌گیری کرد که نمایندگان اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع نشدند. بنابراین طبق قانون وزیر آموزش اولین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد و در صورتی که تعداد کارت زردهای وزیر به 3 عدد برسد وی توسط مجلس استیضاح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha