دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 62310

با محدود کردن مصرف غذاهای پرکالری و استفاده روزانه پنج نوبت از سبزیجات ومیوه‌ها و محدود کردن مصرف گوشت قرمزمی‌توان احتمال خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.

گوشت قرمز کمتر بخورید
سلامت نیوز : یک متخصص خون و آنکولوژی گفت: با حفظ وزن مناسب و جلوگیری از چاقی و تجمع چربی‌های دور کمر، محدود کردن مصرف غذاهای پرکالری و استفاده روزانه پنج نوبت از سبزیجات ومیوه‌ها و محدود کردن مصرف گوشت قرمزمی‌توان احتمال خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد. دکتر احمد روان پارسا اظهار کرد: بیماری سرطان به علت رشد غیرقابل کنترل و سریع سلول‌های غیرطبیعی که بافت‌های مجاور خود را درگیر می‌کنند بروز می‌کند که این سلول‌های سرطانی از طریق خون یا لنف به سایر نقاط بدن انتقال می‌یابند. این متخصص خون و آنکولوژی با اشاره به اینکه تومورهای خوش خیم به ندرت خطر جانی دارد، گفت: این تومورها سرطانی نیستند و اغلب بعد از اینکه با عمل جراحی و یا روش‌های دارویی از بین می‌رود، دیگر رشد نمی‌کنند و به بخش‌های دیگر بدن منتقل نمی‌شوند. وی در خصوص بدخیم بودن برخی تومورها گفت: این تومورها سرطانی و بسیار خطرناک‌تر از غدد خوش‌خیم هستند و در بیشتر موارد پس از برداشته شدن دوباره رشد می‌کنند به‌طوری که سلول‌های آن علاوه بر توانایی منتقل شدن از یک بافت یا اندام به دیگر نقاط بدن به آن منطقه نیز آسیب می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این متخصص خون و آنکولوژی سرطان‌های ریه، پروستات، روده بزرگ، معده و کبد را به ترتیب از شایع‌ترین سرطان‌های مردان در جهان دانست و گفت: در بین زنان نیز سرطان‌های سینه، روده بزرگ، دهانه رحم و معده بیشتر قابل مشاهده است. دکتر پارسا عوامل بروز سرطان را به دو گروه قابل اجتناب و غیرقابل اجتناب تقسیم کرد و افزود: مصرف دخانیات از قبیل انواع تنباکو و سیگار و یا قرار گرفتن پیوسته در معرض دود، اشعه مستقیم خورشید، پرتو فرابنفش، اشعه ایکس و برخی مواد شیمیایی و مصنوعات از قبیل کار با آزبست، پنبه نسوز، آفت کش‌ها را از عواملی برشمرد که با دوری از آنهامی‌توان احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داد. وی در ادامه با بیان اینکه برخی ویروس‌ها، باکتری‌ها و بعضی از هورمون‌ها از قبیل یائسگی در ابتلای افراد به سرطان‌های سینه، کبد، دهانه رحم و معده نقش موثری دارند، اظهار کرد: همچنین افرادی که رژیم غذایی نامناسب و پرچرب دارند در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند و مصرف مشروبات الکلی، اضافه وزن و کمبود فعالیت بدنی از عوامل زمینه ساز سرطان هستند.

این متخصص خون و آنکولوژی کهولت سن و سابقه‌ ابتلا به سرطان در خانواده را از عوامل غیرقابل اجتناب ابتلا به سرطان دانست و اظهار کرد: مهمترین عامل در ابتلا به سرطان، سن است به‌طوری که بیشترین سرطان‌ها در افراد بالا 65 سال اتفاق می‌افتد اما در هر سنی حتی کودکی نیز امکان ابتلا به سرطان وجود دارد. وی با اشاره به اهمیت تشخیص سرطان و توجه به علائم هشدار آن افزود: وجوده توده یا ضخیم شدن زخم در قسمتی از بدن، رشد خال جدید یا تغییرات در خال قدیم، زخمی که التیام نمی‌یابد، خشونت در صدای سرفه و بهبود نیافتن آن با گذشت زمان، ناراحتی پس از غذا خوردن، ترشحات یا خونریزی‌های غیرمنتظره و احساس ضعف و خستگی شدید می‌تواند از علائم ظهور سرطان در یک فرد باشد که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود. دکتر پارسا در مورد راه‌های پیشگیری از سرطان اظهار کرد: با حفظ وزن مناسب و جلوگیری از چاقی و تجمع چربی‌های دور کمر، محدود کردن مصرف غذاهای پرکالری، استفاده روزانه پنج نوبت از سبزیجات و میوه‌ها و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و ادامه اصول کلی پیشگیری می‌توان احتمال خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد.

وی در پایان افزود: نحوه پخت گوشت قرمز از نظر میزان خطر سرطانی که گوشت به وجود می‌آورد بسیار اهمیت دارد. سرخ کردن، کباب پز کردن، پختن با شعله آتش در حرارت بسیار بالا باعث تشکیل مواد شیمیایی روی گوشت می‌شود که امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد که در دیگر روش‌های پخت مثل آب پز و بخارپز کردن این خطر وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha