دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸
سلامت نیوز : وزیر آموزش و پرورش و معاونش دیروز برای ارائه گزارش و بیان علت آتش‌سوزی در مدرسه پیران‌شهر راهی مجلس شدند، به نظر می‌رسد گفته‌های این مقام‌های مسئول، بهارستان نشین‌ها را قانع نکرده و بالاخره آقای وزیر از نمایندگان یک کارت زرد دریافت کرد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ حمیدرضا حاجی بابایی گفت: معتقدم باید رک و پوست کنده اطلاعات این حادثه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدهم. این سخنی را که به نقل از بنده گفته شد که گفته‌ام «خبرنگاران باید ما را هم خبر می‌کردند»، رد می‌کنم، بنده با هیچ کس چنین سخنی بیان نکردم.وی افزود: مدرسه وقوع حادثه 178 دانش‌آموز دارد که 36 نفر آنان در کلاس مدرسه حادثه حضور داشتند؛ در حالی که میانگین دانش‌آموزان هر کلاس در شهر تهران 31 نفر و میانگین دانش‌آموز به کلاس در کل کشور 21 نفر است و از این نظر از دنیا وضعیت بهتری داریم.

 حرارت بچه‌ها را سوزانده نه آتش!
به گفته وی دست و صورت دانش‌آموزان حادثه دیده با آتش مستقیم نسوخته بلکه به دلیل حرارت شدیدی که در کلاس جمع شده بود این سوختگی به وجود آمده است. وزیر آموزش و پرورش افزود: این مدرسه سرایدار دارد، قبل از آغاز کلاس درس، توسط سرایدار به داخل بخاری نفتی ساخت شرکت ارج نفت ریخته می‌شود، اما همزمان این نفت به اطراف بخاری نشت می‌کند، وقتی بخاری روشن می‌شود نفت اطراف بخاری نیز برافروخته می‌شود؛ هر چند که آموزش و پرورش آموزش‌های ضمن خدمت برای مسئولان و خدمه مدارس دارد، اما در روز حادثه به این مسائل توجهی نشده است.وی تصریح کرد: معلم کلاس حادثه دیده روحیه‌ای بسیار حساس دارد؛ به همین دلیل در حین این اتفاق فورا معلم کلاس مجاور را صدا می‌کند که این معلم به همراه سرایدار برای مهار آتش به کلاس محل حادثه وارد می‌شوند. شاید اگر قبل از اینکه اقدامی برای خارج کردن بخاری از کلاس انجام می‌شد دانش‌آموزان از کلاس تخلیه می‌شدند این اتفاق نمی‌افتاد.حاجی‌بابایی تصریح کرد: دست و صورت دانش‌آموزان حادثه دیده با آتش مستقیم نسوخته است؛ بلکه به دلیل حرارت شدیدی که در کلاس جمع شده است این سوختگی به وجود آمده است. فیلم حادثه در اختیار فرهاد بشیری نماینده پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات است.وی افزود: فضل الهی این بود که حرارتی که وارد ریه دانش آموزان شده بود موجب لطمات جدی به دانش‌آموزان نشده است و به زودی این دانش‌آموزان به اجتماع باز خواهند گشت.

معلم مقصر است!
حاجی بابایی افزود: این مدرسه سرایدار نداشته است و فقط خدمتگزار داشته است. خدمتگزار مدرسه ساعت 7:15 دقیقه وارد مدرسه شده و بخاری‌ها را روشن می‌کند، دانش‌آموزان به تدریج وارد کلاس می‌شوند و معلم ساعت 7:50 وارد می‌شود. دانش‌آموزان ابتدا دود بخاری را مشاهده می‌کردند و حتی برخی از آنان از معلم می‌خواهند که از کلاس درس خارج شوند اما معلم اجازه نمی‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، نفت در کوره بخاری جمع شده بود و حتی دانش‌آموزان آن را مشاهده می‌کردند.

بخاری نفتی مقصر است!
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم تصریح کرد معلم کلاس مجاور که 33 دانش‌آموز داشت به کمک خدمتگزار مدرسه برای کمک به دانش‌آموزان محل حادثه می‌آیند و بخاری را به جلوی در کلاس منتقل می‌کنند ولی بخاری به دلیل سوختگی دست، از دست‌شان می‌افتد و نفت کف کلاس پخش می‌شود و دانش‌آموزان در کلاس محبوس می‌شوند. نفت، کف کلاس پخش می‌شود و آتش می‌گیرد اما دانش‌آموزان با کمک اهالی از کلاس خارج می‌شوند. در گزارش آتش‌نشانی، عامل آتش‌سوزی بخاری نفتی شرکت ارج گزارش شده است.

مجلس اخطار داد
لاریجانی در این هنگام با قطع سخنان رییسی، گفت: اینکه مشخص است که هنگام آتش‌سوزی عامل «بخاری» بوده است. صحبت از این است که چرا چنین اتفاقی افتاد؟همچنین یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از نحوه‌ی ارائه گزارش حادثه‌ی آتش سوزی در مدرسه پیرانشهر توسط وزیر آموزش و پرورش انتقاد کرد.جبار کوچکی‌نژاد در اخطاری مستند به اصل 8 قانون اساسی اظهار کرد: زمانی که حاجی بابایی توضیحات خود را می‌دادند اجازه‌ی حرف زدن به ما ندادید.وی افزود: آیا در گزارش آ‌قای حاجی‌بابایی اثری از مدیر این واحد آموزشی که باید در صورت بروز مشکل برای حل آن تدبیر کند دیده می‌شد؟ آیا مدرسه‌ای با 180 دانش آموز مدیر ندارد؟نماینده‌ی مردم رشت در مجلس نیز گفت: اگر مدیر در این واحد آموزشی حضور داشت شاید می‌توانست تدبیر دیگری انجام دهد.به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس، قرار است مسئولان مربوط به این حادثه در این رابطه به کمیسیون آموزش گزارش دهند و در آن زمان نظر نمایندگان نیز در مورد این حادثه شنیده می‌شود.

نماینده پیران‌شهر: شکایت می‌کنیم
در پی این حادثه آتش‌سوزی نماینده مردم پیرانشهر در مجلس، از آموزش و پرورش شکایت می‌کند. رسول خضری نیز در این باره گفت: در این خصوص در قوه قضاییه طرح دعوا می‌کنم و از آموزش و پرورش شکایت خواهم کرد تا در این خصوص، قانون تعیین تکلیف کند.: تاکنون 12 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سئوال از وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده‌اند. وی با بیان اینکه مقصر اصلی در وقوع حادثه آتش‌سوزی در روستای شین‌آباد پیرانشهر وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش باید در این مورد پاسخگو باشد.خضری با اشاره به امکانات و سیستم گرمایشی روستاهای اینچنینی در دیگر استان‌ها افزود: چگونه است که مدرسه روستایی دورافتاده‌تر از روستای شین‌آباد دارای سیستم حرارت مرکزی وجود داشته باشد، ولی مدرسه روستای شین‌آباد از بخاری نفتی برای گرم کردن کلاس درس استفاده می‌کند؟نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید برای احترام به خواسته‌های مردم در ارتباط با حفظ امنیت جانی فرزندان خود در مدارس از مردم عذرخواهی کند.

یکی از دانش‌آموزان فوت کرد
یکی از دانش‌آموزان حادثه دیده در آتش‌سوزی کلاس درس دبستان روستای «شین‌آباد» از توابع پیرانشهر، عصر دیروز بر اثر شدت جراحات فوت کرد. بر اثر حادثه آتش‌سوزی کلاس درس دبستان «انقلاب اسلامی» روستای «شین‌آباد» از توابع پیرانشهر استان آذربایجان غربی، 28 دانش‌آموزان دختر کلاس چهارم دبستانی مصدوم شدند که یکی از دانش‌آموزان به دلیل شدت جراحات فوت کرد.عباس مقتدایی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضمن اعلام این خبر، فوت این دانش‌آموز را به خانواده وی و جامعه تسلیت گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha