دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 62328

سلامت نیوز :  ارتباط مستقیمی‌ میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم و جلوگیری از مصرف روغن‌های جامد می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سعیده معانی کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: میزان بالای کلسترول بد در خون، فشارخون بالا، اضافه وزن و چاقی، از عوامل خطر بیماری‌های قلبی است که البته قابل شناسایی، کنترل و درمان است.

معانی ادامه داد: اگر دارای عوامل خطر بیماری قلبی مانند اضافه وزن، فشار خون بالا یا کلسترول بالا هستید، لازم است در برنامه غذایی روزانه خود تغییراتی را ایجاد کنید و با داشتن رژیم غذایی مناسب می توانید کلسترول خود را کاهش دهید.

وی اضافه کرد: چربی‌های ترانس (مانند روغن جامد) کلسترول خون را افزایش می‌دهند. این روغن‌ها در هنگام طبخ در اکثر رستوران‌ها و غذاهای فوری(فست فودها) استفاده می شوند . این چربی‌ها همچنین در محصولات لبنی، گوشت قرمز، چیپس، کیک‌ها هم یافت می شوند.

این کارشناس تغذیه اظهار داشت: چربی‌های غیراشباع در روغن‌های نباتی مایع و نیز روغن ماهی و روغن زیتون یافت می شوند . زمانی که این روغن ها به میزان متوسط استفاده شوند و جایگزین چربی‌های اشباع و ترانس در رژیم غذایی شوند سبب کاهش کلسترول خون می شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مواد غذایی غنی از فیبر ( مانند جو دوسر، حبوبات، سیب و گلابی) می توانند به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک کنند، گفت: روغن زیتون، مغزها و دانه‌ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب هستند که اگر به میزان متوسط استفاده شوند به کاهش سطح کلسترل بد خون کمک می کنند.

معانی تصریح کرد: میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ویتامین‌های آنتی اکسیدان (ضد سرطان)، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب متوقف کردن آسیب به دیواره رگ‌ها و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha