سلامت نیوز : مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان روبه افزایش است، عنوان کرد:‌ حدود 20 درصد کودکان و نوجوانان در مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی اکبر سیاری در نشست خبری که به مناسب برگزاری هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان در بیمارستان کودکان مفید ترتیب داده شده بود با بیان اینکه سلامتی به معنی برخورداری از رفاه کامل جسمی،‌ روانی، اجتماعی و معنوی است و تنها به معنای نبود بیماری جسمی،‌ معلولیت و ناتوانی در نظر گرفته نمی‌شود،‌ گفت:‌ برخورداری از سلامت حقی است همگانی و تمامی آحاد جامعه به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر کودکان باید از آن برخوردار شوند.

وی ادامه داد: برای بقای کودکان و ارتقای سلامت آنان بایستی از تجربیات جهانی و دستاوردهای ارزنده‌ای که طی سه دهه در کشور کسب نموده‌ایم استفاده کنیم و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را از لحاظ کمی و کیفی بهبود ببخشیم.

رییس هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان با بیان اینکه اولین مطالعه کشوری پیرامون تغذیه کودکان در سال 1374 انجام شد، عنوان کرد: مطابق این بررسی 15.5 درصد کودکان زیر 5 سال دچار کمبود وزن متوسط و شدید و 6.8 درصد آنها دچار کوتاهی قد بودند. این آمار در استان سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت را داشت وبه عدد 27.7 درصد رسیده بود.

وی افزود:‌ در مطالعه دیگری که در سال 1389 انجام شد این شاخص به ترتیب به 9.4 و 8.7 درصد رسید و کوتاهی قد نیز در استان سیستان و بلوچستان به 23 درصد کاهش یافت. طبق شاخص‌های WHO از نظر تغذیه کودکان کشور دچار شیوع پائین سوء تغدیه هستند.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با بیان اینکه مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان ونوجوانان رو به افزایش است،‌ اظهار کرد:‌ از سوی دیگر شاهد کمبود ریز مغذی‌ها نظیرآهن، روی، ویتامین A و D در میان کودکان هستیم. کمبود روی در 18.7 درصد کودکان 15 تا 23 ماهه مشاهده می‌شود و بالاترین میزان آن در منطقه جنوب و جنوب شرق کشور به 68 درصد می‌رسد.

سیادی اضافه کرد:‌ کم خونی در کودکان شش ساله حدود 18.2 درصد و کمبود آهن برا ی کودکان 15 تا 23 ماهه 33 درصد و در کودکان شش ساله 26 درصد است.

مدیر گروه اطفال دانشگاه شهید پزشکی با تاکید بر اینکه هرکودکی متولد شده بالقوه توان زندگی 70 ساله را دارد، گفت: ‌متاسفانه از 133میلیون کودکی که سالانه در دنیا متولد می‌شوند حدود 10 میلیون نفر در سال اول جان خود را از دست می‌دهند. بالاترین میزان تولد مربوط به کشورهای جهان سوم است و بالاترین میزان مرگ هم در این کشورها اتفاق می افتد و چهار میلیون نفر در دوره نوزادی جان خود را از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: ‌در کشور ما سالانه یک میلیون و400 هزار نوزاد متولد می‌شوند که 23.5 درصد آنها در بیمارستان‌ها پره‌ترم و حدود ده درصد با وزن کم متولد می‌شوند و خطر مرگ در هفت روزاول تولد در این نوزادان 24 برابر نوزادان با وزن طبیعی است.

سیادی با بیان اینکه در کشور ما حدود پنج میلیون و 600 هزار کودک زیر پنج سال و حدود هجده میلیون کودک شش تا 18 سال زندگی می‌کنند، گفت:‌ این آمار نشان دهنده این است که تقریبا یک سوم جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. البته شاخص‌های مرگ کودکان کشورمان نسبت به کشورهای جهان سوم در وضعیت بهتری قرار دارد اما با مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار عقب هستیم.

رییس هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان ضمن تاکید بر لزوم مشارکت و حمایت جدی دولت، جامعه و خانواده از طریق توانمند سازی خانواده در ابعاد اقتصادی و اجتماعی، سواد و در اولویت قرار دادن و فراهم نمودن دسترسی افراد نیازمند و مردم به این خدمات گفت: بایستی با ایجاد شرایط جدیدی در کشور از نظر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم برنامه‌های مراقبت بهداشتی و درمانی را تقویت کرد.

هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان از 22 تا 24 آذرماه سال جاری با حضورمتخصصان گروه اطفال در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha