سلامت نیوز : علی اکبر سیاری امروز در نشستی که به مناسبت برگزاری کنگره اورژانسها و بیماری‌های شایع طب کودکان در بیمارستان مفید برگزار شد افزود: کمبود روی در 18.7 درصد کودکان 15 تا 23 ماهه وجود دارد که بالاترین میزان آن در منطقه جنوب و جنوب شرق کشور بوده که به 68 درصد می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: کم خونی در کودکان 6 ساله حدود 13.2 درصد است که بدترین وضعیت در جنوب و جنوب شرق کشور در حدود 53.4 درصد متغیر است. همچنین کمبود آهن برای کودکان 15 تا 23 ماهه 33درصد و در کودکان 6 ساله 26 درصد است.

سیاری در تعریف سلامت برخورداری همگانی بین گروه‌های آسیب پذیر مانند کودکان از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی توصیف کرد و گفت: فقر و محرومیت، گرسنگی، بیکاری، فساد و تورم، بیسوادی، عقب ماندگی، محرومیت از خدمات بهداشتی و درمانی، نا امنی باعث بروز بیماری‌های نوپدید مانند ایدز و عفونتها شده است که نیازمند تعهد سیاسی عزم بین‌المللی و سرمایه‌گذاری ملی در توسعه دسترسی مردم به این خدمات است.

این فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد:‌ مراقبت از مادران و کودکان را طی سه دهه در کشور ارتقاء داده‌ایم و روی برنامه‌های مراقبت تغذیه‌ای رشد و تکامل کودکان به ویژه روی فقر، گرسنگی و سوء تغذیه کودکان توجه کرده‌ایم.

سیاری سوء‌تغذیه کودکان را عامل 54 درصد مرگ کودکان دانست و گفت: اولین مطالعه کشوری بر روی تغذیه کودکان در سال 74 نشان داد که 15.5 درصد کودکان زیر 5 سال دچار کمبود وزن متوسط و شدید بوده و 6.8 درصد آنها دچار کوتاهی قد هستند. این آمار بیشترین درصد را در سیستان و بلوچستان با 27.7 درصد نشان داده است.

وی ادامه داد: در مطالعه دیگری که در سال 89 انجام شده است شاخص کمبود وزن و کوتاهی قد به ترتیب به 9.4  و 8.7 درصد رسیده است و در سیستان و بلوچستان به 23 درصد کاهش یافته است.

سیاری گفت: این آمارها نشانگر بی‌عدالتی تغذیه‌ای در کشور است و طبق شاخص‌هایی که در سازمان بهداشت جهانی از نظر وضعیت تغذیه‌ کودکان کشور ما اعلام کرده شیوع پایین سوء تغذیه را شاهد هستیم.

این متخصص کودکان تصریح کرد: متأسفانه از 132 میلیون کودکی که سالانه در دنیا متولد می‌شود 10 میلیون نفر در سال اول تولد فوت می‌کند. در کشور ما سالانه یک میلیون و 400هزار نوزاد متولد می‌شود که 23.5 درصد آنها در بیمارستانها بستری شده و حدود 10درصد با وزن کم متولد می‌شوند.

سیاری گفت: کمبود وزن در خانواده‌های فقیر، کم سواد و محروم از لحاظ بهداشتی و درمانی بیشتر است. حدود 21هزار نوزاد در سال در کشور فوت می‌کند که آخرین گزارش مرگ نوزادان 15 نفر در یک هزار تولد زنده گزارش شده است.

مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بشتی گفت: مرگ کودکان زیر یک سال کشور 18 در یک هزار تولد زنده است که متوسط جهانی این شاخص 49 است. در کشور ما حدود 5 میلیون و 600 هزار کودک زیر 5 سال و یک میلیون و 800 هزار کودک 6 تا 18 سال زندگی می‌کند و تقریباً یک سوم جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهد. شاخص مرگ کودکان در ایران نسبت به کشورهای جهان سوم خوب است اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته خیلی عقب هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha