سلامت نیوز :  رضا شیاری در نشست خبری که به مناسبت کنگره اورژانسها و بیماریهای شایع طب کودکان در بیمارستان مفید برگزار شد،افزود: بیماری کاوازاکی در بین کودکان ایرانی بسیار شایع است هفته‌ای 3 تا 4 بیماری به دلیل ابتلا به این بیماری بستری می‌شود. این بیماری عروق قلبی را درگیر می‌کند و چنانچه درمان نشود عروق کرونر قلب آسیب می‌بیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: علت این بیماری نامشخص است و عفونت ویروسی در فصول سرد باعث تغییراتی در سیستم ایمنی می‌شود. درمان این بیماری گاهی امکانپذیر است و گاهی 2 تا 4 هفته اول قابل درمان است.

شیاری، شایع‌ترین علائم این بیماری را تب بالای 40 درجه عنوان کرد و گفت: چنانچه تب کودک علی‌رغم مصرف داروهای استامینوفن و بروفن کم نشده و طولانی شود و با قرمزی چشم‌ها، ورم اندام‌ها، قرمزی و تورم لب و زبان، تغییرات پوستی در اندام‌ها و اطراف مقعد همراه باشد، کودک به این بیماری مبتلا شده است.

وی ابتلا به این بیماری را در کودکان زیر 5 سال شایع دانست و گفت: البته چنانچه کودکان زیر یک سال و بالای 5 سال به آن مبتلا شوند عوارض آن شدیدتر می‌شود.

این متخصص کودکان از بیماری هنوخ به عنوان دیگر بیماری خطرناک و شایع در کودکان یاد کرد و گفت: ‌این بیماری با التهاب عروق و روماتیسم رگ همراه است و دل‌درد، تورم و قرمزی اندام‌ها از علائم آن است.

وی گفت: این بیماری سیستم ایمنی را مختل می‌کند و در 90 درصد موارد با استراحت و تنظیم رژیم غذایی بهبود می‌یابد اما در 10 درصد خطرناک و جدی است.

وی گفت: عارضه جدی این بیماری ملتهب شدن رگ است که باعث خونریزی معده، ریه، روده، خونریزی‌های مغزی شده و کلیه را درگیر می‌کند. در این بیماری مداخله دارویی برای پیشگیری در هنگام بستری انجام می‌شود.

شیاری گفت: متأسفانه این بیماری کلیه را درگیر می‌کند اما علائم این درگیری با تأخیر آشکار می‌شود در مراحل اولیه درگیری به صورت پوستی، شکمی و موضعی خود را نشان می دهد اما 3 تا 7 سال بعد به شکل بیماری کلیوی بروز می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha