سلامت نیوز : فرید ایمان‌زاده در نشستی که به مناسب برگزاری کنگره اورژانس‌ها و بیماریهای شایع طب کودکان برگزار شد، افزود: در حوزه بیماریهای عفونی و تزریق واکسن و تامین آب آشامیدنی سالم توانسته‌ایم بسیاری از موارد را کنترل کنیم. اما در بیماریهای ریوی و گوارشی که مربوط به آلرژی است متأسفانه نتوانسته‌ایم کار چندانی بکنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: آلرژی باعث 4 بیماری اصلی گوارشی مانند دردهای شکمی، اسهال، یبوست و ریفلاکس می‌شود که مصرف بالای چیپس و پفک در کشور به همان نسبت بیماریهای آلرژی گوارش را افزایش داده است.

ایمان‌زاده تصریح کرد: در جوامع پیشرفته بیماریهای عفونی در کودکان شایع‌تر است اما در ایران حوادث بیشترین بار بیماری را در کودکان دارد. در هفته 2 تا 3 کودک به دلیل مصرف مواد سوزاننده مانند مواد شوینده و ضدعفونی کننده به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی گفت: این کودکان به دلیل بی‌احتیاطی والدین دچار تنگی نفس شدید شده و حتی کارشان به جراحی کشیده می‌شود که متأسفانه در این موارد مری و معده آنها به شدت صدمه دیده و دیگر به حالت قبلی برنمی‌گردد.

این فوق تخصص گوارش کودکان گفت: مصرف داروهای والدین توسط کودکان از دیگر صدمات جبران‌ناپذیر است و همچنین تصادفات و سقوط از بلندی از دیگر موارد مشکل‌آفرین در این حوزه است.

ایمان‌زاده در خصوص تولید واکسن‌های ضروری در کشور افزود: قرار است قطره فلج اطفال به صورت تزریقی داده شود و هم اکنون واکسن آنفلوانزای معمولی، هموفیلوس آنفلوانزا و آبله مرغان در کشور موجود است اما هر کشوری بر طبق نیاز خود، نوع تغذیه، محیط و ژنتیک واکسن تولید می‌کند با این وجود واکسن‌ها در حال حاضر برای جلوگیری از بیماریها کافی است.

دبیر علمی کنگره اورژانس‌ها و بیماریهای شایع طب کودکان افزود: 150 مقاله  به کنگره ارسال شده که از این بین 50 مقاله برای سخنرانی انتخاب شده است و ظرف 3 روز و در 15 پانل، 15 پوستر و 3 کارگاه ارائه می‌شود.

ایمان زاده اظهار کرد: ۳ کارگاه در حوزه فرآورده‌های خونی و عوارض آن، تکامل کودکان و نحوه برخورد با عفونت‌های مکرر در کودکان برگزار می‌شود که 13 امتیاز بازآموزی مداوم داشته و 7.5 امتیاز مربوط به کارگاه‌هاست.

این فوق تخصص گوارش کودکان گفت: اختلال‌های اضطرابی، کم‌خونی، عفونت‌های شکمی، روماتیسم، اختلال اکسیژن‌رسانی، وجود خون در ادرار، اورژانس‌های جراحی، پیشگیری و مصرف منطقی دارو، بلوغ زودرس، اورژانس قلبی و تروما از مباحثی است که طی این کنگره بحث می‌شود.

کنگره اورژانس‌ها و بیماریهای شایع طب کودکان 22 تا 24 آذر در تالار ابن‌سینا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha