سلامت نیوز : معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 15 سال است حوضه آبریز دریاچه ارومیه با خشکسالی روبه رو بوده که دراین مدت با 24 میلیارد متر مکعب کسری آب مواجه شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ اصغر محمدی فاضل افزود: میزان آب مورد نیاز دریاچه ارومیه سالانه 1 /3 دهم میلیارد متر مکعب در نظر گرفته شده، با این وضعیت دریاچه، اگر سالانه پنج میلیارد مترمکعب هم آب وارد این حوضه شود، چند سال زمان می‌برد تا دریاچه به حیات عادی خود برگردد.

معاون رییس سازمان حفاظت محیط زیست به بارندگی‌های اخیر در کشور اشاره کرد و توضیح داد: این میزان بارندگی برای مساحت پنج هزار کیلومتری دریاچه ارومیه چندان چشمگیر نیست اما به نظر می‌رسد حداقل ارتفاع آب تا 10 سانتی متر بالاتر آمده باشد.

فاضل تاکید کرد: در مدت 15 سال خشکسالی که دریاچه ارومیه با آن روبه رو بوده است، میزان آب دریافتی مورد نیاز آن بسیار کاهش یافته به گونه‌ای که با کمبود 24 میلیارد متر مکعبی مواجه شده و این در حالی است که تولیدات کشاورزی در منطقه 8 برابر شده، صنعت توسعه یافته و سکونتگاه‌ها افزایش یافته‌اند، با این روند مشخص است که سهم مورد نیاز دریاچه به آن نمی‌رسد.

فاضل گفت: نظر کارشناسی این است که فرایند احیای دریاچه ارومیه یک فرایند 50 ساله است مگر اینکه معجزه‌ای رخ دهد. بنابراین اگر هر اقدامی که سبب کند شدن و یا برگرداندن شیب تند سقوط دریاچه ارومیه شود کار مثبتی است، حال مهم نیست که این کار توسط طبیعت و یا سازمان‌ها و نهادهای مرتبط انجام شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی رییس سازمان حفاظت محیط زیست به شور شدن آب‌های زیر زمینی در حوضه دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و افزود: حوضه‌های آبریز زیرزمینی اطراف دریاچه ارومیه در حال شور شدن است، در بازدید میدانی که از منطقه داشتم یک چاه آب عمیق حدود 30 متر افت آب داشت.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هرچند همچنان کشاورزی در آن منطقه رواج دارد اما بالا بودن میزان شوری آب (EC) نشان می‌دهد که سفره‌های زیر زمینی به سمت شور شدن پیش می‌روند.

به گفته وی، گزارش‌های زیادی در مورد شور شدن چاه‌های آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه دریافت کرده‌ایم.

فاضل همچنین به عملکرد وزارت نیرو در تامین حق آبه مورد نیاز دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: اینکه وزارت نیرو به تعهدات خود در مقابل تامین حق آبه‌ها عمل نکرده و یا نتوانسته عمل کند، دو موضوع جداگانه است.

معاون رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: اکنون ما عملکرد وزارت نیرو را در مقابل دریاچه ارومیه مثبت ارزیابی می‌کنیم، اینکه وزیر نیرو پیشتر اعلام کرد تمام مطالعات و ساخت و ساز سدها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه متوقف می‌شود جای تشکر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha