سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6237

غالبا به سیگاریها گفته می‌شود بهترین راه ترك داشتن داشتن برنامه‌ریزی قبلی است. اما آیا این توصیه نتیجه معكوس نخواهد داشت؟

به گزارش پایگاه اینترنتی هلث دی نیوز از سیدنی، محققان برای یافتن پاسخ این سوال تحقیقی را انجام دادند كه نتایج آن نشان داد سیگاریهایی كه به طور خودانگیخته و بدون برنامه‌ریزی قبلی اقدام به ترك می‌كنند در مقایسه با كسانی كه با برنامه‌ریزی قبلی اقدام به كنار گذاشتن سیگار می‌كنند شانس موفقیت بیشتری دارند.

نتایج این مطالعه كه در مجله "بریتیش مدیكال ژورنال " منتشر شده است رهنمودهای سنتی ترك سیگار را رد می‌كند.

دكتر مایكل سیگل استاد علوم رفتاری و اجتماعی دانشگاه بوستون كه سیاستهای كنترل سیگار و استعمال دخانیات را بررسی كرده است این یافته‌ها را بااهمیت خواند.

او می‌گوید ترك سیگار با برنامه ریزی قبلی بطور تدریجی انجام می‌شود و سطح انگیزه احتمالا پایین‌تر است. اما تلاشهای ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی قبلی احتمالا بازتاب فشار زیاد است كه انگیزه بسیار زیادی برای ترك ایجاد می‌كند. از این رو این تلاشها موفق‌ترند.

رابرت وست و تاج سوهال نویسندگان این تحقیق ، تلاش برای ترك بدون برنامه ریزی را به "فرضیه فاجعه" در ریاضیات تشبیه می‌كنند. براساس این فرضیه هنگامی كه فشار زیاد می‌شود حتی محركهای كوچك هم می‌تواند به تغییرات ناگهانی و چشمگیر در عمل بینجامد. در طبیعت این نیروها به وقوع یك بهمن منجر می‌شود. در یك فرد سیگاری نیز بیزاری از این عادت فشارهایی وارد می‌كند كه درنهایت به اتخاذ یك تصمیم آنی برای ترك منجر می‌شود.

این مطالعه بر ضرورت ایجاد انگیزه در سیگاریها برای ترك اشاره دارد.

به گفته این محققان تاكیدهای بیش از حدی بر كمكهای دارویی برای كمك به ترك سیگار شده است. اگر بتوان انگیزه كافی در فرد سیگاری ایجاد كرد ، این افراد موفق به ترك می‌شوند.

توماس گلین مدیر روندها و علوم سرطان و مدیر برنامه‌های بین‌المللی توتون در انجمن سرطان آمریكا این تحقیق را جالب توصیف كرد.

گلین می‌گوید این تحقیق ما را ملزم می‌كند به عقب برگردیم و شیوه‌های مختلف تصمیم‌گیری در افراد را بررسی كنیم. اما تا قبل از انجام مطالعات بیشتر، انجمن سرطان توصیه ترك سیگار را بازنگری نخواهد كرد.

محققان در این مطالعه اطلاعات مربوط به ‪ ۹۱۸‬سیگاری را كه دستكم یك بار اقدام به ترك كرده بودند را با تجربه ‪ ۹۹۶‬سیگاری كه موفق به ترك شده بودند مقایسه كردند. حدود نیمی از سیگاریها (‪ ۴۸/۶‬درصد) گفتند آخرین تلاش آنها برای ترك بدون برنامه‌ریزی قبلی بوده است. این نتایج نشان داد احتمال موفقیت تلاشهای خودانگیخته دستكم به مدت شش ماه بیشتر است.

در واقع شانس ترك موفق به مدت دستكم شش ماه برای كسانی كه بدون برنامه ریزی قبلی تلاش می‌كنند بیشتر از كسانی است كه با برنامه‌ریزی قبلی سعی می‌كنند سیگار را كنار بگذارند.

در عمل نگرانی در مورد سلامتی و هزینه‌های سیگار مهمترین عوامل ترك سیگار است.

محققان دریافتند نگرانی در مورد مشكلات آینده سلامتی یا مشكلات كنونی سلامتی ، توصیه یك پزشك یا بارداری در برخی عامل اقدام به ترك است.

در برخی نیز هزینه بالا، محدودیتهای استعمال دخانیات یا فشار خانواده و دوستان افراد را به كنار گذاشتن سیگار ترغیب می‌كند.

مهمترین نكته این است كه سیگاریها باید بدانند اگر ترك سیگار برای آنها سخت است می‌توانند با چسب‌های نیكوتین یا سایر داروها یا مشاوره خود را یاری رسانند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha