دانشمندان با پرورش موش‌هایی كه قابلیت تولید سلولهای كبدی انسانی را دارند، به پیشرفتی در علم دست یافته‌اند كه می‌تواند به شناخت بیماری‌های كبدی و تهیه و آزمایش داروهای جدید در درمان این بیماریها كمك كند.

به گزارش گاردین، "ماركوس گرومپ" متخصص ژنتیك از دانشكده پزشكی علوم و سلامت "اورگون" و مجری این تحقیقات گفت، در صورتی كه استفاده از این شیوه جدید، آسان و در دسترس شود، نحوه آزمایش داروها متحول خواهد شد.

كبد بیشتر مواد شیمیایی از جمله داروهایی كه وارد بدن می‌شود را تجزیه می‌كند. تمامی داروهای جدید باید عوارض آنها بر این عضو از بدن، مورد آزمایش قرار گیرند.

پروفسور گرومپ افزود: از آنجا كه مواد شیمیایی در كبد به مواد شیمیایی دیگری تبدیل می‌شوند، نمی‌توان پیش بینی كرد داروهای ساخته شده در كبد به چه شكلی تغییر خواهند كرد.

غالبا این داروها نیستند كه سمی هستند، بلكه سوخت و ساز آنها سمی است. با فناوری‌های موجود نظیر الگوهای رایانه‌ای نمی‌توان تبدیل داروها را پیش بینی كرد و باید بطور عینی آنچه را كه در كبد با ورود داروها روی می‌دهد، مشاهده نمود.

سلولهای كبدی سایر حیوانات اغلب تصویر كاملی از نحوه تجزیه داروها ارایه نمی‌دهند چرا كه این فرایندها خاص گونه‌های مختلف است.

می‌توان از كبدهای پیوندی ، سلولهای كبدی انسان را برای آزمایش تهیه كرد، اما این منبع كمیاب و غیر قابل پیش بینی است. دانشمندان اغلب برای این كار غالبا از نمونه‌های بدست آمده از بدن اجساد استفاده می‌كنند.

بر اساس این تحقیق، عملكرد سلولهای كبد انسان كه در موش تولید شده است نظیر عملكرد این سلولها در بدن انسان است و همان فاكتورهای خونی و پروتئین‌ها را تولید می‌كند.

محققان بر این عقیده‌اند، از سلولهای موش می‌توان برای آزمایش داروهای جدید درمان بیمارهای عفونی كبدی مانند هپاتیت سی و مالاریا بهره برد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha