سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6239

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی خونساز موجود در خون بندناف با توجه به توانایی تمایز به سایر سلولها می‌توانند افق جدیدی در درمان بیماریهای مختلف را در آینده‌ای نه چندان دور ایجاد كنند.

استعدادهای بالقوه جدیدی كه برای درمان با سلولهای بنیادی به وجود آمده شامل صدمات نخاعی، دیابت، بیماریهای قلبی، پاركینسون، آلزایمر، لوپوس، ایدز و بیماری ام.اس است.

مشخص شده سلول‌های بنیادی موجود در خون "بندناف" در درمان انواع سرطانها، بیماریهای ژنتیك، اختلالات خونی و نقص سیستم ایمنی كاربرد دارند.

از آنجا كه سلولهای بنیادی خون بندناف راحت‌تر توسط سیستم ایمنی بیمار قبول می‌شوند، مشكل رد پیوند نیز كمتر ایجاد می‌شود.

خون بندناف یا "خون جفتی" ،خونی است كه در جنین در حال تكوین داخل رحم جریان دارد اما متاسفانه این خون كه غنی از سلولهای بنیادی است به عنوان یك زباله بیولوژیك دور ریخته می‌شود.

این در حالیست كه سلول‌های موجود در این خون دورریز بسیار پرتوان و نامیرا هستند و با تزریق و جایگزینی آنها در مناطقی كه بصورت جدی آسیب دیده‌اند بهبودی كامل حاصل می‌شود.


* بانك خون بندناف
حفظ و نگهداری سلول‌های بنیادی خون بندناف برای استفاده احتمالی در آینده انتخابی است كه امروزه تعداد زیادی از پدران و مادران در سراسر جهان به عنوان پشتوانه‌ای برای فرزندان خود در آینده مورد توجه قرار می‌دهند.

در ایران نیز بانك خون بندناف توسط پژوهشكده رویان با هدف تامین سلول‌های بنیادی جهت كاربردهای درمانی چند سالی است كه فعالیت خود را آغاز كرده است.

در این بانك والدینی كه در انتظار تولد نوزاد هستند با مراجعه به این بانك و تشكیل پرونده می‌توانند محتوای خون بندناف و جفت را در این بانك نگهداری كنند.

دكتر "مرضیه ابراهیمی" مدیرفنی بانك خون بندفاف رویان گفت تحقیقات نشان داده است خون بندناف علاوه بر درمان بیماریها و سرطانهای خونی در درمان بیماریهای غیرخونی از جمله سكته‌های مغزی و آسیب‌های نخاعی كاربرد دارد.

روزانه در كل كشور دهها هزار نمونه از خون‌های بندناف دور ریخته می‌شود كه آینده‌نگری و كاربردی شدن نتایج تحقیقات مرتبط با توانایی‌های سلول‌های بنیادی خون بندناف حكم می‌كند این نمونه‌های غنی دورریز را در بانك‌های عمومی خون بندناف ذخیره كرد.

هم اكنون آنچه در ایران به عنوان بانك خون بندناف فعالیت دارد، بانك خون بندناف خصوصی است كه والدین صرفا برای فرزندان خود اقدام به نگهداری خون بندناف می‌كنند و امكان مصرف برای سایرین وجود ندارد.

دكتر ابراهیمی گفت والدین با تشكیل پرونده در این بانك، وسایلی از جمله كیسه‌خون، سوزن مخصوص كشیدن خون، بروشورها و سی‌دی‌های آموزشی در این خصوص را می‌گیرند و در زمان تولد نوزاد، خون بندناف توسط پزشك درون این كیسه مخصوص ریخته می‌شود.

وی افزود بعد از اینكه خون بندناف گرفته شد آزمایشهای لازم از نظر ویروسی روی آن صورت می‌گیرد و روند فریز كردن خون و انتقال آن به تانكهای نیتروژن انجام می‌گیرد.

خون بندناف و جفت تا قبل از این دور ریخته می‌شد و یا اینكه بیشتر در كارهای تحقیقاتی از آن استفاده می‌شد اما بعد مشخص شد كه این خون منبع بسیار خوبی از سلول‌های بنیادی است.

وی در خصوص نحوه فعالیت بانك خون بند ناف گفت بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا می‌شود و در این زمان توسط یك سوزن خون از بندناف و جفت جمع آوری و به كیسه‌های خون منتقل می‌شود.

این فرایند غیر تهاجمی و بدون درد است و برخلاف جمع‌آوری مرسوم مغز استخوان كه مستلزم بیهوشی عمومی است، معمولا در عرض سه دقیقه توسط ماما و یا پزشك متخصص انجام می‌شود.

نحوه كار این بانك به این صورت است كه این خون‌ها به صورت جداگانه برای هر شخص منجمد می‌شود تا در صورت نیاز در آینده برای درمان یك سری از بیماریها مورد استفاده قرار گیرد.

این خون برای خود نوزاد در بزرگسالی چنانچه مبتلا به بیماریهایی نظیر انواع سرطانهای خون شود به راحتی قابل استفاده است.

علاوه بر این این خون می‌تواند برای خواهر و برادر و پدر و مادر و حتی اقوام نزدیك نوزادی كه خون بند ناف او گرفته شده است چنانچه ‪ HLA‬خون آنها تا حدودی با هم همخوانی داشته باشد و در صورت اجازه صاحب خون مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha