سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳

استخر فرهنگیان مهم‌تر است یا جان دانش‌آموزان؟ وقتی مدارس ما چنین وضعیتی دارند که با وجود گازکشی در شهرها همچنان از بخاری‌های نفتی استفاده می‌شود، آیا ساخت استخر واجب است؟

استیضاح حاجی بابایی قوت گرفت

سلامت نیوز : احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس جدی شد. پس از جلسه روز یك‌شنبه اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر آموزش و پرورش و شنیدن سخنان وزیر و معاونان وی درخصوص حادثه آتش سوزی در مدرسه انقلاب اسلامی روستای شین آباد نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر قانع نشدند و تصمیم به استیضاح حاجی‌بابایی گرفتند. عبدالوحید فیاضی، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جدیت برخی از نمایندگان برای استیضاح حاجی بابایی گفت: هدف از استیضاح وزیر این است كه از وی درباره اداره وزارت‌خانه آموزش و پرورش و مشكلات عدیده آن بازخواست شود. به گفته وی، به رغم توضیحات وزیر درخصوص حادثه آتش‌سوزی در صحن مجلس و كمیسیون آموزش، اظهارات حاجی بابایی برای نمایندگان قانع كننده نبود چون مشكل عمده این است كه آقای وزیر وقوع این اتفاقات را طبیعی می‌‌داند و تقصیری را بر گردن نمی گیرد و در حالی که حاجی‌بابایی از نبود اعتبارات برای تجهیز مدارس صحبت می‌كند اما شاهد ساخت ده‌ها استخر در استان‌ها برای فرهنگیان هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ فیاضی گفت: سوال این است؛ استخر فرهنگیان مهم‌تر است یا جان دانش‌آموزان؟ وقتی مدارس ما چنین وضعیتی دارند که با وجود گازکشی در شهرها همچنان از بخاری‌های نفتی استفاده می‌شود، آیا ساخت استخر واجب است؟ وزیر در این جلسه حرفش این بود که مجلس اعتبار درنظر بگیرد ما هم مشکلات اینچنینی را رفع می‌كنیم. تنها قول حاجی‌بابایی پرداخت هزینه‌های درمانی و جراحی‌های پلاستیک دانش‌آموزان آسیب دیده بود. ما هم تاکید کردیم این قول دادن‌ها 2ماه دیگر فراموش نشود زیرا درمان این دانش‌آموزان نیازمند چندین مرحله جراحی است.نماینده نور و محمودآباد اظهار کرد: درست است که وزیر از نبود اعتبارات صحبت می‌كند و این بخشی از مشکل است اما نمایندگان مجلس معتقدند که همه مشکلات به بودجه برنمی‌گردد بلکه برخی از سوء‌تدبیرها در اداره آموزش و پرورش است.وی ادامه داد: در آموزش و پرورش شاهد اسراف هستیم و اقداماتی می‌شود که همه نشان از مدیریت نادرست این حوزه دارد.

فیاضی گفت: مدرسه شین آباد در دو نوبت صبح و عصر 360 دانش‌آموز را در خود جای می‌‌دهد، چگونه است که هیچ تدبیری برای سیستم گرمایی مرکزی این مدرسه نشده است؟ البته شرکت گاز اعلام کرده که نوع ساخت و ساز مدرسه غیراستاندارد بوده و امکان گازکشی نبوده است که همین موضوع هم قابل تامل است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه طرح استیضاح حاجی بابایی به‌دنبال ضعف‌های مدیریتی وی در مجلس مطرح است، گفت: پیش از بروز مشکلات اخیر هم طرح استیضاح وزیر تهیه شده بود که به دلیل شرایط کشور به کناری گذاشته شد، اما شرایط اخیر مجددا نمایندگان را به فکر استیضاح وزیر انداخت.

وی ادامه داد: مشکلات آموزشی هم بحث دیگری است که از محورهای استیضاح است. سند تحول بنیادین به طور صحیح اجرا نمی‌شود و پایه ششم ابتدایی که نیاز به کار کارشناسی زیادی داشته با مشکلاتی همراه است به طوری که ساعت آموزشی با توجه به حجم کتب درسی کم است و کتاب‌های این مقطع دقیق و کارشناسی شده نیست.نماینده نور و محمود‌آباد گفت: آموزش و پرورش هم‌اکنون از اضافه‌کار معلمان و مدیران کم کرده و بودجه‌ای برای مدارس شبانه‌روزی اختصاص نمی‌‌دهد و این مدارس مجبور به خودداری از پذیرش دانش‌آموزان شده‌اند.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز از تلاش ۱۵نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این تعداد از نمایندگان که قسم یاد کردند تا پایان، پای استیضاح باقی بمانند امروز موضوع استیضاح حاجی بابایی را نهایی می‌کنند. نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان و جاجرم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروز (سه‌شنبه) قرار است نشستی با حضور ۱۵ نفر از نمایندگانی که برای استیضاح وزیر قسم یاد کردند، برگزار شود تا با مرور دوباره متن استیضاح وزیر آموزش وپرورش، آن را نهایی کرده و به هیات رئیسه مجلس تحویل دهند.وی تصریح کرد: نابسامانی‌های موجود در آموزش وپرورش، اجرای عجولانه طرح ۳ - -۳ ۶، کمبود معلم دوره ابتدایی و مازاد آنان در مقطع راهنمایی، از جمله دلایل استیضاح وزیر آموزش وپرورش است.ثروتی، وضعیت نامعلوم استخدام معلمان حق‌التدریسی و جذب تعدادی از نیروهایی که بدون آزمون در آموزش وپرورش مشغول به کار هستند را از دیگر علل استیضاح حاجی‌بابایی برشمرد وتاکید کرد: کمبودهای موجود در آموزش وپرورش، افزایش بازماندگان از تحصیل و همچنین حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان بروجنی و آتش‌سوزی مدرسه‌ای در پیرانشهر، دست به دست هم داد تا موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش جدی شود.

اهدای بخاری نفتی به وزیر

اعتراض به كم‌كاری‌ها در وزارت آموزش‌و‌پرورش تنها به نمایندگان منتهی نمی‌شود. تعدادی از اعضای جنبش عدالتخواه دانشجویی در اعتراض به بی‌عدالتی در بهره‌مندی از امكانات آموزشی تصمیم گرفته‌اند تا امروز یك بخاری نفتی به وزیر آموزش و پرورش اهدا كنند. آنها به حاجی‌بابایی توصیه كرده‌اند كه اتاق كارش را با بخاری نفتی گرم كند تا از این به بعد طعم كمبود امكانات در مناطق محروم را بهتر بچشد.

سه دانش‌آموز با كمك دستگاه زنده‌اند

وضعیت جسمانی سه دانش‌آموز دیگر مدرسه انقلاب اسلامی مناسب نیست و این كودكان با كمك دستگاه تنفس مصنوعی زنده هستند.

روز گذشته بود كه به‌رغم تاكید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر وضعیت مناسب دانش‌آموزان حادثه دیده و سرود خواندن و ورزش كردن آنها در مقابل وزیر، خبر فوت سیلان یگانه دانش‌آموزی كه دچار 45درصد سوختگی شده بود جامعه را در بهت فرو برد. افكار عمومی نمی‌دانست سخنان وزیر آموزش و پرورش را قبول كنند كه با قاطعیت از سلامت حال دانش‌آموزان سخن می‌گفت یا خبر فوت دختر 10ساله را. اما تایید خبر توسط نمایندگان كمیسیون آموزش مجلس جای هیچ شبهه‌ای را باقی نمی‌گذاشت. سیلان یگانه، دختر 10 ساله به‌رغم تمام تلاش پزشكان برای بهبود وضعیتش نتوانست بر مرگ غلبه كند و سرانجام دار فانی را وداع گفت.رسول خضری نماینده مردم سردشت نیز با اشاره به این نكته كه 15دانش‌آموز به‌دلیل وضعیت بد جسمانی‌شان به بیمارستان سینای تبریز منتقل شدند گفت: با مرگ سیلان یگانه، هم‌اکنون 14 دانش‌آموز در بیمارستان سینا هستند که حال سه نفر از آنها بسیار وخیم است كه تا سه، چهار روز آینده تکلیف این سه دانش‌آموز هم مشخص می‌شود و تنها از ملت ایران می‌خواهیم که برای این دانش‌آموزان مظلوم دعا کنند.

پرداخت تمام هزینه‌ها توسط دولت

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نیز گفت: تمام امکانات درمانی و تجهیزات لازم برای مداوای این دانش‌آموزان موجود است و طبق دستور ویژه وزیر بهداشت برای پیگیری درمان هیچ هزینه‌ای از بیماران اخذ نمی‌شود. سجاد رضوی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات ما از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و تبریز از مجموع دانش‌آموزانی که در حادثه آتش سوزی مدرسه روستای شین‌آباد پیرانشهر دچار حادثه شدند، متاسفانه یک نفر فوت کرد، 12 نفر برای ادامه درمان به تبریز اعزام شدند و بقیه در بیمارستانی در ارومیه تحت درمان هستند البته چند نفر آنها نیز ترخیص شده‌اند. وی گفت: وزیر بهداشت برای پیگیری دقیق درمان این دانش‌آموزان به مسئولان ذی‌ربط در وزارت بهداشت دستور ویژه داده است و در صورت نیاز به اعزام به تهران یا هر جای دنیا اقدامات لازم انجام می‌شود اما بر اساس اطلاعات فعلی نیازی به اعزام آنان به هیچ جای دیگری نیست و همه امکانات درمانی، تجهیزات و تیم پزشکی در ارومیه و تبریز مستقر هستند. مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس دستور وزیر بهداشت ریالی هزینه بابت درمان این دانش‌آموزان اخذ نمی‌شود و وزارت بهداشت همه هزینه درمان آنها را در این مرحله می‌پردازد البته امیدواریم مسئولان دولت یا ارگانهای دولتی بعداً این هزینه را به وزارت بهداشت بپردازند.وی تاکید کرد:‌ هیچ کمبودی از نظر امکانات و تیم پزشکی برای مداوای این دانش‌آموزان وجود ندارد.

پیشنهاد اعزام دانش‌آموزان به خارج

وزیر آموزش و پرورش نیز كه گویی فراموش كرده بود روز یك‌شنبه در صحن علنی مجلس از سلامت دانش‌آموزان سخن گفته و حال آنها را خوب توصیف كرده روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: با متخصصان تبریز و ارومیه صحبت و مشورت کردیم و گفتیم هرجا که نیاز است، حتی خارج از کشور، دانش‌آموزان را ببریم. به گفته وی، در مجلس هم مقرر شد تیمی از پزشکان متخصص مسئولیت درمان این دانش‌آموزان را تا سلامت کامل آنها برعهده گیرند. وی در خصوص حادثه پیرانشهر و عدم جذب اعتبارات نوسازی پیرانشهر اظهار داشت: 273 میلیارد تومان بودجه‌های عمرانی استانی و ملی آذربایجان غربی بوده که 14میلیون تومان برگشت خورده است.

با این حساب برگشت ما در بحث عمرانی در کشور صفر است. حاجی‌بابایی با تاکید بر اینکه 100 هزار مدرسه در کشور وجود دارد، گفت: نظارت‌ها ادامه دارد و در میان پیگیری‌ها، یک مورد تاسفبار هم پیش می‌آید. وی درخصوص اشتغال این کودکان آسیب دیده در آینده نیز بیان کرد: باید روند اداری در آینده انجام شود اما آنچه مسلم است هر کاری که لازم باشد، انجام می‌پذیرد.

اگر نیاز باشد، استعفا می‌دهم

وزیر آموزش و پرورش درخصوص موضوع درخواست «استعفا» که توسط برخی نمایندگان و رسانه‌ها مطرح شده بود، گفت: هر وقت بررسی کنم و ببینم که نیاز است، این کار را می‌کنم؛ من هیچ‌وقت برای مسئولیت ندویدم. وی افزود: هر کسی که در جامعه مسئول شود، نگاه‌های گوناگون درباره او بیان می‌شود؛ مسئولیت همین است و پاسخگویی در آن دنیا هم سخت‌تر است. وی در پاسخ به این پرسش که «اگر بخواهید استعفا دهید چه زمانی استعفا خواهید داد؟»، گفت: هر وقت که بررسی کنم و ببینم نیاز است، این کار را می‌کنم؛ من هیچ‌وقت برای مسئولیت ندویدم و اگر جمع‌بندی این باشد که یک روز هم مسئول نباشم، حاضرم؛ برای مسئولیت شوق ندارم اما برای خدمت‌گزاری شوق دارم. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «اگر جای خانواده‌های مصدومان بودید آیا می‌خواستید که وزیر استعفا دهد؟»، تنها به جمله «خیلی ممنون» اکتفا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha