سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 62395

برخی از شهرک‌های صنعتی با وجود فعالیت چندین و چند ساله و بهره‌گیری از محیط پاکدشت برای سودآوری خود، هنوز به طور کامل مسائل محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند.

صنعت به بهای سلامت مردم
سلامت نیوز : شهرستان پاکدشت یکی از قطب‌های صنعتی استان تهران است. این موقعیت به‌ویژه با وجود 50 واحد و کارخانه آسفالت، شن و ماسه در این منطقه تثبیت می‌شود. اما این واحدها با‌وجود سود سرشاری که به دلیل فعالیت‌های خود کسب می‌کنند، ضوابط و معیارهای محیط‌زیستی را کمتر رعایت کرده و مخاطراتی را برای زندگی مردم منطقه ایجاد می‌کنند. تقاضاها و درخواست‌های مردم از این واحدها و نیز سازمان‌ محیط زیست برای تضمین سلامتی و نیز رفع آلودگی محیط زیست آنان نیز کمتر به نتیجه مثبتی منتهی شده‌است. به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها حتی با وجود سود بسیاری که کسب می‌کنند، حاضر نیستند استانداردهای محیط‌زیستی را رعایت کنند.

فعالیت به بهای سلامت مردم

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازقانون ؛ مردم بارها این مشکلات را به این شرکت‌ها و مسئولان منتقل کرده‌اند. اما هر بار با وعده و وعید از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی کرده‌اند. این شر کت‌ها حاضر نیستند از بخش کوچکی از سود خود دست کشیده و زندگی مردم منطقه را نیز در نظر بگیرند، مردمی که باید آلودگی‌ها را تحمل کنند و شرکت‌های صنعتی سود خود را ببرند. از این رو به نظر می‌رسد ضروری است تا اقدامات ویژه‌ای برای حل مشکل محیط زیست منطقه صورت بگیرد زیرا تعداد این واحدها کم نیست و غفلت از فعالیت‌‌‌های آنان می‌تواند به سلامت شهروندان آسیب جدی بزند. البته سا‌زمان‌ محیط زیست پاکدشت اقدامات قابل‌توجهی برای کنترل و رفع آلودگی‌ها به‌ویژه در مواقع بحران انجام داد‌ه‌ است اما این فعالیت‌ها کافی نبوده و نتوانسته ‌است به طور کلی مشکلات محیط زیستی بخش‌هایی از شهرستان را به حداقل برساند.

موضوعی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد، همکاری شهرک‌های صنعتی با این اداره ناظر بر محیط زیست است. اما گاهی مشاهده می‌شود که برخی از شهرک‌های صنعتی این منطقه با وجود فعالیت چندین و چند ساله و بهره‌گیری از محیط پاکدشت برای سودآوری خود، هنوز به طور کامل مسائل محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند.

شهرک‌های صنعتی، تنها مشکل

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت در این باره به «قانون» می‌گوید: تنها مشکل محیط زیست این منطقه، شهرک‌های صنعتی هستند که متأسفانه شهرک‌هایی مانند علی‌آباد و عباس‌آباد که به عنوان متولی، صنایع را در این شهرستان جذب کرده‌اند، مسائل محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند. رضا شایسته می‌افزاید: در این باره پرونده تخلفات محیط زیستی شهرک صنعتی عباس‌آباد در مراجع قضایی در حال رسیدگی است، زیرا در بحث دفع پسماند و فاضلاب، اصول اولیه بهداشتی را رعایت نمی‌‌کند، در صورتی‌که باید سامانه فاضلاب آن‌ها بهینه باشد، از دفع غیراصولی پسماندها جلوگیری و پسماندها را تفکیک کرده و به مرکز دفن زباله شهرستان انتقال دهند.وی با بیان این‌که خوشبختانه تعامل خوبی در این راستا با سازمان‌ها به‌ویژه با اداره صنعت، معدن و برای صدور جواز برای واحدها صورت می‌گیرد، بیان می‌کند: از تمام مسئولان اداره‌ها، شهروندان و مسئولان واحدهای صنعتی خواسته می‌شود تا در راستای حفظ محیط زیست کوشا باشند، زیرا محیط زیست میراثی برای نسل‌های آینده است و همه باید به عنوان همیار محیط زیست ما را یاری کرده و مشکلات محیط‌زیستی را سریعا اطلاع بدهند تا در اسرع وقت نسبت به رفع معضلات اقدام شود.

مکاتبه برای حل مشکل آلودگی هوا

باوجود این تلاش‌ها همچنان آلودگی هوای منطقه پابرجاست و مسئولان درحالی از تلاش‌های خود می‌گویند که این تلاش‌ها کمتر نتیجه‌ای را به‌دنبال داشته ‌است. سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاکدشت درباره اقداماتی که هنگام آلودگی هوا از سوی این اداره صورت گرفته ‌است، اظهار می‌کند: در راستای کاهش آلودگی هوای هفته گذشته، مکاتبه‌ای با انجمن شن و ماسه و آسفالت شرق استان تهران مبنی بر ‌این‌که واحدهای زیرمجوعه آن‌ها باید با حداقل ظرفیت فعالیت کنند، صورت گرفت، همچنین تأکید شد که با مشاهده کوچک‌ترین آلودگی نسبت به پلمب واحدهای موردنظر و معرفی آن‌ها به مراجع قضایی اقدام خواهد شد. شایسته ادامه می‌دهد: همچنین از واحدهای شن و ماسه و آسفالت خواسته شد تا سامانه آبفشان، بک فیلتر و تیکنر آن‌ها فعال باشد، همچنین با شهرک‌های صنعتی مستقر در شهرستان نیز مکاتبه و از آن‌ها خواسته شد تا واحدهایی که ظرفیت آلودگی هوا را دارند، اعم از ریخته‌گری‌ها و قالبکاری‌ها با حداقل ظرفیت فعالیت کرده و موارد کنترل آلودگی هوا را لحاظ کنند. وی ادامه می‌دهد: گشت محیط زیستی نیز هفته پیش در پاکدشت فعال و به صورت شبانه‌روزی در حال کنترل و پایش منطقه بودند تا با موارد خلاف، برخورد قاطع داشته باشند که خوشبختانه تمام این واحدها همکاری لازم را داشتند.

الزام واحدهای صنعتی به گسترش فضای سبز

شایسته درباره گسترش فضای سبز شهرستان نیز اضافه می‌کند: واحدهای صنعتی موظفند 25 درصد از فضای کل و واحدهای معدنی 10 درصد از فضای کل را به فضای سبز اختصاص دهند. وی می‌گوید: حتی از واحدهایی که برای جواز تأسیس یا پروانه بهره‌برداری از سوی سازمان‌های دیگر به اداره محیط زیست معرفی می‌شوند، تعهدنامه محضری گرفته می‌شود تا نسبت به ایجاد فضای سبز اقدام کنند، حتی اگر واحدی قدیمی بوده و فاقد فضایی برای توسعه فضای سبز باشد، تعهد می‌دهد تا در جایی که ستاد فضای سبز شهرستان مدنظر دارد، نسبت به این امر اقدام کند. این مسئول می‌افزاید: اکنون آمادگی واحدهای شهرستان جذب شده تا کار برای هفته درختکاری امسال آغاز شود.

وی بیان می‌کند: برای حل مشکلات محیط زیستی در درجه نخست واحدها ملزم به رفع و کنترل آلودگی می‌شوند و در درجه دوم باید به ایجاد فضای سبز اقدام کنند تا با کمک سامانه‌های رفع و کنترل آلودگی هوا و ایجاد فضای سبز، شاهد کاهش آلودگی باشیم. شایسته، نوید ایجاد کمربندی سبز را نیز به شهروندان پاکدشت داده و می‌گوید: برای آن دسته از واحدهای معدنی که جایی برای ایجاد فضای سبز ندارند ترتیبی داده شده است تا در جاده کمربندی جمال‌آباد نسبت به درختکاری و ایجاد فضای سبز اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha