سلامت نیوز : با مرگ یکی از دانش‌آموزان حادثه دیده شین آباد، پیگیری پرونده پیرانشهر وارد روند جدی تری شد، با اینکه پیش از این وزیر آموزش و پرورش تاکید فراوانی بر سلامتی دانش‌آموزان دختر این مدرسه کرده و از بازگشت هر چه زودتر آنها به اجتماع خبر داده بود، مرگ «سیران یگانه» اما تمام خوش‌بینی‌های وزیر دولت دهم را زیر سوال برد. گزارش‌ها حکایت از این دارد که 3 دانش‌آموز دیگر نیز به‌دلیل وخامت حال با کمک دستگاه و تنفس مصنوعی زنده هستند، بر اساس اعلام نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس، دانش‌آموز فوت شده یکی از 15 دانش‌آموز بدحال این مدرسه بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ هم‌اکنون مصدومان این حادثه در دو بیمارستان سینا و امام(ره) شهرستان‌های ارومیه و تبریز بستری هستند، مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت تاکید کرده که نیازی به اعزام مصدومان به تهران نیست. خبر دلخراش مرگ این دانش‌آموز، نمایندگان مجلس را برای استیضاح وزیر مصمم‌تر کرد، اکنون 15 نماینده مجلس در تلاشند تا حاجی‌بابایی را به میز استیضاح بکشانند. این خبر را موسی‌الرضا ثروتی، یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که پیش از این بارها مطرح کننده، سوال از وزیر بود، اعلام می‌کند. با اینکه وزیر آموزش و پرورش روز یکشنبه در صحن علنی مجلس حاضر شد و گزارشی از حادثه ارائه کرد اما بیشتر نمایندگان صحبت‌های او را قانع کننده ندانستند. این انتقاد بیش از همه از سوی کمیسیون عمران صورت گرفت.

طرح سوال از وزیر تقدیم مجلس شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیر جدی حادثه پیرانشهر هستند، آنها تاکید فراوانی بر تصویب لایحه درمان این دانش‌آموزان و برخورد با آموزش و پرورش می‌کنند. رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس همانند تعداد دیگری از نمایندگان طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش را پیگیری می‌کند. او به آرمان می‌گوید: «ما به دنبال تصویب لایحه‌ای هستیم تا بتوانیم موضوع درمان دانش‌آموزان و شکایت از آموزش و پرورش را دنبال کرده و به صورت قانون درآوریم.» او با اشاره به مرگ یکی از دانش‌آموزان مدرسه انقلاب اسلامی به‌دلیل شدت سوختگی و مشکل تنفسی، از وخیم بودن حال سه نفر دیگر از آنها خبر می‌دهد. او درباره اظهارات وزیر آموزش و پرورش درباره مسئولیت معلم و شرکت ارج در وقوع حادثه می‌گوید: «صحبت‌های او قانع کننده نبود، از این رو ما قطعا از نظر قضایی به موضوع ورود پیدا می‌کنیم و طرح دعوی می‌کنیم، مصوبات کمیسیون در این باره تهیه شده و به دستور رئیس مجلس سه نفر از نمایندگان مسئول پیگیری طول درمان، انجام جراحی‌های پلاستیک و ... شدند.» خضری معتقد است که در حوادث گذشته برخورد مناسبی صورت نگرفت همین موضوع منجر شد تا این بار نیز چنین اتفاقی تکرار شود. «ما از تخلفات آموزش و پرورش کوتاه نمی‌آییم و این اتفاق باید منجر به ایمن‌سازی مدارس و تغییر در سیستم گرمایشی آنها شود.» براساس اعلام نماینده مردم پیرانشهر و سردشت، این مدرسه در شرایط فاقد لوله‌کشی گاز است که مدرسه‌ای دیگر با فاصله 500 متر، از سیستم حرارت مرکزی برخوردار است. خضری ادامه می‌دهد: «برای انجام مراحل قضایی منتظر گزارش پزشکی قانونی هستیم، لایحه‌ای نیز تهیه شده و قرار است با تعیین شدن وکیل، ماجرا از نظر حقوقی پیگیری شود.» به گفته او 12 نماینده مجلس قرار است طرح سوال از وزیر را تهیه کرده و تقدیم مجلس کردیم، بنابراین بار دیگر وزیر آموزش و پرورش به مجلس فراخوانده شود.

هر دانش‌آموز تا 50/7 متر فضای آموزشی لازم دارد

در این میان اما اعضای کمیسیون عمران مجلس ایرادات فنی به وضعیت ایمنی مدارس کشور به‌ویژه در مناطق روستایی و محروم وارد کردند. علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی، معتقد است که آموزش و پرورش در زمینه نوسازی و بازسازی مدارس اقداماتی انجام داده اما نکته مهم این است که هیچ کس مسئول نگهداری از این ساختمان‌ها نیست.او در توضیح بیشتر به آرمان می‌گوید:«بر اساس مقررات ملی ساختمان، لوله کشی داخلی گاز در مدارس ممنوع است، اما می‌توان برای موتورخانه این اماکن لوله کشی گاز کرد، همین موضوع باعث شده تا سازمان نوسازی مدارس، در مناطقی که گازرسانی نشده است، بخاری نفتی استفاده کند.» علوی درباره نبود سیستم گرمایشی در مدرسه حادثه دیده پیرانشهر، ادامه می‌دهد: «زمانیکه این مدرسه ساخته شده منطقه لوله کشی گاز نشده بود، از این رو مدت‌ها برای گرم کردن کلاس‌های درس از بخاری نفتی استفاده می‌شد.» او به توضیح‌های وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس در روز یکشنبه اشاره می‌کند؛ «سازمان نوسازی مدارس اعلام کرد که بخاری کاربراتوری مربوط به شرکت ارج بوده است، وزیر نیز اشاره‌ای به مقصر بودن معلم کرد، این در حالیست که حادثه در نتیجه مشکل مدیریتی صورت گرفته است، پرسش‌های فراوانی در ارتباط با علت وقوع این حادثه وجود دارد، از یک طرف مشکل سیستم گرمایشی، تدبیر نداشتن معلم برای خارج کردن دانش‌آموزان از کلاس درس،دست کاری کردن بخاری پیش از شروع کلاس و... همه در گروه این ابهامات قرار دارد.»

این عضو کمیسیون عمران مجلس به وجود نرده‌های ثابت در مقابل پنجره کلاس‌های درس این مدرسه نیز ایراد می‌گیرد؛ «پنجره‌ها نباید نرده داشته باشند، اگر هم نرده دار می‌شوند باید به صورت متحرک و کتابی باشد، تا بتوان آن را باز و بسته کرد، تا اگر در صورت وقوع حادثه در کلاس بسته شد بتوانند از پنجره خارج شوند، از سوی دیگر مدارس باید در ورودی و خروجی داشته باشد، باید مجهز به پله اضطراری باشد که متاسفانه هیچ یک از این موارد در مدرسه حادثه دیده رعایت نشده بود. دلیل آن نیز قدیمی بودن نقشه تاسیس ساختمان مدرسه انقلاب اسلامی است.»علوی به نکته دیگری اشاره می‌کند. به اعتقاد او، نگهداری مدارس قصه پرغصه‌ای است که هیچ سازمانی مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد؛ «متاسفانه هیچ توجهی به نگهداری از ساختمان‌ها به‌ویژه در بخش دولتی نمی‌شود، معلوم نیست که چه کسی باید از ساختمان نگهداری کند، حتی آموزش و پرورش نیز بی‌توجه به این موضوع، مسئولی برای این بخش در نظر نگرفته، این در حالیست که نگهداری از ساختمان مدارس نکته بسیار مهمی است.» او ادامه می‌دهد: «ما بارها پیشنهاد دادیم که برای مدیران مدارس ضریبی جهت نگهداری از مدارس در نظر گرفته شود.اما کسی توجه نکرد.» با این همه از نظر این عضو کمیسیون عمران مجلس روند بازسازی و نوسازی مدارس قابل قبول است؛ «اکنون در ساخت مدارس جدید، مقررات مربوطه رعایت می‌شود، جز همان مورد نرده‌ها. متاسفانه در ساخت مدارس جدید نیز توجهی به نحوه نصب نرده‌ها نمی‌شود و اغلب آنها از این نظر با مشکل مواجه هستند.»

این عضو کمیسیون عمران تاکید می‌کند که دولت باید تلاش کند تا در مناطقی که لوله کشی گاز شده، از سیستم حرارت مرکزی استفاده شود، بنابراین باید برای مدارس کوچک از پکیج و برای مدارس بزرگ از موتورخانه برای مجهز کردن سیستم گرمایشی مدارس استفاده شود.بر اساس اعلام او، 50‌درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی و نوسازی هستند. «هنوز برای بازسازی و نوسازی این مدارس اعتباری در نظر گرفته نشده است. در سال‌های 90 و 91 میزان بدهکاری وزارت آموزش و پرورش به پیمانکاران افزایش پیدا کرده و آنها نیز کار را متوقف کردند، همین موضوع باعث شد تا روند بازسازی و نوسازی مدارس به تعویق بیفتد.» علوی در ادامه به تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس اشاره می‌کند. به اعتقاد او بر اساس استاندارد، کلاس‌های درس باید 22 تا 24 نفره باشد، یعنی حدود 40/5 تا 50/7 متر فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز، اما متاسفانه این موارد رعایت نمی‌شود، نمونه آن را در حادثه اخیر شاهد بودیم. این عضو کمیسیون عمران مجلس درباره ایمنی مدارس روستایی و مناطق محروم و دور افتاده نیز می‌گوید:«تمام مدارسی که پیش از سال 57 ساخته شده‌اند، شامل آیین‌نامه 2800 نبوده و غیراستاندارد به شمار می‌روند اما از آن تاریخ به بعد، این آیین‌نامه اعمال شد، اکنون ما در ویرایش چهارم این آیین‌نامه هستیم و باید ساختمان‌های جدید منطبق با ورژن جدید باشند.» او به مسئولان آموزش و پرورش توصیه کرد با توجه به اینکه ایران روی کمربند زلزله آلپ هیمالایا قرار دارد و هر لحظه احتمال وقوع زلزله در هر جای کشور وجود دارد، از این رو هر چه سریعتر نسبت به مقاوم‌سازی مدارس اقدام کند.

حاجی بابایی خود را در مسیر استیضاح قرار داد

در این میان عبدالکریم حسین‌زاده ــ نماینده نقده و اشنویه در مجلس و عضو کمیسیون عمران ــ که در جلسه صحن علنی مجلس نیز حضور داشت، درباره دلایلی که منجر به وقوع حادثه پیرانشهر شد، اما نظر دیگری دارد. او در توضیح بیشتر به آرمان می‌گوید: «اینکه می‌گویند در، پنجره، بخاری و... مشکل داشته، پرداختن به مسائل جزئی است، ما نباید مشکلات کلان را فراموش کنیم، از سوی دیگر اینکه می‌گویند علت را بررسی می‌کنیم یا هزینه‌های درمان دانش‌آموزان مصدوم را پرداخت می‌کنیم، جزو بدیهیات است، حتی لزومی به مطرح کردن آن نیست، به هر حال این اتفاق در مدرسه رخ داده و آموزش و پرورش و وزارت بهداشت وظیفه پیگیری را به عهده دارند.» به اعتقاد او، حادثه آتش‌سوزی، سقوط هواپیما نیست که به‌دنبال جعبه سیاه بود، کسانی که متولی این امر هستند باید بپذیرند که ضعف از سوی آنها بوده و نباید تقصیر را به گردن بخش دیگری انداخت. حسین‌زاده از اینکه در آموزش و پرورش برای صرف اعتبارات اولویت بندی نشده، انتقاد می‌کند.

«در مناطق محروم باید به دنبال این باشیم که چه چیزی در اولویت قرار دارد، مسئولان به مشکلات اقتصادی و محدودیت منابع مالی اشاره می‌کنند، پس باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند.» او از آموزش و پرورش می‌خواهد تا مشخص کند: چه تعداد مدارس کشور در بافت فرسوده قرار دارند، چه تعداد در بافت تاریخی و چه تعداد در سکونت‌های غیررسمی قرار دارند؛ «بیشتر بافت‌ها ارگانیک است، یعنی حتی نیروهای امدادی مانند آتش‌نشانی نیز نمی‌توانند وارد محوطه مدارس شوند، تراکم دانش‌آموزان بالاست، بسیاری از دانش‌آموزان در کانکس درس می‌خوانند و... متاسفانه این مسائل جزو دغدغه‌های آموزش و پرورش به شمار نمی‌رود.» این عضو کمیسیون عمران مجلس از اینکه آموزش و پرورش توجه کافی به ایمنی دانش‌آموزان ندارد، ابراز تاسف می‌کند. حسین‌زاده بر باز بودن راه‌های شکایت از آموزش و پرورش تاکید می‌کند. «دانش‌آموزان حادثه دیده دختر بودند و بسیاری از خسارت‌هایی که به آنها وارد شده قابل جبران نیست، آنها باید به پایگاه اجتماعی برگردند و در این زمینه باید تلاش کرد. با اتفاقات اخیر در آموزش و پرورش و رخداد حوادث، حاجی بابایی خود را در مسیر استیضاح قرار داده است.»

بیش از نیمی از مدارس ناایمن هستند

حامد قادرمزی، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس از نحوه عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش در جلسه روز یکشنبه صحن علنی مجلس، گلایه می‌کند. او معتقد است که جمله‌ای که حاجی بابایی برای عذرخواهی به کار برد، شبیه لطیفه بود؛ « شیوه عذرخواهی وزیر، درست نبود، او گفت من تا ابد هزاران بار عذر می‌خواهم! یعنی اینکه هیچ کار دیگری نمی‌کند و تنها عذر می‌خواهد.» این عضو کمیسیون عمران مجلس به وضعیت جوی منطقه محل حادثه اشاره می‌کند؛ «دمای هوا در پیرانشهر در 100 روز سال، صفر درجه است، اما اعتبار اختصاص یافته برای آن با استانی که دو روز در سال با چنین سرمایی مواجه می‌شود، برابر است، متاسفانه درصد پایینی از مدارس استان‌های مناطق غربی و شمال غربی از سیستم پکیج و شوفاز برخوردار هستند، اغلب آنها از بخاری نفتی استفاده می‌کنند. آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد که آذربایجان غربی، کردستان، ایلام و کرمانشاه در رده پایین اولویت‌ها برای اختصاص اعتبار قرار دارند.»او در ادامه به نکته دیگری اشاره می‌کند.«همه عنوان می‌کنند که شین آباد روستاست، اما شین آباد محله‌ای از پیرانشهر بوده و مدت‌هاست که دیگر روستا به شمار نمی‌رود.» این عضو کمیسیون عمران مجلس، ناآگاهی معلم در ارتباط با حادثه و سرگردانی دانش‌آموزان را به دلیل بی‌توجهی وزارت آموزش و پرورش به مقوله پرورش می‌داند.

«توجه این وزارتخانه به پرورش صفر است، آنها تنها به موضوع آموزش توجه می‌کنند، در حالیکه پرورش است که انسان‌ها را می‌سازد، متاسفانه دانش‌آموزان با نحوه برخورد با حوادث آشنا نیستند، تمام حوادث که همانند زلزله طبیعی نیست، بسیاری از حوادث انسانی از جمله آتش‌سوزی در مدارس رخ می‌دهد اما دانش‌آموزان اطلاعاتی نسبت به آن ندارند.» او مدرسه را محیط امنی برای دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم و دور افتاده توصیف نمی‌کند. «من در روستای رامل دهگلان مدرسه‌ای را می‌شناسم که پی‌اش حرکت کرده و هر لحظه ممکن است بر سر دانش‌آموزان فرود آید.» قادرمزی تاکید می‌کند که بیش از 50 درصد مدارس ایمنی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha