سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این که استفاده از لامپ‌های مهتابی معمولی برای برطرف کردن زردی نوزادان می‌تواند خطرناک باشد، گفت: استفاده ازمهتابی‌های معمولی برای این کار گاهی سبب بالا رفتن دمای بدن نوزاد می شود که این اتفاق به نوبه خود باعث کاهش میزان آب بدن نوزاد شده و مشکلاتی را برای آنها بوجود می‌آورد.

دکتر ابوالحسن سیدزاده در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه زردی یک پدیده فیزیولوژیکی است که در 60 درصد نوزادان رخ می دهد، ابراز داشت: وقوع این عارضه در بعضی از جمعیت‌ها در پسران شایع‌تر است.

وی افزود: از آنجایی که کبد نوزاد آمادگی کامل برای از بین بردن زردی را ندارد، بروز این پدیده در نوزادان شایع است و در اکثر موارد هم در صورت تغذیه با شیر مادر به طور خودبخود برطرف می شود.

سیدزاده با بیان اینکه زردی‌هایی که در روز دوم و سوم تولد نوزاد به وجود می آیند خودبخود برطرف می‌شوند، تصریح کرد: این گونه زردی‌ها معمولا در هفته اول و دوم تولد نوزاد برطرف می‌شوند و مشکلات چندانی را برای فرد بوجود نمی‌آورند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در صورتی که زردی نوزاد بیش از دو هفته طول بکشد بایستی جهت بررسی علت آن به پزشک مراجعه شود.

سیدزاده ادامه داد: در صورتی که میزان زردی نوزاد از میزان خاصی بیشتر شود می‌تواند خطرناک باشد چرا که “بیلی روبین” به عنوان ماده اصلی زردی در بافت‌های مغزی رسوب می‌کند و می‌تواند سبب بروز ناشنوایی و فلج مغزی شود.

این فوق تخصص کلیه اطفال گفت: موارد خفیف این عارضه نیازی به درمان ندارد و خودبخود و با مصرف شیر مادر برطرف می‌شود، این در حالیست که موارد حاد آن باید در بیمارستان بستری و با چراغ‌های مخصوص تحت درمان قرار گیرند و در موارد خیلی شدید خون کودک تعویض و مشکل برطرف می‌شود.

وی در ادامه استفاده از درمان‌های خودسرانه مانند استفاده از نور مهتابی را برای برطرف کردن زردی نوزاد نامناسب ارزیابی کرد و اذعان داشت: لامپ‌هایی که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند طول موج اختصاصی دارند و با لامپ‌های مهتابی معمولی متفاوتند و از این حیث استفاده از لامپ های مهتابی معمولی برای از بین بردن زردی نوزادان توصیه نمی‌شود.

سید زاده افزود: استفاده از مهتابی‌های معمولی برای این کار گاهی سبب بالا رفتن دمای بدن نوزاد می شود که این اتفاق به نوبه خود باعث کاهش میزان آب بدن نوزاد می شود و مشکلاتی را برای نوزاد بوجود می آورد.

وی در پایان گفت: به هیچ عنوان مصرف موادی مثل ترنجبین، شیرخشت و قرص‌ها برای از بین بردن زردی کودکان توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha