سلامت نیوز : به گفته یک دندانپزشک، با تشکیل جرم در اطراف دندان و لثه و در صورت عدم جرم گیری، بدن شروع به واکنش دفاعی در مقابل این جرم کرده که نتیجه آن ایجاد بوی بد دهان، عقب رفتن، تغییر رنگ و خونریزی لثه و گاها ایجاد چرک و عفونت در اطراف دندان است.

دکتر شاهرخ رسولی تبار در گفت وگو با (ایسنا) ، جرم دندان را جسم های خارجی چسبیده به اطراف دندانها و لثه عنوان کرد و اظهار داشت: بافت‌های اطراف دندان سعی در دفع این اجسام خارجی دارند اما از آنجا که قادر به انجام این کار نیستند مجبور به واکنش دفاعی در مقابل این پدیده می گردند، به طوری که شروع به تخریب خود کرده و خود را به سمت عقب می کشند.

به گفته این دندانپزشک، با تشکیل جرم بدن شروع به واکنش دفاعی کرده که نتیجه آن ایجاد بوی بد دهان، عقب رفتن لثه ها، تغییر رنگ لثه، خونریزی لثه با کوچکترین تحریک و گاها ایجاد چرک و عفونت در اطراف دندان است که این چرک و عفونت ممکن است گاهی خود را بصورت آبسه نشان دهد.

رسولی تبار در خصوص نحوه تشکیل جرم دندان، اظهار داشت: بعد از خوردن هر گونه خوراکی لایه سفید (پلاک) بر روی دندانها ایجاد می شود که به راحتی توسط مسواک قابل برداشتن است. این پلاک‌ها دقیقا پای دندان و در جایی که کمتر در معرض دید است تشکیل می‌شود، بنابراین باید سعی شود که با دقت بیشتری دندانها را مسواک کرد.

به گفته این دندانپزشک اگر تخریب تا مرحله ای پیش رفته باشد که فقط بافت دندان درگیر شده باشد با انجام جرمگیری در این مرحله تا حدودی برگرداندن لثه به حالت قبل امکان پذیر است.

رسولی تبار تصریح کرد: اگر استخوان اطراف دندان درگیر شده باشد حتی با برداشتن جرم هم لثه به حالت اول باز نمی گردد و در این حالت برای رساندن استخوان اطراف دندان به خود دندان نیاز به اعمال جراحی پیشرفته پزشکی است که در نهایت موجب بلند شدن دندانها و کاهش زیبایی آنها می‌شود، بنابراین ضروری است که هرچه سریعتر نسبت به جرم گیری دندانها اقدام کرد.

این دندانپزشک با اشاره به اینکه در سنین بالا به علت خوردن چای بسیار و کشیدن سیگار در برخی افراد، جرم بسیاری در اطراف دندانها ایجاد می‌شود، اظهار داشت: در سنین میانسالی و بالاتر به علت اینکه ساختار دندانها بیشتر در معرض آلودگی‌های غیرمتعارف قرار می‌گیرد، شاهد تجمع جرم بیشتری در اطراف دندانها خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات هورمونی شدید در زنان باردار، اظهار داشت: به علت این تغییرات هورمونی شدید بدن زنان باردار نسبت به حالت طبیعی واکنش بیشتری نسبت به جرم نشان خواهد داد و رنگ و تورم لثه در آنها تغییرات بیشتری خواهد داشت.

رسولی تبار به تفکر غلط رایج در میان مردم نسبت به جرم گیری اشاره کرد و افزود: در زیر جرم دندان اتفاقاتی در حال وقوع است که شخص به علت اینکه آنها را نمی بیند متوجه آن نمی شود.

وی افزود: بعد از انجام جرم گیری شخص مشاهده می کند که دندان تخریب شده و یا عقب رفته است و تصور می‌کند که جرم گیری موجب این اتفاقات شده و از انجام مجدد جرم گیری خودداری می‌کند.

این دندانپزشک در پایان از شهروندان خواست تا هر 4 ماه یکبار با مراجعه به دندانپزشک دندانهای خود را کنترل کنند تا اگر دندانپزشک در معاینات متوجه اجسام خارجی بر روی دندان آنها شد بتواند هرچه سریعتر آن را برداشته و دندان را به حالت طبیعی برگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha