سلامت نیوز : دبیر انجمن گوارش و کبد ایران با بیان اینکه جمعیت مبتلایان به بیماری هپاتیت «سی» در کشور نیم درصد است، گفت: در گذشته میزان ابتلا به هپاتیت بالاتر بود، اما از چند سال گذشته که واکسیناسیون نوزادان انجام می‌شود، میزان شیوع این آلودگی کاهش یافته است و کمتر شاهد ابتلای موارد جدید هستیم.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره شیوه‌های ابتلا به هپاتیت سی توضیح داد: 2 و نیم میلیون نفر در ایران مبتلا به هپاتیت بی هستند. به عبارتی 2 و نیم درصد افراد جامعه مبتلا به هپاتیت «بی» هستند. اما میزان شیوع هپاتیت سی کمتر است و جمعیت مبتلایان به این بیماری در کشور نیم درصد است.

وی ادامه داد: در گذشته میزان ابتلا به هپاتیت بالاتر بود، اما از چند سال گذشته که واکسیناسیون نوزادان انجام می شود، میزان شیوع این آلودگی کاهش یافته است و کمتر شاهد ابتلای موارد جدید هستیم.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه متاسفانه آلودگی به هپاتیت سی در میان معتادان تزریقی بیشتر مشاهده می‌شود، گفت: استفاده از سرنگ‌های تزریقی مشترک در معتادان، از جمله مهمترین عوامل ابتلا به هپاتیت سی محسوب شده و خطر آلودگی به این ویروس را افزایش می‌دهد.

ابراهیمی دریانی افزود: برخلاف هپاتیت «بی» که احتمال انتقال ویروس از طریق تماس جنسی بالاست، هپاتیت سی از طریق تماس جنسی ایجاد نمی‌شود، مگر آنکه مرد و زن هر دو مبتلا به ایدز هم باشند.

دبیر انجمن گوارش و کبد ایران با بیان اینکه همچنین شانس ابتلای افراد به هپاتیت سی از طریق فرو رفتن سوزن در پوست بدن 0.3 درصد است، اظهار کرد: اما اگر این اتفاق منجر به آلودگی به ویروس هپاتیت سی شود، در 80 درصد موارد مزمن می‌شود، در صورتی که احتمال مزمن شدن بیماری هپاتیت بی در سن بلوغ 8 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha